REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

PKP Cargo mocno oberwało przez Morawieckiego. Spółka musiała zapłacić "wielkie kary umowne"

2024-12-16 12:08
publikacja
2024-12-16 12:08

PKP Cargo do dziś dotkliwie odczuwa negatywne skutki tzw. decyzji węglowej byłego premiera Mateusza Morawieckiego z lipca 2022 roku oraz sposobu jej wykonania przez ówczesny zarząd spółki - poinformowało w poniedziałkowym komunikacie PKP Cargo.

PKP Cargo mocno oberwało przez Morawieckiego. Spółka musiała zapłacić "wielkie kary umowne"
PKP Cargo mocno oberwało przez Morawieckiego. Spółka musiała zapłacić "wielkie kary umowne"
/ PKP Cargo

Jak przekazał w poniedziałek przewoźnik, ówczesny zarząd PKP Cargo skierował tabor spółki do przewozu węgla z nadbałtyckich portów, co odbyło się kosztem porzucenia innych, komercyjnych i rentownych zleceń.

"Obecny zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji podejmuje działania mające na celu przywrócenie zaufania kontrahentów do PKP Cargo w restrukturyzacji" - podkreślono.

Według PKP Cargo, spółka aktywnie uczestniczy w toczących się czynnościach procesowych w postępowaniu prowadzonym przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie w sprawie tzw. decyzji węglowej.

Spółka na początku sierpnia informowała, że "dotyczy ona +podjęcia działań w ramach wykonania decyzji Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2022 roku oraz decyzji Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2022 roku bez uprzedniego zawarcia porozumienia z Ministrem Aktywów Państwowych oraz wydania uchwały zarządu PKP CARGO S.A., wskutek czego wyrządzono szkodę majątkową wielkiej wartości ww. podmiotowi w postaci utraty przychodów z wykonywanych umów z innymi podmiotami i utraty spodziewanych korzyści, tj. o przestępstwo z art. 296 § 1 i 3 k.k.+" poinformował przewoźnik.

W lipcu tego roku p.o. prezesa PKP Cargo Marcin Wojewódka mówił, że ówczesny zarząd spółki po wydaniu decyzji węglowej porzucił klientów i zerwał lukratywne kontrakty, w związku z czym musiała zapłacić "wielkie kary umowne".

Ministerstwo Aktywów Państwowych przekazało PAP 21 sierpnia tego roku, że decyzja premiera Morawieckiego z 2022 r., polecająca PKP Cargo przewóz węgla importowanego przez PGE Paliwa i Węglokoks nie daje podstaw prawnych do wypłaty przewoźnikowi kosztów transportu czy rekompensaty.

Według resortu aktywów należy stwierdzić, że koszty transportu, o których mowa w decyzji, zostały wobec PKP Cargo w pełni pokryte.

"Wydaje się, że ewentualne oczekiwanie PKP Cargo zapłaty rekompensaty z tytułu poniesienia innych, poza kosztami transportu, kosztów związanych z realizacją decyzji nie znajduje pokrycia w decyzji" - podkreśliło wtedy MAP.

Resort poinformował też wtedy, że wysłał do PKP Cargo odpowiedź na pismo spółki, w którym jej zarząd zwrócił się do Ministra Aktywów Państwowych o pilną wypłatę rekompensaty za realizację tzw. decyzji węglowej.

Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji. W lipcu sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, obejmujących do 30 proc. zatrudnionych.(PAP)

pif/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (25)

dodaj komentarz
sajetan
Przez III kwartały 2024 r. składy Grupy PKP Cargo wykonały pracę przewozową na poziomie 13 517 mln tkm...
Dla porównania w 2023 było to 22 282 mln tkm !
uśmiechnięty żyletką CELOWO nie bierze przewozów żeby ZAORAĆ firmę i rozsprzedać konkurentom !
energizerjohn51
Z taką propagandą jak ten tekst daleko PO nie zajedzie...
polski7
Nie ma sensu wyzywać Zmorę, trzeba przestać głosować na tę całką klikę popisową, dopóki Polacy się nie obudzą, to zawsze znajdzie się drugi taki premier od rządzenia w stylu komunistycznym. Uświadamiać młodych i starych, bo obi głosują jak im zaleci smarfon/telewizor. A ci którzy pracują, w srednim wieku, zorientowani w temacie ponoszą Nie ma sensu wyzywać Zmorę, trzeba przestać głosować na tę całką klikę popisową, dopóki Polacy się nie obudzą, to zawsze znajdzie się drugi taki premier od rządzenia w stylu komunistycznym. Uświadamiać młodych i starych, bo obi głosują jak im zaleci smarfon/telewizor. A ci którzy pracują, w srednim wieku, zorientowani w temacie ponoszą konsekwencje.
fix23
Tepa propaganda jak zwykle...
A kto mial dostarczyc wegiel? Łysek z pokladu Idy?
salad77
Morawiecki ma ogromny majątek, komornik miałby z czego ściągnąć. Miałby gdybyśmy żyli w kraju gdzie urzędnicy odpowiadają za swoje decyzje.
sajetan
ROTFL ! I kolejny raz KOMPLETNY BRAK konkretnych DANYCH liczbowych - Jak zawsze gdy mamy do czynienia z kłamstwami i oszczerstwami. A fakty są takie:

Przychody operacyjne PKP CARGO: 2022: 5,4 mld (Zysk NETTO 148 mln) , 2023 5,5 mld (Zysk NETTO 82 mln) ! i ciepełko w 4 literki było, nikt nie marzł !

Dla porównania za
ROTFL ! I kolejny raz KOMPLETNY BRAK konkretnych DANYCH liczbowych - Jak zawsze gdy mamy do czynienia z kłamstwami i oszczerstwami. A fakty są takie:

Przychody operacyjne PKP CARGO: 2022: 5,4 mld (Zysk NETTO 148 mln) , 2023 5,5 mld (Zysk NETTO 82 mln) ! i ciepełko w 4 literki było, nikt nie marzł !

Dla porównania za 9 miesięcy 2024: przychody operacyjne 3,37 mld zł (w skali rocznej odpowiada to 4,49 mld czyli o MILIARD MNIEJ niż w 2023 i 0,9 mld MNIEJ niż 2022) ! Przez te "wielkie kary" tak "wielkie" że nikt nie wie jakie to SPADŁY PRZYCHODY ? !
Do tego za te 9 miesięcy 2024 STRATA NETTO to 795,5 mln !!!
Ale to nic dziwnego jak celowo nie bierze się przewozów żeby koszty zjadły firmę ! a potem rozsprzedać majątek DB CARGO i Ukrainian Railways Cargo !
HardMetal
Widzę, że czytanie ze zrozumieniem to u ciebie duży problem. Za 2022 i 23 masz kasę za wożenie węgla. Jak widzisz rok do roku juz zysk spadł ze 148 do 82mln. Wywalili wszystkie dobre kontrakty, które dawały im ciągłość dochodów. Jak potrafisz to zajrzyj na wykres PKP na giełdzie to zobaczysz jak za rządów PISu rynek docenił ich zarządzanie.Widzę, że czytanie ze zrozumieniem to u ciebie duży problem. Za 2022 i 23 masz kasę za wożenie węgla. Jak widzisz rok do roku juz zysk spadł ze 148 do 82mln. Wywalili wszystkie dobre kontrakty, które dawały im ciągłość dochodów. Jak potrafisz to zajrzyj na wykres PKP na giełdzie to zobaczysz jak za rządów PISu rynek docenił ich zarządzanie. Węgiel się skończył i raptem nie ma na czym zarabiać. Morawiecki kazał porzucić kontrakty to teraz masz tego efekty.
sajetan odpowiada HardMetal
To jednak nie wozili tego węgla za darmo ? I mieli jeszcze ZYSKI ?
sajetan odpowiada (usunięty)
Peł0 wcy zrobili w skali roku MILIARD STRATY i MILIARD spadku przychodów ! BRAWO WY !

Powiązane: Kłopoty PKP Cargo

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki