Portfel zamówień krajowych producenta opraw oświetleniowych, firmy ES-System w I kwartale tego roku jest o 18 proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2017 roku. Portfel zamówień zagranicznych jest niższy, ale spółka liczy, że w całym 2018 roku sprzedaż eksportowa wzrośnie - poinformował PAP Biznes prezes spółki Rafał Gawrylak.
"W 2017 roku została powołana spółka w Wielkiej Brytanii, jej celem jest m.in. pozyskiwanie nowych kontaktów. Jesteśmy na początku drogi. Spodziewamy się, że I kwartał br. z punktu widzenia sprzedaży eksportowej może być odrobinę gorszy niż I kwartał 2017 roku, jednak w całej perspektywie roku 2018 widzimy potencjał poprawy wyników sprzedaży zagranicznej " – powiedział PAP Biznes Gawrylak.
Dodał też, że optymistyczne podejście do perspektyw eksportowych na ten rok wynika z rozwoju spółki w Wielkiej Brytanii oraz zapytań ofertowych napływających z różnych krajów. Udział sprzedaży eksportowej to około 22 proc. w całkowitych przychodach grupy kapitałowej ES-System za 2017 rok. Prezes spółki oczekuje, że ten poziom będzie w 2018 roku utrzymany.
Dominującym rynkiem eksportowym jest dla spółki Unia Europejska i na tym rynku spółka będzie się koncentrowała w najbliższym czasie. Nie wyklucza jednak realizacji większych projektów w pozaeuropejskich krajach.
"W 2017 roku rynki Azji i Bliskiego Wschodu urosły nam skokowo i oczekujemy, że w roku 2018 trend wzrostowy będzie utrzymany. Będziemy się jednak głównie koncentrować na tych rynkach, na których spółka rozwijała się dotychczas" – powiedział prezes.
ES-System optymistycznie patrzy również na perspektywy sprzedaży w kraju w 2018 roku.
"W I kwartale br. poziom portfela zamówień na 2018 rok jest wyższy o 18 proc. To powinno się przełożyć na poprawę sprzedaży w kraju" – powiedział prezes.
"Ogólnie (biorąc pod uwagę portfel zamówień zarówno w kraju, jak i za granicą -PAP) widzimy potencjał wzrostu sprzedaży w 2018 roku, jednak jeszcze za wcześnie na szacunki, czy i o ile będzie lepsza" - dodał.
TRENDY NA RYNKU
ES-System będzie się w tym roku koncentrować na głównych segmentach swojej działalności: oświetleniu architektonicznym, przemysłowym, zewnętrznym, awaryjnym i sterowaniu.
"We wszystkich pięciu segmentach będziemy pokazywać nowe produkty. Część tych produktów została już zaprezentowana na targach Light+Building 2018" – powiedział prezes ES-System.
Targi we Frankfurcie nad Menem, które zakończyły się 23 marca były, zdaniem Rafała Gawrylaka, doskonałym przekrojem branży, pokazującym nowe tendencje i kierunki, w których podąża rynek oświetlenia.
"Bardzo intensywnie rozwija się segment sterowania i w tym kierunku będziemy rozwijać naszą ofertę produktową. Koncentrujemy się również na technologii Human Centric Lighting (HCL). Pokazujemy technologię Circadian, która imituje oświetlenie słoneczne, nie tylko ze względu na barwę, ale też na spektrum światła" – powiedział.
W jego opinii, technologia LED-owa jest nadal wiodąca, a oświetlenie konwencjonalne będzie traciło na znaczeniu. Udział sprzedaży rozwiązań opartych o LED-y w przychodach ES-System rośnie. W 2017 r. wzrósł o 9,8 pkt. proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
"Rewolucja LED-owa trwa, co potwierdziły targi Light+Building. Ponad 72 proc. wszystkich produktów, jakie obecnie sprzedajemy, to produkty LED-owe" - powiedział prezes.
PLANY I INWESTYCJE
"To, co chcemy zrobić w 2018 roku to poszerzyć naszą ofertę produktową. W ciągu roku realizujemy 3-5 tys. projektów i produktów dostosowanych do konkretnych wymagań klientów" – powiedział prezes ES-System.
Dodał, że na 2018 r. spółka nie planuje zwiększenia poziomu inwestycji.
"CAPEX będzie utrzymany mniej więcej na tym samym poziomie co w roku 2017, czyli około 9 mln zł" - powiedział.
ES-System obecnie będzie się rozwijać organicznie, chociaż prezes nie wyklucza akwizycji, jeśli na rynku pojawiłaby się atrakcyjna okazja w przyszłości.
ES-System to polska firma działająca w branży oświetleniowej. Spółka jest notowana na GPW od 2007 r. W 2017 r. ES-System miał 7,02 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 3,29 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 189,7 mln zł w porównaniu z 182,13 mln zł rok wcześniej.
Katarzyna Mikołajewska (PAP Biznes)
kat/ jtt/






















































