REKLAMA

Mimo kryzysu firmy dużo kupują, ale późno płacą

2010-04-21 12:43
publikacja
2010-04-21 12:43
Firmy w Polsce otrzymują rocznie średnio 15 tys. faktur potwierdzających zakup. Jednak przestarzałe metody pracy i recesja powodują, że większość z nich nie zostaje zapłacona na czas – wynika z Pierwszego Badania Obiegu Faktur Kosztowych, zrealizowanego przez firmę Kolibro przy wsparciu merytorycznym konsultantów ObiegFaktur.pl.

Co piąta firma w Polsce otrzymuje powyżej 1000 faktur a 4 proc. powyżej 10 000 faktur w miesiącu. Największą ilość generuje górnictwo i kopalnictwo, media oraz telekomunikacja (w skali miesiąca odpowiednio 6250, 3200, 2956). Problemy z płynnością, duża ilość faktur oraz niedopasowane praktyki zarządzania fakturami powodują, że większość z nich nie jest uregulowana zgodnie z terminem zapłaty – ponad 1/3 firm deklaruje, że występują u nich opóźnienia w płatnościach.

– Te firmy, które otrzymują dużo faktur, opóźnienia w płatnościach tłumaczą zagubieniami, problemami w opisaniu i akceptacji oraz zwyczajnym brakiem czasu. Jest też spory odsetek firm na rynku, które wykorzystują popularne hasło „kryzys” aby tylko nie zapłacić zgodnie z terminem wskazanym na fakturze. Jednocześnie to właśnie kryzys spowodował, że ponad 50 proc. zarządów, dyrektorów finansowych i księgowych poszukuje oszczędności w usprawnieniu zarządzania kosztami – podkreśla Aleksander Sala, prezes Kolibro.

Opóźnienia w płatnościach to również wynik niskiej świadomości firm i pracowników dotyczącej pracy z fakturami. W ponad połowie polskich firm pracownicy nie wiedzą, jak postępować z fakturą, nie znajdują czasu na opisanie i zaakceptowanie kosztu (48 proc.) oraz zwyczajnie gubią faktury (36 proc.).

– Z jednej niezapłaconej faktury nagle mamy stos zaległych płatności, co z kolei zakłóca przepływ finansowy całej firmy i często prowadzi do poważnych konsekwencji prawnych i podatkowych – stwierdza Aleksander Sala.

Kolejnym zagrożeniem dla firm jest duża ilość wielokrotnie kopiowanych faktur, co naraża na duże straty finansowe z tytułu zużytego papieru. W przypadku firmy, kiedy przyjmuje miesięcznie 1300 faktur i przynajmniej połowa z nich jest kopiowana przez jedną osobę, to generowany jest koszt min. 650 dodatkowych kartek papieru, co w skali roku daje prawie 8 tys. niepotrzebnie użytych kartek papieru w średniej wielkości organizacji.

– Polskie firmy mają niską świadomość istnienia rozwiązań, które pomagają w pracy z fakturami i tym samym przynoszą realne korzyści finansowe. Jedynie 14 proc. firm posiada system informatyczny do obiegu faktur, co w dobie informatyzacji kraju i szukania oszczędności może wzbudzać zdziwienie – mówi Beata Skura ekspert ObiegFaktur.pl. Jednak kiedy firmy dowiadują się o istnieniu takiego rozwiązania, ponad połowa z nich deklaruje zapotrzebowanie na wdrożenie systemu wspomagającego pracę z fakturami.

Największą potrzebę wprowadzenia systemu informatycznego wyraża zarząd (90 proc.), kontroling (73 proc.) i administracja (67 proc.). W uzasadnieniu twierdzą, że takie narzędzie umożliwi im pełną kontrolę nad kosztami organizacji. Wysoką potrzebą wdrażania systemu charakteryzuje się również stanowisko Dyrektora Finansowego, co wynika z faktu, iż reprezentując finanse firmy nieustannie poszukuje narzędzi przyczyniających się do generowania oszczędności ale również sprawnego zarządzania zakupami i kosztami.

W badaniu Obieg Faktur Kosztowych wzięło udział 337 organizacji działających na terenie Polski, reprezentujących najważniejsze gałęzie gospodarki, o różnej wielkości i formie prawnej. Jest to pierwsze i jedyne tego typu badanie w Polsce, które ukazuje trendy i praktyki w polskich firmach w zakresie obiegu faktur kosztowych.

Katarzyna Sosińska
/ Kolibro Sp. z o.o.
Źródło:Informacja prasowa
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki