Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Co piąte nowe auto kupione w Polsce kosztowało więcej niż 150 tys. zł

Co piąte nowe auto kupione w Polsce kosztowało więcej niż 150 tys. zł

Od początku roku do końca października w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło blisko 74,5 tys. samochodów klasy premium – wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Tym samym udział nowych aut droższych niż 150 tys. zł jest najwyższy w historii i zbliżył się do 20 proc.

W samym październiku do bazy CEP trafiło 6310 aut klasy premium – o 5,8 proc. więcej niż we wrześniu. Tym samym odwrócony został trwający od czerwca trend spadkowy. W tym samym czasie sprzedaż nowych aut ogółem spadła w skali miesiąca o 5,5 proc., a import aut używanych o blisko 3 proc.

Październikowy wynik osiągnięty przez segment aut premium był jednak o blisko 14 proc. niższy względem ubiegłorocznego oraz o 10,6 proc. niższy w relacji do października 2019 r.

Rekord wypracowany wiosną

Wysokie wyniki sprzedażowe osiągane przede wszystkim w pierwszej połowie 2021 r. sprawiły jednak, że dobiegający końca rok będzie najprawdopodobniej najlepszym w historii. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2021 r. w Polsce zarejestrowano bowiem 74 485 samochodów, których podstawowe wersje oferowano za więcej niż 150 tys. zł. To o blisko 25 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku oraz o 17,6 proc. więcej niż przed dwoma laty.

Z roku na rok rośnie także udział aut klasy premium w ogólnej liczbie nowych rejestracji. W 2019 r. było to 13,8 proc., w ubiegłym roku, głównie wskutek pandemii koronawirusa 17,9 proc., a biorąc pod uwagę pierwsze dziesięć miesięcy 2021 r. udział ten wyniósł 19,7 proc.

Choć, jak wynika z danych IBRM Samar, co piąty nowy samochód zarejestrowany w 2021 r. w Polsce należało do grona aut luksusowych, popularności modeli premium nie widać w rankingach sprzedaży. Najczęściej rejestrowane volvo xc60 oraz bmw serii 3 wśród wszystkich dostępnych w Polsce modeli bez względu na cenę plasują się dopiero pod koniec drugiej dziesiątki.

Patrząc wyłącznie na samochody z segmentu premium, w ostatnich miesiącach 2021 r. będziemy świadkami twardej walki o palmę pierwszeństwa pomiędzy najpopularniejszym w 2020 r. volvo xc60 (3737 szt. zarejestrowanych w 2021 r.) oraz bmw serii 3 (3734 szt.). Podium uzupełnia audi q5 (3358 szt.).

Niemiecka rozgrywka

BMW niemal na pewno zakończy 2021 r. jako najpopularniejsza marka produkująca auta premium. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2021 r. w Polsce zarejestrowano 20 298 samochodów rodem z Bawarii. O drugie miejsce powalczą Audi (16 118 szt.) oraz ubiegłoroczny zwycięzca Mercedes (16 089 szt.).

Wśród najpopularniejszych marek najmocniej – o blisko 62 proc. względem ubiegłego roku wzrosła sprzedaż lexusów (5584 szt. w 2021 r.). Biorąc pod uwagę jedynie dane za październik, o ponad 60 proc. wzrosła sprzedaż modeli produkowanych przez Teslę. W przypadku amerykańskich „elektryków” mówimy jednak o pięciu zarejestrowanych autach względem trzech w październiku 2020 r.

Komentarze
Co piąte nowe auto kupione w Polsce kosztowało więcej niż 150 tys. zł
Marcin Kaźmierczak
Podziel się