Niemal 80 tys. zł – tyle co najmniej trzeba obecnie zapłacić, by stać się właścicielem jednego z najpopularniejszych modeli aut w Polsce. Na większy wybór można jednak liczyć posiadając znacznie powyżej 100 tys. zł. Wzięliśmy pod lupę ceny najczęściej rejestrowanych modeli oraz tych najtańszych.
Najpopularniejsze drożeją najmocniej
Posiadacze wspomnianych 80 tys. zł mogą obecnie liczyć jedynie na kupno dwóch spośród dziesięciu najpopularniejszych modeli aut osobowych w Polsce. Niemal tyle kosztują bowiem: toyota yaris (78 900 zł) oraz dacia duster (79 900 zł) i to w podstawowych, najuboższych wersjach. W obu przypadkach, względem lutego 2023 r., zanotowano podwyżki. Yaris kosztował wówczas o 2 tys. zł mniej. Duster podrożał w tym czasie o 2,9 tys. zł.
Ceny podstawowych wersji najpopularniejszych modeli wśród polskich klientów indywidualnych (stan na 5 maja 2023)
Model | Najniższa cena auta z roku modelowego 2023 [w zł] |
toyota yaris | 78 900 |
toyota yaris cross | 92 900 |
toyota corolla (hatchback) | 121 900 |
skoda octavia | 100 200 |
toyota c-hr | 128 900 |
dacia duster | 79 900 |
kia sportage | 121 900 |
toyota corolla cross | 143 900 |
toyota rav4 | 146 900 |
hyundai tucson | 128 400 |
Źródło: Bankier.pl
Poniżej 100 tys. zł kosztuje jeszcze tylko yaris w wersji cross (92 900 zł). Niemal równo 100 tys. zł (100 200 zł) trzeba wydać za podstawową wersję skody octavii. Ceny pozostałych modeli z czołowej dziesiątki najczęściej rejestrowanych w Polsce zaczynają się od przeszło 120 tys. zł.
Spośród nich najmocniej – o 5 tys. zł w ciągu trzech miesięcy – podrożały dwie toyoty: corolla cross (148 900 zł), której podstawowa wersja przed podwyżką kosztowała 143 900 zł oraz corolla. W jej przypadku za nadwozie hatchback z roku modelowego 2023 trzeba zapłacić co najmniej 121 900 zł. Półtora roku temu, jeszcze przed faceliftingiem, najtańszą corollę można było kupić za 82 900 zł.
Tylko dwa modele za mniej niż 60 tys. zł
Drożeją także najtańsze samochody. Obecnie przeznaczając na zakup auta z salonu mniej niż 60 tys., możemy wybierać jedynie spośród dwóch modeli. Jeszcze pod koniec 2022 r. było ich sześć. Obecnie poniżej 60 tys. zł kosztuje najuboższa wersja hyundai’a i10 (54 600 zł – o 2600 zł więcej niż w lutym 2023 r.). Tuż poniżej tego progu znalazła się także cena mitsubishi space star (59 900 zł – o 2 tys. zł więcej niż w lutym).
Jeszcze w grudniu za mniej niż 60 tys. zł można było kupić również volkswagena up! (obecnie 61 190 zł), fiata pandę (obecnie 65 000 zł), dacię sandero (obecnie 62 900 zł). Poniżej tego progu kształtował się też koszt najtańszej wersja kii picanto (obecnie 60 500 zł).
Ceny najtańszych modeli aut poszczególnych marek
Marka | Model | Cena [w zł] |
Toyota | aygo x | 68 900 |
Kia | picanto | 60 500 |
Skoda | fabia | 66 450 |
Dacia | sandero | 62 900 |
Volkswagen | up! | 61 190 |
Hyundai | i10 | 54 600 |
Renault | clio | 71 900 |
Audi | a1 | 105 100 |
BMW | seria 1 | 129 500 |
Mercedes-Benz | a 200 | 180 259 |
Ford | fiesta | 86 800 |
Volvo | xc40 | 162 400 |
Mazda | 2 | 74 900 |
Suzuki | swift | 67 900 |
Lexus | ux 200 | 159 900 |
Honda | jazz | 100 800 |
Citroen | c3 | 74 700 |
Nissan | micra | 73 500 |
Fiat | panda | 65 000 |
Seat | ibiza | 68 900 |
Mitsubishi | space star | 59 900 |
Źródło: Bankier.pl
Niewiele większe pole manewru będą mieli szukający auta za mniej niż 70 tys. zł. Poniżej tej wartości, oprócz wspomnianych wyżej: Hyundai’a, Mitsubishi, Volskwagena, Fiata, Dacii i Kii, sprzedawane są obecnie auta jedynie auta w salonach Suzuki (swift – 67 900 zł) oraz Seata (ibiza – 68 900 zł).
W przypadku Toyoty najtańszym modelem wciąż pozostaje aygo x. Za podstawową i najuboższą wersję, ale z rocznika 2022, trzeba wydać 63 900 zł. Rocznik 2023 wyceniany jest obecnie na 68 900 zł. Z salonu Skody będziemy mogli wyjechać jedynie nową fabią (66 450 zł). Seat za mniej niż 70 tys. zł oferuje wyłącznie ibizę (68 900 zł).
Drożej także w komisach
Więcej niż pod koniec 2022 r. trzeba zapłacić także za auto z komisu. Jeszcze w grudniu 2022 r. mediana ceny oferowanej za używane auto wynosiła niespełna 30 tys. zł. W marcu 2023 r. było to już 30 900 zł. To jednak przede wszystkim efekt rosnących na potęgę cen w poprzednim roku. Względem marca 2022 r. mediana ceny oferowanej za używany samochód w Polsce wzrosła bowiem o 31,5 proc., a nominalnie o 7,4 tys. zł.
Najwyższą medianę ceny zanotowano tradycyjnie w mazowieckich komisach – 38 tys. zł. Najwyższy wzrost w ujęciu rocznym miał natomiast miejsce na Dolnym Śląsku, gdzie w marcu 2023 r. mediana wyniosła 27 tys. zł i była o 42 proc. wyższa niż rok wcześniej.