W połowie urzędów w Polsce można już płacić kartą lub przez telefon

W ciągu roku Polacy dokonali w urzędach 448 tys. transakcji bezgotówkowych o wartości 60,3 mln zł. Policjanci z drogówki w ciągu trzech miesięcy tego roku przyjęli od kierowców 72,2 tys. mandatów na kwotę 9,3 mln zł - ogłosił w poniedziałek wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński.

(YAY Foto)

"Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej jest ważnym krokiem w procesie budowy nowoczesnej i sprawnej e-administracji - powiedział w poniedziałek wiceminister Tadeusz Kościński. Dodał też, że przybliża on urzeczywistnienie idei innowacyjnej Polski cyfrowej. Jego zdaniem zainteresowanie zarówno urzędów jak i klientów jest tak duże, że w ciągu kolejnego roku większość jednostek administracji powinno zainstalować specjalne urządzenia pozwalające klientom płacić kartą lub przez telefon.

Program został wdrożony rok temu przez Krajową Izbę Rozliczeniową we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii. Dzięki tej inicjatywie, już w co drugim urzędzie w Polsce możemy wnieść opłatę za pomocą karty płatniczej lub telefonu. Klienci mogą bez wypłacania gotówki z konta płacić np. podatki, opłaty skarbowe czy rejestracyjne. Bezgotówkowo można płacić także mandaty wystawione przez policję drogową.

W pierwszym roku (kwiecień 2017 - marzec 2018) do programu przystąpiło 1 414 urzędów, czyli ponad 50 proc. wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS i/ lub usługę WebPOS Paybynet zawarto z 1 165 urzędami. W tym czasie Polacy dokonali w urzędach 448 tys. transakcji bezgotówkowych o wartości 60,3 mln zł. Policjanci z drogówki, którzy zostali wyposażeni w przenośne terminale pod koniec stycznia tego roku, do kwietnia tego roku przyjęli od kierowców 72,2 tys. płatności na kwotę 9,3 mln zł.

Warto zaznaczyć, że urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci. W przypadku Policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata.

Elementem programu był konkurs kierowany do urzędów i ich klientów, organizowany przez KIR pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Wręczenie nagród zwycięskim urzędom odbyło się w piątek z udziałem wiceministra Tadeusza Kościńskiego i Piotra Alickiego, prezesa Zarządu KIR. Zwycięzcy - najbardziej bezgotówkowe urzędy to: Urząd Gminy Ełk, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Starostwo Powiatowe w Łodzi, Urząd Gminy Konarzyny oraz Urząd Gminy Miejskiej Kościan. Nagrodzone urzędy dostały sprzęt komputerowy, który przekazały placówkom oświatowym.

Minister Kościński powiedział PAP, że rozpowszechnienie płatności bezgotówkowych w Polsce to nie tylko oszczędność czasu klientów, ale też ograniczenie szarej strefy i realne oszczędności do budżetu państwa.

Partnerem społecznym odpowiedzialnym za wsparcie edukacyjne programu oraz pozyskiwanie środków na jego realizację jest Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium. Partnerami programu obsługującymi urzędy w zakresie płatności bezgotówkowych w terminalach POS są First Data Polska S.A. oraz - w zakresie obsługi terminali POS w Policji - Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o.

Autor: Ewa Wesołowska

ewes/ dym/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne