Doskonale rozumiemy, jak wielkie szanse wiążą się z morzem; to wszystko, od czego zaczyna się rozwój kraju, zależy także od przemysłu okrętowego - mówił premier Mateusz Morawiecki w Gdańsku na Konwencie Morskiem


Konwent Morski, to organ doradczy ministra infrastruktury, składający się ze specjalistów z branży gospodarki morskiej. Jego zadaniem jest między innymi opiniowanie kierunków działania resortu w obszarze gospodarki morskiej, rekomendowanie inicjatyw i zgłaszanie projektów, którymi zająć powinno się ministerstwo.
Premier Morawiecki podczas swojego wystąpienia podkreślał jak wielkie szanse wiążą się z morzem, w tym gospodarcze, ale i związane z bezpieczeństwem Polski. "To wszystko od czego zaczyna się rozwój kraju zależy także od przemysłu okrętowego" - mówił.
Premier nawiązywał też od historii ostatnich 30 lat i kwestii osób, które starały się walczyć o utrzymanie kompetencji naszego przemysłu morskiego, okrętowego, portowego. "Ale niestety lata dziewięćdziesiąte i dwutysięczne, to był proces odwrotny. W czasie transformacji gospodarczej nie tylko gubiliśmy te kompetencje, ale z lekceważeniem podchodziliśmy do ich utrzymania i do ich wprzęgnięcia w szersze procesy gospodarcze w ramach całego rozwoju i transformacji" - mówił szef rządu.
"Aby odwrócić ten niedobry proces pogrzebana była przede wszystkim wiara; po pierwsze w to, że można odwrócić ten niekorzystny trend, a po drugie, w to, że Polak potrafi" - dodał.
Premier: Nie byłoby odbudowy przemysłu morskiego bez naprawy finansów publicznych
Nie byłoby odbudowy przemysłu morskiego bez naprawy finansów publicznych; my przywracamy morze Polsce, a Polskę przywracamy wybrzeżu - ocenił Morawiecki.
Podczas swojego wystąpienia szef rządu wskazywał, że nie byłoby "powolnej odbudowy kompetencji przemysłu morskiego bez naprawy finansów publicznych". "Musi być silny, polski przemysł okrętowy, który wzmocni nasze bezpieczeństwo - naszego wybrzeża i całej Rzeczypospolitej" - mówił szef rządu.
"III Rzeczpospolita na samym początku odwróciła się od morza, tak my przywracamy morze Polsce, a Polskę przywracamy wybrzeżu, bo wierzę, że to jest potężne sprzężenie zwrotne" - podkreślił premier.
Jak wskazywał, wysokie kompetencje przemysłu morskiego tworzą wysoką wartość dodaną. "Dzięki temu Polacy mogą zarabiać więcej, polscy inżynierowie zostają tu w Polsce, a nie szukają pracy gdzieś za granicą. Najzdolniejsi polscy twórcy, projektanci, inżynierowie, menadżerowie projektów, chcą tworzyć, rozwijać się tutaj w Polsce" - mówił Morawiecki.
"To wszystko jest możliwe dzięki naprawie finansów publicznych" - podkreślił szef rządu.
Zakończyła się przebudowa nabrzeży w Porcie Gdańsk
Wyremontowane nabrzeża, pogłębienie toru wodnego i poszerzenie trzech obrotnic w porcie wewnętrznym - te prace zostały wykonane w ramach zakończonego projektu w Porcie Gdańsk. W poniedziałek w porcie wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podkreślił, że ta inwestycja pozwoli na przyjmowanie większych jednostek w porcie.
W poniedziałek w Porcie Gdańsk uroczyście zakończono projekt pn. "Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku", którego realizacja trwała od 2018 roku.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, w trakcie otwarcia wskazał, że gdański port zrealizował "ogromne inwestycje". Dzięki nim - jak zaznaczył - do portu będą mogły wpływać znacznie większe jednostki.
"W ten sposób odpowiadamy konkretnym rozwiązaniom pod kątem tego, co dzieje się w naszej części Europy, czyli tragedii na Ukrainie" - wskazywał.
Dodał, że Port Gdańsk jest kluczowym portem dla polskiej gospodarki i dla rozwoju Polski, a przede wszystkim dla tej sytuacji, wojny w Ukrainie, "z którą obecnie musimy się zmierzyć".
Celem zakończonej inwestycji, była poprawa warunków i bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku. W jej ramach przebudowano nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego i BON o łącznej długości ok. 5 km oraz 7-kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego.
Prezes zarządu Portu Morskiego Gdańsk Łukasz Greinke podkreślił, że dzięki zakończonej inwestycji port jest w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom "szczególnie w tych trudnych czasach konfliktu na Ukrainie".
"To co realizujemy to jest przekazanie operatorom wędki, którą jak widać dobrze wykorzystują, ponieważ przeładunki w porcie wewnętrznym wzrosły o 50 proc." - ocenił Greinke.
Wojewoda pomorski Dariusz Drelich dodał, że dzięki zakończonym inwestycjom Pomorze staje się największą bazą przeładunkową. "Każda złotówka wydana na ten cel to inwestycja w przyszłość i harmonijny rozwój, to wzrost konkurencyjności, to wzmocnienie potencjału przeładunkowego, i co najważniejsze bezpieczeństwa" - podkreślił.
Dzięki modernizacji toru wodnego zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego. W Kanale Portowym mogą być obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast na Kanale Kaszubskim - statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.
autor: Piotr Mirowicz
autorzy: Grzegorz Bruszewski, Rafał Białkowski
rbk/ mrr/ gb/