REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

320 km/h pociągiem PKP Intercity. Spółka przyspiesza przetarg na szybkie składy

2025-08-30 14:00
publikacja
2025-08-30 14:00

PKP Intercity ogłoszą jeszcze w tym roku przetarg na dostawę 26 szybkich pociągów, które obsłużą system Kolei Dużych Prędkości (KDP) i będą kursowały z prędkością 320 km/h - powiedział w poniedziałek dziennikarzom wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

320 km/h pociągiem PKP Intercity. Spółka przyspiesza przetarg na szybkie składy
320 km/h pociągiem PKP Intercity. Spółka przyspiesza przetarg na szybkie składy
/ PKP Intercity

- PKP Intercity jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na super szybkie pociągi. Powiedzieliśmy, że kończymy piętrusy i chcemy iść w kolejny przetarg. Mówimy o prędkości 320 km/h i chcemy premiować też w przetargu wyższe parametry - powiedział Malepszak.

Wcześniej wiceminister mówił, że przetarg ten ma zostać ogłoszony w przyszłym roku.

PKP intercity prowadzi obecnie postępowanie na kupno na pociągi piętrowe, które będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h. W tym postępowaniu oferty złożyły spółki Alstom Polska i Stadler Polska. Chodzi o zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z opcją zamówienia dodatkowych 30 pojazdów. Postępowanie ma zostać rozstrzygnięte w sierpniu.

System KDP, czyli tzw. „Y” ma połączyć Warszawę przez CPK z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz.

Jak wcześniej wyjaśniał Malepszak, dzięki prędkości 320 km/h czas przejazdu pomiędzy miastami znacznie się skróci, a taki efekt nie byłby możliwy, gdyby wprowadzić do systemu KDP pociągi, które maksymalnie mogą osiągnąć 250 km/h. Przyznał jednocześnie, że kursowanie pociągów z prędkością 320 km/h zwiększy zużycie energii w stosunku np. do składów, które kursują z prędkością 250 km/h, ale podniesie to cenę biletu zaledwie o 8 zł na pasażera.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.

Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.

Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln.(PAP)

pif/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (7)

dodaj komentarz
sojer
Czyli kupujemy pociągi 320 kmh, żeby jeździły z prędkością Pendolino (Max 250 kmh), czyli ok 180. Może kupmu takie na 500 kmh. Najpierw zbudujcie kolej na 200 kmh, bo aktualnie pociągi 160 kmh jeżdżą 100 kmh.
mesten
Ja bym chciał żeby mój regionalny jechał 60km/h ale nie pojedzie nigdy bo pieniądze idą na megalomanię polityków i będziemy budować nikomu ale to kompletnie nikomu nie potrzebne CPK.
samsza
Pociąg wyrusza z W-wy, zatrzymuje się w CPK, Łodzi, Sieradzu, Kaliszu, Poznaniu.

Ile będzie róznicy w czasie między składem 320 km/h, a 250 km/h na tej trasie i jaka będzie różnica w kosztach (projekt, uwzgl. stratę vat przy zakupie poza Polską), cenie biletu (od strony klienta).
men24a
CPK nie jest projektem ani politycznym, ani gospodarczy. Stało się dogmatem takim jak trójca święta albo niepokalane poczęci ( które wymyślono dopiero w XX wieku ). Wszelkie dyskusje nie mają sensu kiedy w grę wchodzi ideologia i kult. Zostało tylko oni albo my, ale polacy już przegrali.
Niektórym się rzuciły standardy z komisji
CPK nie jest projektem ani politycznym, ani gospodarczy. Stało się dogmatem takim jak trójca święta albo niepokalane poczęci ( które wymyślono dopiero w XX wieku ). Wszelkie dyskusje nie mają sensu kiedy w grę wchodzi ideologia i kult. Zostało tylko oni albo my, ale polacy już przegrali.
Niektórym się rzuciły standardy z komisji Antoniego Macierewicza która pierwsze napisała tezę o zamachu a później zatrudniła ekspertów którzy mili tę tezę potwierdzić. Niestety szkoda było czasu na oglądanie takich bredni.
Wracając do CPK Polacy zapłacą wielką cenę nie tylko za cpk ale i bilety kolejowe do CPK
to_i_owo
Jeszcze niedawno za 100 można było polecieć prawie do dowolnego miejsca w Europie
Obecnie bilet Podolino to prawie ~200pln w 2 klasie w 1 stronę
Te nowe będą droższe
I pomyśleć że gdyby nie genialna strategia KE było by jak było

Czas się wypisać
men24a
Ciągle pisze że bilet na ten pociąg będzie droższy jak lotniczy do większości miast w Europie i wyjdzie wszystkim kiem ta spółka inwestycja ale PiS was przekonał że warto wydać bilion złotych na cpk i szybką kolej zadłużając Polskę na pokolenia.
to_i_owo odpowiada men24a
Widać ze nigdy nie latałeś samolotem daleko (albo w ogóle)
Jak lecisz np do Pekinu z przesiadką to kupujesz 1 bilet Wrocław Pekin a nie osobnono Wrocław Monachium i Monachium Pekin
I taki bilet jest często tańszy niż bezpośredni Monachium Pekin

A z CPK chodzi o to żeby na swoich lotniskach nie zarabiali tylko Niemcy ale i My

Powiązane: Kolej Dużych Prędkości

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki