W pierwszej połowie 2021 r. w krajach Unii Europejskiej zarejestrowano 5,36 mln samochodów osobowych – wynika z raportu stowarzyszenia ACEA. Choć to wynik o 25 proc. wyższy od osiągniętego w I poł. 2020, w relacji dwuletniej rynek moto w Europie wciąż znajduje się pod kreską.
Tylko w jednym kraju – Niemczech – w I poł. 2021 r. zarejestrowano ponad 1 mln nowych samochodów osobowych (1,39 mln). Tym samym co czwarte nowe auto osobowe zarejestrowany w Unii Europejskiej otrzymało niemieckie tablice rejestracyjne.
Rejestracje nowych aut w państwach Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii – I poł. 2021
Kraj | Liczba rejestracji | Zmiana r/r [w proc.] | Zmiana względem I poł. 2019 r. [w proc.] |
UE | 5 361 857 | +25,2 | -22,5 |
UE + EFTA + UK | 6 486 351 | +27,1 | -23,0 |
Austria | 134 396 | +19,2 | -23,6 |
Belgia | 232 391 | +7,3 | -25,2 |
Bułgaria | 12 926 | +27,2 | -29,5 |
Chorwacja | 25 975 | +49,1 | -32,0 |
Cypr | 5794 | +17,9 | -11,9 |
Czechy | 112 805 | +18,7 | +12,2 |
Dania | 96 506 | +9,2 | -21,1 |
Estonia | 12 940 | +41,7 | -7,1 |
Finlandia | 56 730 | +19,7 | -5,9 |
Francja | 922 765 | +28,9 | -20,9 |
Grecja | 58 362 | +59,6 | -11,0 |
Hiszpania | 456 833 | +34,4 | -34,0 |
Holandia | 163 173 | +3,3 | -28,0 |
Irlandia | 63 861 | +20,8 | -20,9 |
Litwa | 18 648 | +10,9 | -20,6 |
Luksemburg | 25 287 | +21,6 | -18,8 |
Łotwa | 7684 | +17,0 | -19,0 |
Niemcy | 1 390 889 | +14,9 | -24,8 |
Polska | 243 113 | +35,2 | -12,7 |
Portugalia | 81 445 | +25,6 | -36,7 |
Rumunia | 47 169 | -4,9 | -34,1 |
Słowacja | 38 449 | +13,0 | -26,2 |
Słowenia | 31 009 | +10,7 | -22,2 |
Szwecja | 173 163 | +37,8 | +3,1 |
Węgry | 64 794 | +16,4 | -13,1 |
Włochy | 884 750 | +51,4 | -18,2 |
EFTA | 214 521 | +28,8 | -11,6 |
Wielka Brytania | 909 973 | +39,2 | -28,3 |
Źródło: ACEA
W całej Unii Europejskiej zarejestrowano w I poł. 2021 r. 5 361 857 nowych samochodów osobowych – o 25,2 proc. więcej niż przed rokiem, ale jednocześnie o 22,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r., a więc przed wybuchem pandemii koronawirusa. Nominalnie na unijnych drogach przybyło o 1,55 mln mniej osobówek niż przed dwoma laty.
Podobnie jak w poprzednich latach tak i w I poł. 2021 r. drugim największym rynkiem motoryzacyjnym w UE była Francja (922 tys.), a na trzecim miejscu po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE plasują się Włochy (884 tys.).
Polska piątym rynkiem sprzedaży nowych aut w UE
W bazie polskiej Centralnej Ewidencji Pojazdów w tym czasie zarejestrowano 243 113 nowych aut osobowych. Tym samym Polska, wyprzedzając Belgię, znalazła się na piątym miejscu wśród państw należących do Unii Europejskiej.
Polski rynek sprzedaży nowych aut znalazł się także w czołówce unijnych rynków pod względem odrabiania strat względem pandemicznego pierwszego półrocza 2020 r. W relacji rocznej liczba rejestracji nowych aut osobowych nad Wisłą wzrosła o 35,2 proc., co było szóstym wynikiem w UE. Najwyższy wzrost w tym okresie odnotowano w Grecji (+59,6 proc. r/r), a powyżej 40 proc. sprzedaż nowych aut osobowych wzrosła także we Włoszech (51,4 proc. r/r), Chorwacji (+49,1 proc. r/r) oraz Estonii (+41,7 proc. r/r).
Na drugim biegunie znalazła się Rumunia, gdzie względem I poł. 2020 r. zanotowano spadek sprzedaży nowych aut osobowych o blisko 5 proc. oraz dwa kraje Beneluksu: Holandia, gdzie sprzedaż wzrosła jedynie o 3,3 proc. i Belgia (+7,3 proc. r/r).
W porównaniu z I poł. 2019 r., a więc wynikami osiąganymi przez branżę jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa, sprzedaż nowych aut osobowych w 26 spośród 27 państw Unii Europejskiej obniżyła się. Na tym tle spadek zainteresowania kupnem nowych aut wśród Polaków był jednym z niższych w UE i wyniósł 12,5 proc. Obniżkę poniżej 10 proc. zanotowano jedynie na północy Europy: w Finlandii i Estonii, a wzrost miał miejsce jedynie w Szwecji i wyniósł 3 proc.
Najmocniej w relacji dwuletniej – o ponad 30 proc. – sprzedaż nowych aut osobowych spadła w Chorwacji, Hiszpanii, Rumunii i Portugalii.
Europejczycy kupują inne auta niż Polacy
Najpopularniejszą marką wśród rejestrujących samochody w Unii Europejskiej w I poł. 2021 r. został Volkswagen (625 tys.), który podobnie jak w poprzednich latach zdeklasował konkurencję. Na podium uplasowały się jeszcze dwie francuskie marki, popularne przede wszystkim w swoim macierzystym kraju: Peugeot (380 tys.) i Renault (347 tys.).
Rejestracje nowych aut osobowych w UE w I poł. 2021 r. – najpopularniejsze marki
Lp. | Marka | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy | |
1. | Volkswagen | 625 094 | |
2. | Peugeot | 380 796 | |
3. | Renault | 347 641 | |
4. | Toyota | 318 070 | |
5. | Skoda | 298 797 | |
6. | BMW | 292 330 | |
7. | Mercedes | 276 614 | |
8. | Fiat | 266 125 | |
9. | Audi | 263 296 | |
10. | Citroen | 242 078 | |
11. | Ford | 227 437 | |
12. | Opel | 218 238 | |
13. | Hyundai | 204 550 | |
14. | Kia | 200 169 | |
15. | Seat | 197 145 | |
16. | Dacia | 181 528 | |
17. | Volvo | 127 097 | |
18. | Nissan | 95 840 | |
19. | Mini | 68 224 | |
20. | Jeep | 68 059 |
Źródło: ACEA
Na kolejnych miejscach, już za podium, znalazły się dwie marki, które od kilku lat święcą największą popularność nad Wisłą: Toyota (318 tys.) oraz Skoda (298 tys.). Oznacza to, że co siódma Toyota zarejestrowana w UE w I poł. 2021 r. trafiła do bazy polskiej Centralnej Ewidencji Pojazdów. W przypadku Skody stało się tak z co dziesiątym autem tej marki.
Popularne w Polsce modele produkowane przez Kię i Hyundaia w UE nie cieszyły się w I poł. 2021 r. taką popularnością. Z drugiej strony popularne w innych państwach należących do UE peugeoty i renault wciąż nie znajdują znacznego zainteresowania wśród polskich klientów.