Do analizy posłużyły dane dotyczące następujących spółek: Atlanta, IDM, Śrubex, Variant, Zetkama, EMC Instytut Medyczny, Travelplanet.pl, Ząbkowice-ERG, Spray oraz PC Guard.
Najniższe koszty pozyskania kapitału wśród małych spółek w tym roku były w przypadku spółki Variant - 4,28 proc.
Spółka PC Guard, która zadebiutuje na GPW 5 października, miała jedne z najniższych kosztów pozyskania kapitału na Giełdzie w 2005 r. Spółka przeprowadziła emisję o wartości 3 mln zł, a jej koszty wyniosły 144,5 tys. zł, czyli ok. 4,8 proc. pozyskanego kapitału.
- Pozyskanie kapitału na rozwój na Giełdzie jest jednym z najtańszych sposobów finansowania rozwoju firmy, zwłaszcza dla małych spółek - powiedział Dariusz Grześkowiak, prezes PC Guard. - Ponadto obecność na GPW niesie ze sobą dodatkowe korzyści - zwiększa wiarygodność spółki w oczach kontrahentów, banków, klientów. Debiut na GPW to także doskonała okazja do promocji swojej marki i produktów - dodał prezes Grześkowiak.
Tabela 1. Koszt pozyskania kapitału dla wybranych spółek w 2005 r.
| L.p. | Spółka | Data debiutu (akcje lub PDA) | Liczba akcji | Kapitalizacja na dzień 29.09.2005 (mln zł) | Wartość nowej emisji (zł) | Koszty emisji (zł) | Koszt kapitału (%) |
| 1 | PC GUARD* | 2005-10-05 | 500 000+ 500 000 PDA | 6,00 | 3 000 000,00 | 144 500,00 | 4,82 |
| 2 | SPRAY | 2005-07-21 | 2 293 166 | 14,56 | 6 303 144,60 | 968 520,00 | 15,37 |
| 3 | ZĄBKOWICE-ERG | 2005-02-18 | 3 937 000 | 19,69 | 12 600 000,00 | 618 900,00 | 4,91 |
| 4 | TRAVELPLANET.PL | 2005-07-12 | 2 145 740 | 37,23 | 6 666 600,00 | 861 400,00 | 12,92 |
| 5 | EMC INSTYTUT MEDYCZNY | 2005-07-29 | 5 500 100 | 50,60 | 11 400 000,00 | 1 396 608,60 | 12,25 |
| 6 | ZETKAMA | 2005-03-04 | 3 904 150 | 51,93 | 11 900 000,00 | 803 719,83 | 6,75 |
| 7 | VARIANT | 2005-07-11 | 4 800 000 | 57,60 | 13 000 000,00 | 556 532,98 | 4,28 |
| 8 | ŚRUBEX | 2005-02-17 | 1 798 070 | 61,67 | 25 000 000,00 | 1 673 150,00 | 6,69 |
| 9 | IDM. PL S.A. | 2005-07-27 | 7 650 000 | 82,62 | 18 000 000,00 | 1 123 880,00 | 6,24 |
| 10 | ATLANTA | 2005-01-10 | 6 000 000 | 82,80 | 13 291 425,00 | 796 934,22 | 6,00 |
*Kapitał zakładowy uwzględnia nowa emisję (kapitalizacja spółki liczona po cenie emisyjnej akcji równiej 6 zł).
Źródło: GPW na podstawie raportów i informacji ze spółek.
Korzyści z wejścia spółki na giełdę jest bardzo dużo. Giełda daje kapitał na rozwój, zwiększa wiarygodność i prestiż przedsiębiorstwa, firma staje się bardziej atrakcyjna dla kontrahentów, klientów i odbiorców. Wreszcie obecność na giełdzie to także doskonała promocja dla spółki - pojawia się w doniesieniach prasowych, komentarzach analityków. Dzięki notowaniu na Giełdzie codziennie dokonywana jest także rynkowa wycena przedsiębiorstwa.
Z obecnością na giełdzie wiąże się obowiązek wypełniania szeregu obowiązków informacyjnych, ale dzięki temu spółka staje się firmą wiarygodną, działającą przejrzyście, co zwiększa zaufanie otoczenia.
Przygotowując analizę kosztów pozyskania kapitału na rozwój GPW wzięła pod uwagę jedynie wartość nowych emisji, czyli środki pozyskane ze sprzedaży papierów wartościowych podwyższających kapitał spółki. Wybranych zostało 10 najmniejszych pod względem kapitalizacji spółek (stan na 29 września), które zadebiutowały na GPW w tym roku (jedyny wyjątek to PC Guard, która zadebiutuje 5 października).
Na koszty emisji składają się m.in. wydatki związane z przygotowaniem prospektu, opłaceniem usług doradców prawnych, finansowych, audytorów, a także koszty promocji oferty.
Wzięto pod uwagę jedynie wartość nowych emisji, czyli środki pozyskane z podwyższenia kapitału, które trafiły bezpośrednio do spółki. Do wartości emisji nie wliczono środków pozyskanych ze sprzedaży akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy.





















































