Strata netto j.d. Agory w czwartym kwartale 2022 roku wyniosła 31,4 mln zł wobec 22,2 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Konsensus PAP Biznes zakładał 32,4 mln zł straty netto.


Strata operacyjna w czwartym kwartale ur. sięgnęła 30,4 mln zł wobec 24 mln zł zysku rok wcześniej. Analitycy prognozowali -25,4 mln zł EBIT.
EBITDA sięgnęła 55,3 mln zł wobec 68 mln zł rok wcześniej i wobec oczekiwań analityków na poziomie 41,9 mln zł.
Przychody Agory wyniosły 331 mln zł i były niższe o niecałe 6 proc. wobec przewidywanych przez analityków 352,2 mln zł. Zwiększyły się wpływy grupy związane z działalnością filmową i gastronomiczną, jednak wzrost w tym zakresie zniwelowały niższe łączne przychody reklamowe, wpływy związane z działalnością kinową oraz ze sprzedaży wydawnictw.
Segment "film i książka" Agory odnotował w czwartym kwartale wzrost o 1,3 proc. do 140,2 mln zł.
Przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios spadły o ponad 9 proc. do 58 mln zł, a przychody ze sprzedaży barowej w kinach - o ponad 1 proc. do 30,8 mln zł. W omawianym okresie w kinach sieci Helios sprzedano 3 mln biletów, czyli o niemal 12 proc. mniej niż w IV kwartale 2021 r. Na całym kinowym rynku w tym czasie zakupionych zostało 11,9 mln biletów wobec 14,7 mln biletów rok wcześniej, co oznacza spadek o 19 proc.
Zysk operacyjny segmentu spadł o 40 proc. do 9,6 mln zł.
Działalność prasowa Agory oraz radio w IV kwartale zmniejszyły sprzedaż o 4,3 proc. do 53,6 mln zł. Segment miał 46,5 mln zł straty operacyjnej wobec 2,5 mln zł zysku rok wcześniej.
Wyborcza .pl zamknęła 2022 z liczbą aktywnych subskrypcji powyżej 303,7 tys., co oznacza wzrost o przeszło 6 proc. w stosunku do końca 2021 roku.
W segmencie reklamy zewnętrznej przychody wzrosły w IV kw. o 15 proc. do 52,2 mln zł. Zysk operacyjny sięgnął w tym okresie 9,8 mln zł, czyli wrósł o 36,1 proc.
Wyniki grupy Agory w czwartym kwartale 2022 i ich odniesienie do konsensusu PAP (dane w mln zł) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
4Q2022 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
Przychody | 331 | 352,2 | -6,0% | -5,9% | 23,9% |
EBITDA MSR 17 | 55,3 | 41,9 | 32,0% | -15,6% | 37,3% |
EBIT | -30,4 | -25,4 | 19,5% | -226,2% | -- |
zysk netto j.d. | -31,4 | -32,4 | 3,2% | -241,4% | 33,7% |
marża EBITDA | 16,7% | 9,6% | 7,14 | -1,93 | 1,63 |
marża EBIT | -9,2% | -8,1% | -1,09 | -16,03 | -9,24 |
marża netto | -9,5% | -8,8% | -0,72 | -15,80 | -0,69 |
Agora przewiduje wzrost rynku reklamy na poziomie 2-4 proc.
Agora przewiduje około 2-4 proc. zwyżkę rynku reklamy w Polsce w 2023 roku - poinformował spółka w komunikacie prasowym.
"Po analizie danych i obserwacji trendów rynkowych zarząd Agory szacuje, że dynamika wydatków na reklamę w Polsce w 2023 r. wyniesie około 2-4 proc. - mimo dużej niepewności dotyczącej skali spowolnienia gospodarczego w kraju, poziomu inflacji i kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw, a także sytuacji w regionie może to nastąpić raczej w zakresie bliższym górnej granicy wskazanego przedziału" - napisano.
Według spółki wartość wydatków na reklamę w kinie wzrośnie w 2023 roku o 9-14 proc., na reklamę w internecie o 2-5 proc., na reklamę w radiu o 1-4 proc., a na reklamę zewnętrzną 5-10 proc.
Dynamika wydatków na reklamę telewizji może się wahać pomiędzy spadkiem o 1 proc. a wzrostem o 2 proc., a w prasie może spaść o 7-10 proc.
Według szacunków Agory rynek reklamy w Polsce wzrósł w IV kwartale 2022 r. o prawie 4 proc., a reklamodawcy wydali w tym czasie na promowanie swoich produktów i usług około 3,42 mld zł. W całym 2022 wartość rynku reklamowego stanowiła około 11,1 mld zł, a dynamika wzrostu rdr wyniosła 4,5 proc., czyli osiągnęła poziom przewidywany w założeniach spółki.
Agora chce przedstawić w najbliższych tygodniach kierunki strategiczne grupy
Agora zamierza przedstawić w najbliższych kilku tygodniach kierunki strategiczne grupy. Planuje też poprawę wyników finansowych w 2023 roku - poinformował podczas telekonferencji dla mediów prezes Agory Bartosz Hojka.
"Ostatnie tygodnie obfitowały w istotne dla nas strategicznie zdarzenia. Po pierwsze, trwa walne zgromadzenie akcjonariuszy, któremu przedłożyliśmy projekt bardzo ważnej dla nas strategicznie reorganizacji grupy. Czekamy na rozstrzygnięcie akcjonariuszy w tej sprawie. Po drugie, koncentrowaliśmy się na największej, w tym strategicznym dla nas sektorze mediów, w historii inwestycji grupy. To są elementy, które w tym planie strategicznym, muszą być uwzględnione" - powiedział prezes.
"W ciągu najbliższych tygodni można oczekiwać publikacji przez nas kierunków strategicznych" - powiedział prezes.
Hojka poinformował, że strategiczne aktywa grupy Agory to media i kina.
W lutym ubiegłego roku Agora poinformowała o rozpoczęciu prac nad strategią grupy na lata 2023-2027.
Pod koniec lutego br. Agora kupiła od SFS Ventures 110 udziałów w spółce Eurozet, stanowiących 11 proc. kapitału zakładowego i 11 proc. ogólnej liczby głosów na zgromadzeniu wspólników Eurozet. Wartość wyjściowa umowy to 9,17 mln euro.
Dzięki temu Agora stała się większościowym wspólnikiem Eurozetu z udziałami stanowiącymi 51 proc. Przejęcie kontroli nad spółką Eurozet umożliwiła Agorze prawomocna decyzja sądu II instancji, który podtrzymał w lutym bezwarunkową zgodę na realizację tej transakcji.
Prezes podkreślił, że Agora chce jak najszybciej dokupić pozostałe udziały w Eurozet.
"Pracujemy nad pozyskaniem źródeł finansowania na przejęcie pozostałych 49 proc. udziałów Eurozetu. Mam wiele sposobów sfinansowania tego zakupu. Trudno obecnie przesądzić na dzień dzisiejszy, jaka będzie ostateczna struktura finansowania tej transakcji" - powiedział.
Według informacji przedstawicieli Agory, w 2022 roku przychody grupy Eurozet wyniosły 217 mln zł, a zysk netto blisko 39 mln zł.
Przerwane 1 marca NWZA Agory ma zdecydować o przeniesieniu na zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obejmującej zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności Wydawnictwa Agora (ZCP) na rzecz spółki kapitałowej, w której Agorze przysługuje w chwili zbycia ZCP, bezpośrednio lub pośrednio, 100 proc. kapitału zakładowego, w zamian za udziały w spółce zależnej.
Hojka poinformował, że nie ma planów zbycia ZCP, ale możliwe byłoby dla spółki pozyskanie inwestora mniejszościowego.
Wydawnictwo Agora m.in wydaje i sprzedaje książki (w tym w formie audiobooków i e-booków), prowadzonej pod oznaczeniem biznesowym "Wydawnictwo Agora" lub "Ale!, produkuje i wydaje muzykę oraz audiowizualne nagrań muzyki i koncertów, prowadzonej pod oznaczeniem biznesowym "Agora Muzyka" oraz prowadzi księgarnie internetowe publio. pl i kulturalnysklep. pl.
Prezes zapowiedział poprawę wyników grupy w 2023 roku, o ile nie nastąpią jakieś nieprzewidziane zdarzenia.
"Na pewno możemy się spodziewać, że wyniki w 2023 roku, jeśli nie zaskoczą nas znowu jakieś »czarne łabędzie«, będą lepsze od tych ubiegłorocznych" - powiedział.
W 2022 roku przychody grupy Agora wzrosły o 15,2 proc. do 1,113 mld zł, a starta netto j.d. powiększyła się do 102,7 mln zł 44,6 mln zł.
Helios liczy w 2023 roku na sprzedaż 12 mln biletów do kin
Helios spodziewa się, że w 2023 roku sprzeda 12 mln biletów do kin - poinformował prezes sieci kin i członek zarządu Agory Tomasz Jagiełło podczas telekonferencji.
"Optymistycznie liczymy, że sprzedaż biletów na polskim rynku kinowym w 2023 roku sięgnie 50 mln, co przełoży się na 12 mln biletów sprzedanych przez Helios" - powiedział prezes.
Jagiełło poinformował, że sprzedaż biletów w sieci Helios wyniosła w ubiegłym roku 10 mln zł wobec 14 mln zł w przedpandemicznym, rekordowym 2019 roku. Jego zdaniem dojście do poziomów sprzed pandemii może zająć kilka lat.
Prezes powiedział, że na obecną chwilę nie planów zamknięcia kin w sieci Helios. Nowe otwarcia wynikają jednak tylko z wcześniejszych umów.
Helios należy do grupy Agory i dysponuje obecnie 53 kinami mającymi łącznie 296 ekranów i niemal 55 tysięcy miejsc. Na początku kwietnia Helios ma otworzyć nowe kino w Koszalinie(PAP Biznes)
epo/ gor/ osz/ ana/