REKLAMA

Mądry Polak przeczyta zanim podpisze

2015-01-07 14:59
publikacja
2015-01-07 14:59

Jak wynika z badania Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych i Instytutu Rozwoju Gospodarczego – aż 10 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma istotne problemy z wywiązaniem się ze swoich zobowiązań finansowych.

Badanie pokazuje również, że połowa badanych gospodarstw zaciągając zobowiązania nie robi tego racjonalnie. Zdaniem ekspertów przyczyny takiego postępowania mogą być różne. Część konsumentów biorąc na przykład kredyt nie do końca liczy się ze swoimi możliwościami finansowymi.

Temat ten wydaje się szczególnie aktualny w okresie przedświątecznym, kiedy to kolorowe reklamy zachęcają nas do pożyczania pieniędzy. Kierowani chęcią obdarowania najbliższych wymarzonym prezentem czy myśląc o zorganizowaniu rodzinnej imprezy, pochopnie zaciągamy zobowiązanie finansowe. Większość z nas w takiej sytuacji godzi się z rzeczywistością, bo nie ma pojęcia, że można zrezygnować z umowy kredytowej. Jak wynika z badań, aż 75 procent konsumentów nie zna swoich praw.

Po pierwsze czytaj!

Przyczyną niewiedzy w wielu sytuacjach jest pewien rodzaj bierności. Jedynie 43 proc. konsumentów deklaruje, że zawsze czyta całą treść umowy przed jej podpisaniem. Co piąty Polak z treścią dokumentu zapoznaje się rzadko lub nie czyta go wcale - wynika z badania „Czy Polacy czytają umowy” przeprowadzonego przez GfK Polonia we wrześniu 2013 r. Wśród osób, które deklarują czytanie umów, jedynie 16 proc. przyznaje, że robi to bardzo dokładnie, a blisko 40 proc. twierdzi, że treść czyta pobieżnie. A przecież taka lekkomyślność  może nas sporo kosztować.

Edukacja finansowa to podstawa

Badania przeprowadzane przez liczne ośrodki naukowe, uniwersyteckie i Komisję Europejską nieustannie wskazują na potrzebę właściwej edukacji konsumentów w sferze finansowej.  Podstawowym jej celem jest dostarczanie niezbędnej wiedzy konsumentom oraz kształtowanie w nich umiejętności i odpowiednich zachowań na rynku usług finansowych.

W naszym kraju od kilkunastu lat prowadzone są więc różne kampanie i programy w zakresie edukacji konsumenckiej. Tematyka ta stanowi ważny temat m.in. dla kolorowych pism czy audycji telewizyjnych. Akcje edukacyjne stają się również szczególnie ważnym aspektem działalności instytucji finansowych. Od lat Kasa Stefczyka  - oprócz usług finansowych -  we współpracy ze Stowarzyszeniem Krzewienia Edukacji Finansowej, prowadzi liczne akcje, dzięki którym Polacy mogą dowiedzieć się, jak nie wpaść w tarapaty finansowe. A jeśli już mają kredyty i nie radzą sobie z ich spłatą, instytucje te radzą, jak wyjść z pętli zadłużenia.

Źródło:
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki