Reklama Biedronki wprowadzała konsumentów w błąd

Komisja Etyki Reklamy przyjrzała się reklamom sieci Biedronka w związku ze skargami napływającymi od klientów sklepu. Zespół orzekający uznał, że wakacyjna promocja lodów „Lato na 5”, nie była prowadzona z należytą starannością i zgodnie z dobrymi obyczajami.

Reklama Biedronki wprowadzała konsumentów w błąd
Reklama Biedronki wprowadzała konsumentów w błąd (fot. Jaap Arriens/NurPhoto via ZUMA Press / FORUM)

Komisja Etyki zajęła się skargą klienta sieci Biedronka, który sugerował, że reklama wakacyjnej promocji "Lato na 5" może wprowadzać konsumentów w błąd. Akcja zachęcała do zakupu pięciu lodów, przy czym dwa z nich klienci mieli otrzymać gratis. W praktyce zasady wyglądały inaczej - w materiałach reklamowych nie została umieszczona informacja o tym, że dwa dodatkowe lody muszą być identyczne jak pozostałe. Zapis o identyczności lodów znajdował się w regulaminie, który nie jest przecież podstawową lekturą klientów dokonujących zakupów.

W związku z brakiem podstawowych informacji na plakatach reklamowych, arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz zarzucił, że promocja nie była prowadzona zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

Komisja Etyki Reklamy po rozpatrzeniu sprawy nie miała zastrzeżeń co do regulaminu akcji Biedronki, jednak formę reklamy uznała za nieodpowiednią: "Zespół Orzekający uznał, że przedmiotowa reklama może nadużywać zaufania odbiorców i wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy (...) wskazał, iż zawarta w reklamie infografika była nieuprawniona i w tym zakresie reklama wymaga modyfikacji.”

Dodatkowo komisja stwierdziła, że promocja wprowadzała odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanego produktu i jego rzeczywistej ceny. W efekcie Biedronka, po otrzymaniu sygnałów od klientów, zmodyfikowała plakaty, zarówno w warstwie graficznej, jak i słownej.

Uchwała Nr ZO 83/17 z dnia 18 października 2017 r. Zespołu Orzekającego to w zasadzie jedyne konsekwencje, jakie spotkały sieć sklepów Biedronka. Komisja Etyki Reklamy może jedynie zawiadomić reklamodawcę o stwierdzeniu naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy, jednak nie może nakładać kar.

KR

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 3 linspace

Taka Komisja Etyki Reklamy to niezły biznes. Ściągają haracze (niemałe - taryfikator dostępny w Internecie) od firm za jakieś idiotyczne certyfikaty, a potem co najwyżej grożą paluszkiem "Biedronka, nie róbcie tak więcej, bo wam zabierzemy plakietkę naszego klubu". Zastanawiam się, co motywuje przedsiębiorców do uczestnictwa w tej hucpie, bo chyba (przynajmniej tutaj...) państwowa knaga ich nie zmusza.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 18 wizytator

Jak zwykle wychodzi cwaniactwo polskich managerów. Jakoś zagranicą z takim kombinatorstwem się nie spotkałem. W UK jak jest napisane 3 w cenie 2 to tak jest ale polaczek już kombinuje jak wy...lać polaka.

! Odpowiedz
17 9 noddam

A zatem mówicie, że nie jest potrzebna znajomość regulaminu promocji/konkursu, aby wziąć w nim udział? Przecież po to są regulaminy, aby rozwiązywać niejasne kwestie, a nieznajomość regulaminu nie jest argumentem. Korzystając z programu niejako wyrażasz, że zapoznałeś się z treścią regulaminu, zatem cała ta sprawa jest bezpodstawna.
Nie lubię Biedronki, ale bez przesady. To, że ludzie są głupi nie znaczy, że należy iść im na rękę.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 15 czytacz

Dla mnie jako świadomego konsumenta jest jasne,że lody winny być takie same.Trudno,abym kupił 5 lodów po 1,40 ,a chciał dostać 2 lody po 25 złotych.
Pozostaje tylko pytanie-kto robił te lody?

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl