REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Przez dworzec Łódź Fabryczna będzie kursować 109 pociągów na dobę

2016-06-06 16:27
publikacja
2016-06-06 16:27

Przez dworzec Łódź Fabryczna, który ma być oddany do użytku w grudniu, będzie kursować 109 pociągów na dobę. Nowy model ruchu pociągów przedstawiono w poniedziałek na konferencji z udziałem przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych, przewoźników oraz władz regionu.

Przez dworzec Łódź Fabryczna będzie kursować 109 pociągów na dobę
Przez dworzec Łódź Fabryczna będzie kursować 109 pociągów na dobę
fot. HH / / Bankier.pl

Marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień poinformował o rezultatach kilkutygodniowych rozmów z udziałem przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych, które są zarządcą infrastruktury kolejowej oraz przewoźników - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA), dotyczących modelu ruchu pociągów na nowym dworcu oraz w mającym powstać w dalszej perspektywie tunelu średnicowym, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską.

"Na dworzec Łódź Fabryczna będzie wjeżdżało i wyjeżdżało więcej pociągów niż przed rozpoczęciem modernizacji. Od 11 grudnia wraz z nowym rozkładem zyskamy nowe kierunki proponowane przez przewoźników, m.in. Kraków, Gdynia, Szczecin. Łódź będzie lepiej skomunikowana z innymi miastami w Polsce" - podkreślił Stępień.

W 2008 r. - przed zamknięciem dawnego dworca - z Łodzi Fabrycznej do Warszawy odjeżdżało średnio 38 pociągów dziennie; po otwarciu nowego obiektu trzech przewoźników ma zapewnić 45 połączeń.

Według wiceprezesa zarządu PKP PLK Andrzeja Pawłowskiego, wspólnie z przewoźnikami ustalone zostały zasady wjazdu na stację Łódź Fabryczna.

"Nie będzie ograniczeń jeśli chodzi o pociągi zespolone czy też pociągi z wagonami tradycyjnymi. Ustaliliśmy zasady gwarantujące bezpieczne prowadzenie ruchu w tunelu średnicowym oraz na stacji. W rozkładzie znajdzie się 109 pociągów w ciągu doby; 46 obsługiwanych przez Przewozy Regionalne, 35 Intercity i 28 ŁKA. Prace nad konstrukcją rozkładów jazdy wciąż trwają, po to by w grudniu pociągi mogły wjechać do Łodzi Fabrycznej" - wyjaśnił.

Pawłowski dodał, że czasowo Łódź Fabryczna będzie dworcem czołowym. Wjadą na niego wszystkie typy pociągów PKP Intercity, kursujące obecnie między Łodzią a Warszawą. Jak zapewnił, nowy dworzec obsłuży każdy rodzaj pociągów prowadzonych trakcją elektryczną i w dużo większej liczbie niż stary obiekt.

Wiceprezes PKP PLK zapewnił, że prace przy nowym dworcu powinny zakończyć się pod koniec sierpnia. We wrześniu rozpocznie się proces odbioru obiektu i sukcesywne wprowadzanie pociągów testowych. Regularne połączenia ruszą 11 grudnia.

Nowy trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna, którego budowa rozpoczęła się cztery lata temu, ma być kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Otwarcie dworca miało się pierwotnie odbyć w lutym 2015. Przekładano je już dwukrotnie, m.in. po tym jak w trakcie budowy tunelu natrafiono na podziemną "soczewkę wodną". Koszt inwestycji ma wynieść 1,75 mld zł brutto.

Łódź Fabryczna będzie najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Na pierwszym poziomie - 8 metrów pod ziemią - znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Poziom drugi - 16,5 m pod ziemią to stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Inwestycja wymagała położenia ponad 12 km torów - na samym dworcu i w prowadzącym do niego tunelu.

Jak zapewniają inwestorzy - PKP PLK, Miasto Łódź i PKP S.A., obecny stan zaawansowania inwestycji wynosi 96 proc. Prowadzone są rozmowy z najemcami, dla których przygotowano 1,6 tys. m kw. powierzchni komercyjnej.

Kolejną inwestycją PKP PLK ma być tunel średnicowy łączący Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską inwestycja wpisana została do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Infrastruktura i Środowisko jako projekt o strategicznym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju z szacowaną kwotą dofinansowania 1,76 miliarda zł.(PAP)

agm/ par/

Źródło:PAP
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (5)

dodaj komentarz
~Grzegorz
Jestem warszawiakiem mieszkającym w Łodzi od 25 lat i nowy dworzec Łódź Fabryczna jest niezbędny, a jeszcze bardziej potrzebny jest tunel do Łodzi Kaliskiej i połączenie ziem zaboru pruskiego z Kongresówką...
~Rambo
Łódź, po co wam to? Kolejne miliardy na projekty godne wielkich metropolii do których przyjeżdżają dziesiątki milionów turystów w ciągu roku.

Bez obrazy, ale lotnisko Łódź obsługuje, ile, dwieście tysięcy pasażerów rocznie? Z populacji Łodzi, i tak zawyżonej przez GUS, starzy ludzie i emeryci stanowi, ile, z 50% populacji
Łódź, po co wam to? Kolejne miliardy na projekty godne wielkich metropolii do których przyjeżdżają dziesiątki milionów turystów w ciągu roku.

Bez obrazy, ale lotnisko Łódź obsługuje, ile, dwieście tysięcy pasażerów rocznie? Z populacji Łodzi, i tak zawyżonej przez GUS, starzy ludzie i emeryci stanowi, ile, z 50% populacji już w tym momencie?
Bawcie się dalej i niech to miasto w końcu upadnie, może przynajmniej będzie jedno wielkie pole do uprawy ziemniaków.
~ROCKY
Myslisz że wiesz wszystko a nie wiesz nic, z twoich wywodów nic nie jest prawdą.
Prawdą za to jest że za pół roku przyjedziesz na jeden z najnowocześniejszcych dworców w Europie zrobić sobie sweet focie.
Wtedy też uswiadomisz sobie z jakiej prowincji pochodzisz buraku.
~antyCldz
Pocom to się nogi nocom

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki