Wiele osób, które skorzystały z dotacji wspierających świadczenie usług drogą elektroniczną, decyduje się na zmianę formy organizacyjno-prawnej. Należy to jednak zrobić tak, by nie naruszyć zapisów zawartych w umowie o dofinansowanie.

foto: Image licensed by Ingram Image
Najczęstszym powodem decydowania się na przekształcenie formy działalności jest fakt, że dotychczasowa przestaje spełniać oczekiwania właścicieli. Podejmują oni decyzję o przekształceniu w różnych momentach. Zarówno w okresie kwalifikowalności wydatków, jak i w okresie trwania projektu. Czasami informują o tym Instytucję Wdrażającą albo Pośredniczącą II stopnia po fakcie. To zaś jest ewidentnym naruszeniem zapisów umowy o dofinansowanie projektu.
| » Korzyści z przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową |
Beneficjent musi pamiętać, że zapisy umowy o dofinansowanie zobowiązują go do niedokonywania czynności rozporządzających na inny podmiot, dotyczący praw i obowiązków, wynikających z podpisanej umowy, bez zgody Instytucji Wdrażającej lub Instytucji Pośredniczącej II stopnia. Mówiąc wprost - każda zmiana organizacyjno-prawna, która następuje w okresie kwalifikowalności wydatków albo w okresie trwania projektu, musi zostać zgłoszona w Regionalnej Instytucji Finansującej i zbadana w kontekście realizacji umowy.
Do kogo po zgodę na przekształcenie?
Niezależnie od momentu, w którym beneficjent wsparcia chce dokonać przekształcenia (zmiany formy prawnej), musi najpierw zwrócić się do PARP lub też prosić o zgodę poprzez RIF. Po zapoznaniu się z wnioskiem beneficjenta i w zależności od trybu oraz uzasadnienia dla planowanej zmiany formy prawnej, PARP wydaje swoją decyzję. RIF może tylko przyjąć do wiadomości pewne zmiany zawarte w pełnomocnictwach. Należą do nich: zmiana adresu siedziby i reprezentacji beneficjenta czy zmiana nazwy beneficjenta ale bez zmiany formy prawnej. Resztę musi akceptować Instytucja Wdrażająca.
Instytucja ta nie ma jednak możliwości zanegowania zmian, które następują z mocy prawa. Bada ona jednak to, jak zmiany te wpłyną na realizację projektu i jego trwałość. Sprawdza też, czy podmiot, na rzecz którego mają być przeniesione prawa albo obowiązki z tytułu zawieranej umowy, spełnia warunki ubiegania się o wsparcie i czy dalsza realizacja projektu przez spółkę cywilną będzie prawidłowa.
Zmiana formy prawnej a aneks
![]() | »Polacy zarabiają na unijnych absurdach |
Po tym, jak wniosek dotyczący zmian organizacyjno-prawnych (wykraczających jednocześnie poza tzw. pełnomocnictwo) trafi do RIF, gdzie zostaje szczegółowo przebadany w celu ustalenia głównych założeń zmiany, kieruje się go dalej do PARP. Na tym etapie beneficjent proszony jest o dostarczenie niezbędnych dokumentów (na potwierdzenie zmiany w statusie) i zawarcia aneksu. Beneficjentów prosi się najczęściej o dokumenty, z których wynika przekazanie przedsiębiorstwa innemu podmiotowi, aktualny odpis z ewidencji działalności gospodarczej, decyzję o NIP, czy zaświadczenie o nr REGON. Często brakuje również zaświadczenia z banku o numerze rachunku bankowego czy deklaracji o niekaralności każdego z członków Zarządu. Kiedy już RIF oraz PARP przeanalizują dostarczoną dokumentację i nie znajdzie żadnych nieprawidłowości, wydaje zgodę na dokonanie przekształcenia i następuje wprowadzenie zmiany do umowy o dofinansowanie (w formie aneksu). Po tym fakcie beneficjent musi złożyć nowy weksel z deklaracją wekslową z aktualną reprezentacją zgodną z dokumentem rejestrowym.
Justyna Niedbał
Bankier.pl


























































