Lotos tworzy infrastrukturę dla aut na wodór

Lotos rozpoczyna budowę infrastruktury dla aut napędzanych wodorem. Na szczycie COP24 spółka podpisała umowę na dofinansowanie projektu, przewidującego budowę instalacji odzyskiwania wodoru w rafinerii oraz dwóch stacji tankowania tego paliwa dla samochodów.

(FORUM)

Wartość projektu to 10 mln euro, dofinasowanie z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility) wyniesie niemal 2 mln euro. Punkty tankowania w Gdańsku i Warszawie mają ruszyć do końca 2021 r. Lotos podpisał już listy intencyjne na dostawy wodoru do autobusów miejskich w Gdyni i Wejherowie.

Jak powiedział PAP wiceprezes Lotosu Patryk Demski "Pure H2" to pierwszy i wyjątkowy taki projekt w Polsce. Pierwsza część to infrastruktura w rafinerii Lotosu w Gdańsku, gdzie powstanie zupełnie nowa instalacja odzyskiwania wodoru, jego oczyszczania i napełniania zasobników transportowych. W drugiej części budujemy dwie stacje tankowania wodoru - jedną obok rafinerii, drugą na ulicy Łopuszańskiej w Warszawie, gdzie będą mogły tankować samochody - powiedział.

Efektem działania nowej instalacji będzie wodór o czystości 99,9999 proc. Taka czystość jest konieczna do zasilania ogniw paliwowych w wodorowych autach.

Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski przypomniał, że wodór jest czasem uznawany za paliwo przyszłości. Niewątpliwie rozwój projektów wodorowych powinno przyczynić się do rozwoju ekologicznego transportu. Zastosowanie wodoru pozwoli na znaczną redukcję emisji szkodliwych gazów i pyłów, poprawę jakości powietrza i życia - powiedział Tobiszowski. Jak ocenił, ten projekt pozwala nas wykonać pewien krok w kierunku systemowego i przemysłowego wykorzystania wodoru w transporcie i energetyce.

Minister rozwoju Jerzy Kwieciński ocenił z kolei, że projekt "Pure H2" nie ma wielkich rozmiarów finansowych, za to olbrzymie znaczenie psychologiczne. "Będziemy coraz więcej korzystali z paliw alternatywnych, widać wyraźnie, że kolejne bariery technologiczne i kosztowe pękają - stwierdził. To pierwsza jaskółka, bo na wodorze będzie można swobodnie przejechać z Warszawy do Gdańska, a nawet do Niemiec, czyli znacząco zwiększa zasięg - podkreślił.

Kwieciński poinformował, że w zeszłym tygodniu ustalono, że CEF w następnym budżecie UE będzie miał podobny wymiar finansowy i będzie można z niego korzystać nie tylko przy budowie typowych sieci transportowych, ale i przy projektach takiego typu. Polska pokazuje, że potrafi z tych pieniędzy korzystać i przeznaczać je na rzeczy nowoczesne. To są te technologie, które prowadzą do walki ze zmianami klimatycznymi - zaznaczył minister.

To właśnie napęd wodorowy daje największe nadzieję na budowę ciężarówek o niskiej emisji - zauważył wiceminister środowiska Sławomir Mazurek.

Rafineria Lotosu w Gdański produkuje obecnie 13 ton wodoru na godzinę, a w planach jest wzrost produkcji do 16,5 ton. Jest on używany w procesach chemicznych w rafinerii. "Dziś chcemy wyjść z wodorem na zewnątrz" - podkreślił Demski. (PAP)

autor: Wojciech Krzyczkowski

wkr/ drag/

Źródło: PAP
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 1 andybrandy

czy wiesz jak się wytwarza wodór ?
Można go uzyskać z gazu takiego jak metan. Wtedy robiły tony CO i CO2
Można przez elektrolizę. Wtedy musimy użyć pierdyliard megawatów energii.

Wodoru nie pozyskuje sie jak narazie rozbijając wody na atom wodoru i O2. a przynajmniej w obecnym procesie bilans energetyczny jest ujemny. To znaczy więcej tzeba energii włożyć niż wyjąć... Nara.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 9 dp85

I takie inicjatywy trzeba wspierać a nie jakieś baterie!!! Punkty tankowania wodoru w : Rzeszowie, Lublinie,Warszawie,Łodzi,Krakowie,Katowicach, Gdańsku i można jeździć na wodorze po całym kraju!!!

! Odpowiedz
1 8 niektoinny

Gdyby wszyscy jeździli samochodami opartymi nie na ropie naftowej tylko na spalaniu alkoholu – to taka niewyobrażalna katastrofa ekologiczna i humanitarna jaka ma miejsce obecnie w Delcie Nigru – spowodowana tylko przez wydobycie ropy naftowej – pewnie nigdy nie miałaby miejsca!!! Alkohol można zrobić praktycznie wszędzie i ze wszystkiego! - Nie trzeba go więc wydobywać spod ziemi, spod oceanów i transportować tankowcami, czy rurociągami na drugi koniec świata!! - Po rozlaniu alkoholu na ziemię - zaraz wyparuje, po wylaniu go do wody - rozpuści się w niej! - A co z ropą naftową rozlaną na ziemi, albo w wodzie!!! Zastanówcie się trochę...

https://gazeo.pl/samochody-hybrydowe-elektryczne/niezwyklosci/Fiat-Siena-Tetrafuel-pali-co-chce,artykul,214.html?fbclid=IwAR2oMdzn-uUiPL_pomQPFLczTFva8pjTUYTA6LvTqZLF4OwoTrXvRcTmWJw

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 7 jerloz210935

Wreszcie mądry krok samochody elektryczne to dalej WĘGIEL,to dalej smog;silnik wodorowo elektryczny to przyszłość motoryzacji.

! Odpowiedz
LOTOS 2,20% 89,04
2018-12-18 17:00:00
WIG 0,92% 58 719,27
2018-12-18 17:05:00
WIG20 1,46% 2 315,18
2018-12-18 17:15:00
WIG30 1,30% 2 631,45
2018-12-18 17:05:00
MWIG40 -0,31% 4 000,83
2018-12-18 17:05:00
DAX -0,29% 10 740,89
2018-12-18 17:34:00
NASDAQ 0,45% 6 783,91
2018-12-18 22:02:00
SP500 0,01% 2 546,16
2018-12-18 21:59:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.

Przemek Barankiewicz - Redaktor naczelny portalu Bankier.pl

Jesteśmy najważniejszym źródłem informacji dla inwestorów, a nie musisz płacić za nasze treści. To możliwe tylko dzięki wyświetlanym przez nas reklamom. Pozwól nam się dalej rozwijać i wyłącz adblocka na stronach Bankier.pl

Przemek Barankiewicz
Redaktor naczelny portalu Bankier.pl