Spółki wciąż za mało dbają o drobnych inwestorów, choć ich rola rośnie, a polityka komunikacyjna firm zdaje się powoli poprawiać. To wnioski po konferencji "Relacje inwestorskie z inwestorem indywidualnym według najlepszych wzorców zachodnich 2014" organizowanej przez Ministerstwo Skarbu Państwa oraz Stowarzyszenie Inwestorów indywidualnych.


Inwestor indywidualny - wciąż niedoceniany?
W efekcie zamieszania wokół OFE i zmian struktur własnościowych na rynku, w polityce komunikacji z inwestorami spółki dążą do normalności. - To konkurencja o kapitał. Tam, gdzie będziemy w stanie skutecznie zainteresować inwestora zakupem akcji, wykreujemy popyt - jest szansa, że wycena spółki wzrośnie. To korzyść dla wszystkich akcjonariuszy - szczególnie większościowych - mówi Jarosław Dominiak, prezes Zarządu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
- Pytamy inwestorów indywidualnych między innymi o poziom satysfakcji z komunikacji ze strony spółek giełdowych. Niestety wciąż - od lat - tylko 8%-10% respondentów ocenia politykę informacyjną spółek pozytywnie. Polscy emitenci wciąż nie wykorzystują potencjału dobrej komunikacji - komentuje Dominiak.
- Właśnie drobni inwestorzy są najlepszymi ambasadorami spółki. Spółki tymczasem są coraz aktywniejsze w mediach społecznościowych, wydają horrendalne pieniądze, a zapominają że ktoś, kto zostanie dobrze obsłużony jako inwestor - i dobrze zarobi na papierach spółki - będzie sam reklamował dany podmiot. - dodaje prezes Dominiak.
- W strukturze kapitału naszej spółki inwestorzy indywidualni są drugim co do wielkości akcjonariuszem – zaraz po francuskim Skarbie Państwa. - mówi Bertrand Deronchaine, dyrektor ds. relacji inwestorskich Grupy Orange. - Posiadają oni nieco poniżej 10% akcji. Są oni też często naszymi klientami. Stąd ważna jest właściwa komunikacja i dostarczanie im wyczerpujących informacji. To zadanie nie jest proste, ale za to bardzo ciekawe. Indywidualni inwestorzy to z reguły akcjonariusze długoterminowi, tworzący dla spółki stabilny akcjonariat. To kolejny powód, dla którego są oni dla firm tak ważni. Budowanie relacji nie jest zadaniem łatwym, ale ja i mój zespół robimy to z ogromną przyjemnością. - mówi Deronchaine.