![Raport o stanie polskich start-upów medycznych [+QUIZ]](https://galeria.bankier.pl/p/f/3/a7408052634c61-948-568-0-67-989-593.jpg)
![Raport o stanie polskich start-upów medycznych [+QUIZ]](https://galeria.bankier.pl/p/f/3/a7408052634c61-948-568-0-67-989-593.jpg)
Start-upy medyczne powoli stają się wizytówką polskiej gospodarki i integralną częścią systemu ochrony zdrowia, a rynek medtech co roku powiększa się o kolejne podmioty i udane wdrożenia – jak wynika z raportu „Top Disruptors in Healthcare 2022”.
Raport „Top Disruptors in Healthcare”, którego trzecia edycja podsumowuje rok 2022 w branży medtech, jest pierwszym i jedynym w Polsce przeglądem polskich start-upów medycznych. Na jego łamach swój profil i osiągnięcia zaprezentowały 144 rodzime start-upy oraz 14 start-upów zagranicznych, z rejonu Europy Środkowo-Wschodniej. Twórcami raportu są Polska Federacja Szpitali, działający przy niej zespół Młodych Menedżerów Medycyny, Koalicja AI w zdrowiu oraz zespół ekspertów w Zdrowiu.
Weź udział w krótkim quizie i sprawdź swoją wiedzę na temat wsparcia Funduszy Europejskich dla nowo zakładanych startupów.
Oto kilka najciekawszych wniosków z publikacji:
- Jak wynika z badania, docelowym użytkownikiem oferowanego przez startupy produktu/usługi w znacznej mierze jest lekarz bądź inna osoba wykonująca zawód medyczny (91 startupów, 63 proc. badanych), a także podmiot leczniczy (87 startupów, 60 proc.) i pacjent (85 startupów, 59 proc.).
- W ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost zainteresowania rozwiązaniami medycznymi opartymi na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Prawie połowa badanych (68 startupów, 47 proc.) wskazała, że rozwija swoje rozwiązanie w tym sektorze.
- W przypadku startupów, których rozwiązanie jest rozwijane w oparciu o sztuczną inteligencję, najczęściej wybieranymi sektorami były onkologia (22 startupy, 32 proc. badanych), kardiologia (21 startupów, 31 proc. badanych) oraz radiologia (19 startupów, 28 proc. badanych).
- Ponad połowa badanych (52 proc. startupów) nie jest jeszcze obecna na rynkach zagranicznych, ale ma plany internacjonalizacji swojego produktu. 22 proc. startupów posiada przychody z rynku zagranicznego.
- Do najczęstszych obszarów działania polskich startupów należą kardiologia (34 startupy, 24 proc. badanych) oraz onkologia (33 startupy, 23 proc. badanych).
- Pięć najpopularniejszych sektorów, w których startupy rozwijają swoje rozwiązania, to: sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe, medical devices, telemedycyna, samodzielne aplikacje IT oraz dane medyczne.
- Największą barierą w zakresie rozwoju rozwiązania jest dla startupów promocja i sprzedaż rozwiązania (52 startupy, 36 proc. badanych). 7) Instytucjami, z którymi startupy medyczne w Polsce chciałyby najbardziej nawiązać współpracę, są placówki medyczne. Priorytetem w zakresie współpracy wskazało je aż 67,5 proc. respondentów (97 startupów). Na drugim miejscu pojawili się inwestorzy (85 startupów, 59 proc. badanych), a tuż po nich instytucje finansujące (84 startupów, 58 proc. badanych).

