Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Wysyp awarii aut w Polsce. Ponad 20 modeli z usterkami

Wysyp awarii aut w Polsce. Ponad 20 modeli z usterkami

Lukasz Zarzycki / Forum

Niewłaściwie działające hamulce, poduszki powietrzne, elektryka oraz wadliwie zmontowane podzespoły – z takimi problemami mogą zmagać się właściciele 24 modeli aut zarejestrowanych w Polsce – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Usterki będą naprawiane w ramach kampanii zapowiedzianych przez sześciu producentów.

Łącznie na polskim rynku wady wykryto w nieco ponad tysiącu pojazdów. Ich właściciele będą wzywani do autoryzowanych stacji obsługi.

Kampania naprawcza BMW

Całą gamę możliwych usterek zgłosiło do UOKiK-u BMW. Problemy dotyczą aż 19 modeli. To m.in. modele: x5 (G05), x6 (G06), x7 (G07), 7 (G11), 7 (wersja przedłużonaG12), 8 (G15), 8 Gran Coupe (G16) i M8 Gran Coupe (F93), które wyprodukowano w Niemczech. W pojazdach może dojść do awarii elektrycznego wspomagania siły hamowania, prowadząc do wydłużenia drogi hamowania, co może zwiększyć ryzyko kolizji.

Na liście wad znalazło się także nieprawidłowo wykonana złącze śrubowe przewodu plusowego/minusowego dynamostartera, co może prowadzić do zwiększonej oporności na połączeniu, powodując przegrzanie w komorze silnika i pożar. Wadę wykryto w modelach: x4 (G02), x5 (G05), x6 (G06) i x7 (G07), wyprodukowanych w Niemczech.

Błąd miał także miejsce przy produkcji modeli: x5 (G05), 7 (G11), 7 (wersja przedłużona G12), 8 kabriolet (G14), 8 (G15), 8 gran coupe (G16), 3 (G20), 3 kombi (G21), 4 (G22), 4 kabriolet (G23), z4 (G29), 5 (G30), 5 Kombi (G31) oraz 6 GT (G32). Jak informuje BMW, w przypadku tych modeli przy produkcji tarcz hamulcowych mogły być użyte za krótkie nity. Może to skutkować skróceniem okresu eksploatacji. Ponadto tarcza hamulcowa może pęknąć, przyczyniając się do wydłużenia drogi hamowania, zwiększając tym samym ryzyko wypadku.

W modelu bmw 4 kabriolet wykryto ponadto nieodpowiedni czas aktywacji poduszki powietrznej w przypadku uderzenia bocznego, co może stworzyć ryzyko braku odpowiedniej ochrony głowy kierowcy i pasażera.

Na rynku polskim kampanią naprawczą BMW zostało objętych łącznie 179 pojazdów.

Fiat – niedziałające poduszki powietrzne

Usterki w autach zarejestrowanych w Polsce wykrył także Fiat. Z wadami mogą zmagać się właściciele fiatów tipo wyprodukowanych w Turcji.

W samochodach w przypadku szybkiego włączenia silnika może dojść do braku aktywacji układu poduszek powietrznych bez sygnalizacji odpowiedniego wskaźnika.

Na polskim rynku problem dotyczy 61 pojazdów, których właściciele zostaną zaproszeni listownie do ASO Fiata.

Land Rover – wadliwa elektryka

Do serwisu muszą zgłosić się także właściciele land roverów discovery. Usterki wykryto w nowych autach z rocznika modelowego 2019-2020. W pojazdach wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, z uwagi na niewystarczający kontakt punktu uziemienia akumulatora rozruchowego z nadwoziem, może dochodzić do różnego rodzaju usterek elektrycznych, a w konsekwencji do całkowitej utraty zasilania lub wyłączenia się silnika podczas jazdy.

Na polskim rynku kampania naprawcza objęła 169 aut. Ich właściciele będą wzywani do serwisów, gdzie wymieniane będą punkty uziemienia akumulatorów.

Mazda – uwaga na światła stopu

Na liście wadliwych modeli aut opublikowanej przez UOKiK znalazła się również mazda cx-30 o napędzie elektrycznym. W pojazdach wyprodukowanych w Japonii może dojść do usterki świateł stopu, które mogą świecić się podczas cofania.

Dodatkowo w momencie naciśnięcia hamulca przy zmianie stanu nawierzchni, np. z mokrej na suchą, pojazd może nagle ruszyć po jego zwolnieniu. W takich warunkach funkcja Motor Hill Assist (MHA) może błędnie ocenić, że pojazd zatrzymał się na pochyłej drodze i zastosować większy moment obrotowy silnika, aby zapobiec stoczeniu się pojazdu, zwiększając ryzyko kolizji.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych zostało 241 pojazdów.

Volvo – kampania naprawcza

W serwisie będą musieli zjawić się także właściciele osiemnastu egzemplarzy volvo xc40 z roku modelowego 2021. Jak informuje producent, dwie nakrętki układu wspomagania hamulców nie zostały dokręcone z odpowiednim momentem obrotowym, co może prowadzić do hałasu i z czasem zmniejszonej skuteczności hamowania.

Wadliwe nakrętki będą wymieniane w ASO Volvo.

Ford – pedał hamulca do naprawy

O usterkach wykrytych w wyprodukowanych przez siebie autach informuje także Ford. W 339 egzemplarzach modelu mustang wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych pomiędzy 4 marca 2019 r. a 13 sierpnia 2020 r., wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów oraz kierownicę umiejscowioną z lewej strony, może dojść do pęknięcia wspornika pedału hamulca podczas bardzo silnego hamowania awaryjnego, co może zwiększać ryzyko wypadku.

Marki Tematy
Komentarze
Wysyp awarii aut w Polsce. Ponad 20 modeli z usterkami
Marcin Kaźmierczak
Podziel się