Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Nowe auta nie dojeżdżają do firm, półrocze na dwucyfrowym minusie. Te modele rejestrowano najczęściej

Nowe auta nie dojeżdżają do firm, półrocze na dwucyfrowym minusie. Te modele rejestrowano najczęściej

W pierwszym półroczu 2022  r. polscy klienci indywidualni i działające nad Wisłą firmy zarejestrowali 212 405 nowych samochodów osobowych – o 12,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nominalnie na polskich drogach i parkingach przybyło w tym czasie o 30 tys. nowych aut mniej.

Sam czerwiec okazał się lepszy od maja. Wzrost liczby zarejestrowanych aut w relacji miesięcznej wyniósł ponad 10 proc. Dealerzy nie mają jednak powodów do optymizmu. W skali roku zanotowana w czerwcu 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych była o 8,5 proc. niższa niż przed rokiem. Tegoroczny czerwiec był także najgorszym miesiącem zamykającym pierwsze półrocze od 2016 r., z wyłączeniem naznaczonego początkiem pandemii COVID-19 2020 r.

Rok ze spadkiem sprzedaży

To już także rok odkąd co miesiąc obserwujemy spadek liczby rejestracji nowych aut w ujęciu rocznym. Czerwiec był jednak pierwszym miesiącem 2022 r., w którym spadek liczby rejestracji w ujęciu rocznym był niższy niż 10 proc.

Od początku roku w Polsce przybyło 212 405 nowych samochodów osobowych – o 12,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wpływ na taki wynik mają głównie rejestracje nowych aut przez firmy. Tych zanotowano w pierwszym półroczu 149 366 – o 16,5 proc., a nominalnie o blisko 30 tys. mniej niż w pierwszym półroczu 2021 r. Liczba rejestracji nowych osobówek przez polskich klientów indywidualnych wyniosła w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. 63 039 sztuk i była o 0,2 proc. (nominalnie o 121 aut) niższa niż przed rokiem.

Z roku na rok spada udział aut spalinowych w ogólnej liczbie rejestrowanych nowych osobówek. W pierwszym półroczu 2022 r. udział aut benzynowych wyniósł 48,2 proc. i był o 5,5 pp. niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nieco wolniej spada udział diesli (10,8 proc. i -2,9 pp. r/r).

Spośród aut z alternatywnymi napędami najszybciej rośnie udział hybryd (HEV). W pierwszym półroczu 2022 r. w Polsce zarejestrowano 28,7 tys. aut z takim napędem, a ich udział w rynku wyniósł 16,5 proc. i był o 4,7 pp. wyższy niż w pierwszym półroczu 2021 r. Auta w pełni elektryczne stanowiły 2,3 proc. rynku (+1,3 pp. k/k).

Problemy z dostawami ustawiły ranking

Przejdźmy jednak do rankingu najpopularniejszych modeli rejestrowanych w pierwszym półroczu 2022 r. Zestawienie znacząco różni się od prezentowanego przed rokiem, a wpływ na to oprócz nieco odmiennych preferencji polskich klientów, miała dostępność poszczególnych modeli i ich dostawy do salonów i kupujących.

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – czerwiec 2022 r.

Lp. Model Czerwiec 2022 r. Maj 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. dacia duster 654 341 +91,8
2. toyota yaris cross 487 328 +48,5
3. kia sportage 447 451 -0,9
4. toyota c-hr 445 504 -11,7
5. toyota yaris 402 165 +143,6
6. dacia sandero 361 89 +305,6
7. toyota rav4 359 449 -20,0
8. skoda kamiq 311 288 +8,0
9. volkswagen t-roc 306 368 -16,8
10. hyundai tucson 264 392 -32,7
11. toyota corolla 240 173 +38,7
12. volkswagen tiguan 237 91 +160,4
13. fiat 500 231 212 +9,0
14. skoda fabia 217 182 +19,2
15. toyota aygo x 213 293 -27,3
16. kia xceed 206 192 +7,3
17. suzuki vitara 183 83 +120,5
18. dacia jogger 172 81 +112,3
19. skoda karoq 165 76 +117,1
20. volkswagen t-cross 151 186 -18,8
1-20 6051 4944 +22,4
Pozostałe 5436 5463 -0,5
Suma 11 487 10 407 +10,4

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. polscy klienci indywidualni najczęściej rejestrowali kie sportage (2736 szt.), która o niespełna 100 egzemplarzy wyprzedziła dacię duster (2642 szt.). Podium uzupełnił najpopularniejszy model w dwóch poprzednich latach – toyota yaris (2628 szt.), a tuż za nim znalazły się dwie inne toyoty – yaris w wersji cross oraz toyota rav4.

W samym czerwcu polscy klienci indywidualni najczęściej rejestrowali dustery (654 szt.), yarisy cross (487 szt.) oraz kie sportage (447 szt.). Majowy lider – toyota c-hr uplasowała się tym razem na czwartej pozycji. Po fatalnym maju (89 zarejestrowanych pojazdów) na szóste miejsce wskoczyła dacia sandero (361 szt.).

Corolla dociera do firm najczęściej

Wśród firm w dalszym ciągu dominuje toyota corolla, przy czym dominuje oznacza, że liczba rejestracji corolli w pierwszym półroczu 2022 r. (9374 szt.) była ponad dwukrotnie wyższa od drugiego w zestawieniu hyundai’a i30 (4142 szt.). Podium uzupełniła inna z toyot – rav4 (3948 szt.). Skoda octavia, która w poprzednich latach toczyła zacięte boje o palmę pierwszeństwa z corollą pierwsze półrocze 2022 r. zakończyła na piątym miejscu (3537 szt.).

Rejestracje nowych aut na firmy – czerwiec 2022 r.

Lp. Model Czerwiec 2022 r. Maj 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1728 1361 +27,0
2. toyota c-hr 1070 889 +20,4
3. hyundai i30 1029 776 +32,6
4. skoda octavia 845 442 +91,2
5. dacia duster 642 212 +202,8
6. toyota yaris 603 498 +21,1
7. toyota rav4 599 590 +1,5
8. kia ceed 589 613 -3,9
9. hyundai tucson 571 574 -0,5
10. skoda fabia 489 395 +23,8
11. skoda superb 465 349 +33,2
12. kia sportage 440 747 -41,1
13. volkswagen t-roc 432 484 -10,7
14. volkswagen tiguan 416 190 +118,9
15. volkswagen passat 405 359 +12,8
16. dacia sandero 403 48 +739,6
17. mercedes-benz klasa glc 395 381 +3,7
18. skoda kodiaq 386 292 +32,2
19. volkswagen golf 378 493 -23,3
20. nissan qashqai 363 253 +43,5
1-20 12 248 9946 +23,1
Pozostałe 15 850 15 544 +2,0
Suma 28 098 25 490 +10,2

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Czerwiec zdominowały dwie toyoty – corolla (1728 szt.) oraz c-hr (1070 szt.), a próg 1 tys. zarejestrowanych egzemplarzy przekroczył jeszcze hyundai i30 (1029 szt.). Po kiepskim maju do pierwszej piątki wskoczyła dacia duster (642 szt. wobec 212 szt. zarejestrowanych w maju).

Tematy
Komentarze
Nowe auta nie dojeżdżają do firm, półrocze na dwucyfrowym minusie. Te modele rejestrowano najczęściej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się