W czerwcu do Polski sprowadzono 68 162 używane auta z zagranicy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Za branżą najgorszy czerwiec od dziewięciu lat. Więcej takich samochodów sprowadzono do polskich komisów nawet podczas pierwszej fali pandemii – w czerwcu 2020 r.
Gorzej nawet niż na początku pandemii
Liczba rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy w czerwcu 2022 r. była o 2,1 proc. niższa niż w maju i o 19,5 proc. niższa niż przed rokiem. Nominalnie w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło o 16,5 tys. mniej samochodów sprowadzonych z zagranicy niż rok wcześniej. W relacji do czerwca 2020 r. spadek wyniósł 6,4 proc.
Właściciele komisów samochodowych na dwucyfrowym minusie zapisali także pierwsze półrocze 2022 r. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. do Polski trafiło z zagranicy 403 251 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To o 15,3 proc., a nominalnie o 72,5 tys. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r.
Auta, które trafiły do bazy CEP w czerwcu 2022 r., miały przeciętnie niespełna 13 lat, przy czym średni wiek aut z napędem benzynowym wyniósł 13 lat i 8 miesięcy. Diesle miały przeciętnie o 2 lata mniej.
Pozostając przy napędach, w czerwcu 2022 r. nieznacznie wzrósł udział diesli (43 proc. i +2,1 pp. m/m), a obniżył się udział wciąż najpopularniejszych aut benzynowych (56,5 proc. i -2,2 pp. m/m). W relacji rocznej udział aut z napędem wysokoprężnym obniżył się jednak o 0,4 pp. Biorąc pod uwagę pierwsze półrocze, udział diesli obniżył się w relacji rocznej o 0,8 pp. O 0,2 pp. (do 0,3 proc.) wzrósł za to udział samochodów elektrycznych.
Elektryfikacja oferty polskich komisów samochodowych postępuje zatem w iście żółwim tempie. Dla porównania, zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego udział aut w pełni elektrycznych w ogólnej liczbie rejestracji nowych aut w pierwszym półroczu 2022 r. wzrósł o 1,3 pp. do 2,3 proc.
Volkswagen polo w czerwcu jechał pod prąd
Podobnie jak w maju najczęściej rejestrowanym po raz pierwszy modelem z zagranicy był opel astra. Pierwsza, żelazna od wielu miesięcy, trójka (oprócz astry także audi a4 i volkswagen golf) mogła w czerwcu pochwalić się zbliżonym wynikiem – ok. 1800 sprowadzonych pojazdów.
Import używanych aut w czerwcu 2022 r. – najpopularniejsze modele
Model | Liczba rejestracji | Zmiana m/m [w proc.] |
opel astra | 1827 | -6,3 |
audi a4 | 1813 | -4,4 |
volkswagen golf | 1793 | +3,8 |
bmw serii 3 | 1391 | -2,2 |
volkswagen polo | 1311 | +59,3 |
audi a3 | 1189 | -3,8 |
ford focus | 1114 | -8,0 |
opel corsa | 1099 | -7,0 |
ford fiesta | 962 | -6,6 |
bmw serii 5 | 906 | +5,5 |
Źródło: IBRM Samar
Tak jednak jak astra i a4 zaliczyły spadek liczby rejestracji, tak volkswagen golf zapisał czerwiec na plusie (+3,8 proc. m/m). Na tym tle wybija się jednak wzrost popularności mniejszego z volkswagenów – polo, który w czerwcu uplasował się na piątej pozycji (1311 szt.) ze wzrostem liczby sprowadzonych pojazdów w skali miesiąca o blisko 60 proc.
W drugą stronę w czerwcu zmierzała popularność volkswagena passata, który wypadł z czołowej dziesiątki (823 szt. -15,2 proc. m/m) oraz audi a6 (553 szt. i -43,2 proc. m/m).
W przypadku państw, z których sprowadzane są do Polski używane auta, najmocniej – o 24,3 proc. – spadł w pierwszym półroczu 2022 r. import aut z Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi wciąż są jednak najczęstszym celem podróży właścicieli komisów po używane auta. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. zza Odry sprowadzono do Polski 209 734 samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 t, czyli średnio co drugie.