Analitycy DM Banku BPS w raporcie z 2 grudnia rozpoczęli wydawanie rekomendacji dla spółek z branży mięsa czerwonego. Rekomendują "sprzedaj" PKM Duda, "neutralnie" dla ZM Kania i "kupuj" dla Tarczyńskiego.
Cena docelowa PKM duda została ustalona na 4,96 zł, cena docelowa ZM Kania na 2,7 zł, a Tarczyńskiego na 17,66 zł.
"Po udanym dla spółek mięsnych 2014 roku, kiedy spożycie wieprzowiny per capita wzrosło w Polsce do 39 kg, spodziewamy się kontynuacji poprawy wyników. Według IERiGŻ w br. spożycie wieprzowiny wzrośnie do 40 kg per capita, wracając poziom z 2011 roku. W 2014 produkcja sprzedana polskiego sektora mięsa i przetworów przekroczyła wartość 45 mld PLN. Ponad połowa tego rynku przypada na produkty o większej wartości dodanej - wędliny - i rośnie" - napisano.
"Dlatego podtrzymujemy nasze pozytywne nastawienie do sektora na 2015. Rozpoczynamy wydawanie rekomendacji dla 3 spółek z branży mięsa czerwonego (PKM DUDA, ZM Kania i Tarczyński). Uważamy, że pomimo embarga rosyjskiego i środowiska deflacji, stanowią one atrakcyjną inwestycję" - dodano.
PKM DUDA
Analitycy zwracają uwagę, że spółka od 11 kwartałów z rzędu notuje spadki sprzedaży. Po dwóch pierwszych kwartałach 2015 roku dynamika spadku przychodów sięga prawie 20 proc. rdr, a III kw. '15 pokazał dynamikę na poziomie -9,5 proc.
"Nie spodziewamy się wyhamowania tego trendu w IV kw. '15. Dopiero I kw. '16 w naszej opinii pokaże ustabilizowanie sytuacji, kiedy to grupa zacznie realizować dostawy mięsa do kanału nowoczesnego oraz przez cały kwartał będzie działała nowa hurtownia w Lublinie, która rozpocznie działalność z początkiem grudnia br. W efekcie szacujemy 41,6-proc. r/r spadek zysku operacyjnego do 18,5 mln zł, 27,3-proc. spadek EBITDA do 39,4 mln zł oraz 63-proc. spadek zysku netto do 8,1 mln zł w całym 2015 roku" - napisano w raporcie.
ZM HENRYK KANIA
"Spółka rośnie szybciej niż rynek od 8 kwartałów. Zawdzięcza to decyzji sprzed 12 lat, kiedy to postawiła na rozwój sprzedaży w kanale nowoczesnym. Dynamicznemu rozwojowi sprzedaży nie zaszkodziła nawet utrata rynku przez super- i hipermarkety. W ich miejsce zaczęły wchodzić dyskonty. Obecnie ponad połowę przychodów Kania realizuje w dyskontach, a 50 proc. przypada na Biedronkę" - napisano w raporcie.
"Duża koncentracja sprzedaży do jednego klienta, rodzi ryzyko skokowej utraty przychodów w związku z zaprzestaniem współpracy. Kolejnym obszarem ryzyka są cyklicznie powtarzające się ujemne przepływy operacyjne. Wpływ na nie mają rosnące należności handlowe oraz należności pozostałe. Obecnie stanowią one ponad 57 proc. sumy bilansowej. Dlatego uważamy, że obecny poziom kursu akcji spółki 2,73 zł, który implikuje wskaźnik P/E'16 = 11,4x uwzględnia powyższe ryzyka" - dodano.
TARCZYŃSKI
"Spółka może poszczycić się mianem lidera segmentu wędlin premium w Polsce, o czym świadczy 75-proc. udział tych wędlin w sprzedaży ogółem. Ta strategia umożliwia spółce realizowanie najwyższej spośród spółek mięsnych marży EBITDA, tj. 10,6 proc. na koniec III kw. '15. Pozytywnie oceniamy portfolio kontrahentów spółki. Struktura odbiorców odzwierciedla w dużej mierze polski rynek spożywczy, około 51 proc. stanowi kanał nowoczesny, 39 proc. kanał tradycyjny i 10 proc. eksport. Spółka nie jest również uzależniona od jednego odbiorcy, gdyż udział w sprzedaży do największego klienta nie przekracza 25 proc. przychodów ogółem" - napisano.
"To stanowi, że lepiej postrzegamy spółkę z Ujeźdźca Małego pod względem ryzyka utraty odbiorców. Oddana do użytku w lutym 2015 roku nowoczesna hala produkcyjna wraz z zainstalowanym nowoczesnym parkiem maszynowym powoduje, że w spółce nie zabraknie wolnych mocy produkcyjnych na najbliższe trzy lata wzrostu w tempie 3-4 proc. rocznie" - dodano. (PAP)
gsu/ osz/


















































