REKLAMA

Unia będzie ratować polską fabrykę Opla

2009-03-13 11:45
publikacja
2009-03-13 11:45
Ważą się losy polskiej fabryki Opla, należącej do europejskiej części koncernu General Motors. Dziś, podczas nieformalnego spotkania w Brukseli, przedstawiciele Komisji Europejskiej będą rozmawiać z delegacjami krajów europejskich, w których GM ma swoje fabryki.

Polskę będzie reprezentował Marcin Korolec, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki. Temat spotkania: pomoc publiczna dla zakładów należących do General Motors.

Wczoraj agencja Bloomberg, powołując się na anonimową osobę uczestniczącą w negocjacjach GM z krajami Unii, podała, że koncern rozważa sprzedaż ponad połowy udziałów w Oplu inwestorom prywatnym w zamian za otrzymanie pomocy publicznej. Kwota wsparcia ma wynieść ponad 3 miliardy euro. Na razie nie wiadomo, jaka część z tych pieniędzy trafi do gliwickiego zakładu GM.

- To wariant znacznie korzystniejszy dla Gliwic, bo prywatny inwestor będzie patrzył na koszty, a nie to, czy np. fabryka jest w Niemczech czy Polsce - mówi Wojciech Drzewiecki, szef monitorującej rynek motoryzacyjny firmy Samar.

Na takie rozwiązanie KE prawdopodobnie się zgodzi. Bez unijnej koordynacji pomocy może się bowiem okazać, że bogate Niemcy uratują zakłady Opla u siebie kosztem polskiej fabryki. Takie ryzyko jest realne, bo zakład w Bochum produkuje modele Astra i Zafira, a więc te same co w Gliwicach.

General Motors, który miał ponad 30 mld dolarów straty w ubiegłym roku, z czego 2,8 mld w samej Europie, pilnie potrzebuje gotówki. W przeciwnym razie najpóźniej do końca czerwca grozi mu bankructwo.

Polska GM fabryka przeżywa najgorszy okres od 1996 r., czyli momentu jej uruchomienia. Przez pierwsze dwa miesiące tego roku wyprodukowała zaledwie nieco ponad 11 tys. aut, czyli o 57,8 proc. mniej niż rok temu. Nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić w kolejnych tygodniach.

W Gliwicach produkuje się bowiem modele Astra III w wersji sedan i minivana Opel Zafira. Tymczasem popyt w Europie rośnie jedynie na małe i oszczędne samochody miejskie. Z taśm gliwickiego zakładu zjeżdża jeszcze Astra poprzedniej generacji pod nazwą Classic, ale to zaprojektowane pod koniec lat 90. auto nie jest już atrakcyjne dla kierowców. Dopiero pod koniec tego roku ma zostać uruchomiona produkcja Astry czwartej generacji, która na rynek wejdzie w 2010 r.

Tomasz Dominiak
Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Budżet rodziny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki