UOKiK kontroluje parkingi sieci Biedronka i Aldi

Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w poniedziałkowym komunikacie.

(fot. Mateusz Szymański / Bankier.pl)

Jak podaje urząd, ze skarg konsumentów wynika, że brakuje rzetelnej informacji o zasadach korzystania z parkingu, w wyniku czego jego zarządca nalicza wysokie opłaty wynoszące 150 zł lub 90 zł. Ponadto zarządca parkingu nie uznaje reklamacji konsumentów, którzy są w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego.

"Konsument nie może być wprowadzani w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi" – powiedział cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

UOKiK poinformował, że do urzędu w 2019 roku dotarło ponad sto sygnałów od konsumentów, dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. O nieprawidłowościach i negatywnych doświadczeniach klientów sklepów informowali również rzecznicy konsumentów. Parkingami tymi zarządza między innymi spółka TD System.

"Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe oznakowanie, a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji"- napisano w komunikacie.

Urząd informuje, że choć pierwsze 60 lub 90 minut parkowania (w zależności od lokalizacji parkingu) dla klientów sklepu jest bezpłatne, aby z tego skorzystać, trzeba pobrać bilet parkingowy z parkomatu i umieścić go za przednią szybą samochodu w dobrze widocznym miejscu. Jeśli klient sklepu tego nie zrobi, zarządca parkingu nalicza opłatę w wysokości 150 zł albo 90 zł.

"Ze skarg konsumentów wynika, że parkingi są niewłaściwie oznakowane, przez co konsumenci nie wiedzą, że należy pobrać bilet. Często zdarza się też, że konsumenci drukują bilet, ale nie umieszczają go we wskazanym miejscu – na przykład zabierają go ze sobą. Ich reklamacja jest później rozpatrywana negatywnie, mimo że przesyłają firmie bilet i paragon ze sklepu. Firma jest nieugięta również w sytuacjach, gdy konsument zostawił bilet w samochodzie, ale ten przy zamykaniu drzwi zsunął się z deski rozdzielczej na podłogę. Zdarza się również, że zanim zdążą pobrać bilet i wrócić z nim do samochodu, obsługa parkingu wystawia wezwanie do zapłaty" - czytamy w komunikacie UOKiK.

"Prezes urzędu przygląda się działaniom firmy TD System i analizuje, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów, co dałoby podstawy do wszczęcia postępowania właściwego. Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Nie wykluczamy kolejnych działań dotyczących także parkingów przy innych sieciach" - dodano.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ je/

Źródło: PAP
Firmy:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 25 najmadrzejszy

A skad te parkingi znaja adres i dane kierowcy ?

! Odpowiedz
1 4 nellington

Ej no, ale przecież TANIJ! :)

! Odpowiedz
4 24 karbinadel

To samo jest na parkingach Lidla. Powstało kilka pasożytniczych firemek, które zarabiają głównie na niewiedzy klientów i naliczaniu kar

! Odpowiedz
3 5 sammler

W Wa-wie są w jednym miejscu vis a vis Aldi i McDonald's. I przy jednym, i przy drugim są takie właśnie parkingi. McDonald's swój przynajmniej oznaczył wielką tablicą z zasadami przy wjeździe, ale przy wjeździe na parking Aldi takich informacji faktycznie brakuje. Natomiast parkomat stoi przy samym wejściu do sklepu i trudno go przeoczyć. Co nie zmienia oczywiście faktu, że powinno to być lepiej oznakowane. No i jest jeden, a parking spory (dwuczęściowy). Więc ganianie w tę i z powrotem jest trochę uciążliwe.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 15 karbinadel odpowiada sammler

Faktem jest, że parkingi przy marketach bywają nadużywane przez osoby trzecie. Ale na niektórych parkingach były przedtem po prostu szlabany, gdzie pobierało się bilet uprawniający do 1 czy 1,5 godziny bezpłatnego parkowania. Nie dało się tego przeoczyć. Teraz szlabany zdjęto, a na tych samych parkingach grasują pracownicy firmy zewnętrznej (np. APCOA) i polują na klientów, którzy nie zauważyli tablicy informacyjnej

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,7% II 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% II 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 330,48 zł II 2020
Produkcja przemysłowa rdr 4,9% II 2020

Znajdź profil