REKLAMA
TYLKO U NAS

Polacy skarżą się na Shein i Temu. Rząd domaga się wyjaśnień od platform

2024-05-29 07:50, akt.2024-05-29 19:50
publikacja
2024-05-29 07:50
aktualizacja
2024-05-29 19:50

Ministerstwo Rozwoju i Technologii domaga się wyjaśnień od platform e-commerce Temu i Shein po sygnałach o nieprawidłowościach - podał resort w komunikacie.

Polacy skarżą się na Shein i Temu. Rząd domaga się wyjaśnień od platform
Polacy skarżą się na Shein i Temu. Rząd domaga się wyjaśnień od platform
fot. Ascannio /

"Do Ministerstwa Rozwoju i Technologii zaczęły napływać sygnały świadczące o nieprawidłowościach przy świadczeniu usług przez platformy e-commerce Temu oraz Shein. Resort zwrócił się do wspomnianych platform o udzielenie wyjaśnień" - napisano.

Z danych Gemius Mediapanel wynika, że w styczniu 2024 r. aplikacja Temu oraz portal miały osiągnąć w Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja Shein oraz portal ponad 6 mln realnych użytkowników. Liczby te plasują obie platformy w czołówce marketplace’ów, z których korzystają polscy konsumenci.

"Niestety, jak wynika z analiz MRiT, sygnałów płynących do resortu (Polskie Towarzystwo Gospodarcze), zgłoszeń oraz skarg konsumentów i przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, praktyki stosowane przez obie platformy mogą stanowić wielopoziomowe naruszenie krajowych i unijnych przepisów w zakresie m.in. ochrony konsumentów" - napisał MRiT.

MRiT podaje, że nieprawidłowości wskazane platformie Temu to m.in. nieprzestrzeganie przepisów tzw. Dyrektywy Omnibus – przy informowaniu o obniżeniu ceny, brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. To także stosowanie „liczników” oraz komunikatów mogących powodować presję u konsumentów – „liczniki” odliczające czas np. darmowej dostawy czy komunikaty nacechowane pośpiechem np. „Popularne! Prawie wyprzedane”.

Ponadto inną nieprawidłowością jest też brak wskazywania jednoznacznej i konkretnej ceny towarów – w odniesieniu do niektórych produktów, wykorzystywane są niejasne określenia dotyczące ceny za dany towar, niewłaściwe informowanie o minimalnej wartości zamówienia – konsument informowany jest o tym dopiero na końcowym etapie ścieżki zakupowej.

Z kolei nieprawidłowości wskazane platformie Shein to m.in. nieprzestrzeganie przepisów Dyrektywy Omnibus – przy informowaniu o obniżeniu ceny, brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, wprowadzające w błąd oceny produktów – brak informacji, czy opinie o produktach widocznie w serwisie pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii.

A także „Greenwashing” – brak rzetelnych informacji na poparcie twierdzeń odnoszących się do aspektów ekologicznych, niejasne zasady i niemożność wykorzystania kuponów, brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego. (PAP Biznes)

Komentarz marki Shein

W Shein, dążymy do zapewnienia naszym Klientom w Polsce bezpiecznych i przyjemnych zakupów, jednocześnie działając zgodnie z prawem krajowym oraz unijnym. Priorytetem jest dla nas przejrzystość i odpowiedzialność w działaniu, dlatego poczyniliśmy już istotne postępy w rozwiązaniu wielu kwestii wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ciągu ostatnich miesięcy informowaliśmy Ministerstwo o naszej gotowości do dialogu i z niecierpliwością czekamy na tę współpracę w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości.

Biuro prasowe Shein w Polsce

map/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
tytus22
Tanio tam ale jakoś zerowa i wykorzystuje się pracowników i to na max
zolza46
Zastanawiam się, jak obecne społeczeństwo, poradziłoby sobie za czasów komuny???? Nie róbmy z ludzi ułomnych!!! Każdy ma swój rozum i chyba wie, co czyta i widzi!!!! Prawda jest, że społeczeństwo na psy schodzi ale to nie jest tłumaczenie. Jak czytam..."Czas pokazany upływa i tworzy to presję na kupującym"... Naprawdę? Zastanawiam się, jak obecne społeczeństwo, poradziłoby sobie za czasów komuny???? Nie róbmy z ludzi ułomnych!!! Każdy ma swój rozum i chyba wie, co czyta i widzi!!!! Prawda jest, że społeczeństwo na psy schodzi ale to nie jest tłumaczenie. Jak czytam..."Czas pokazany upływa i tworzy to presję na kupującym"... Naprawdę? Większej bzdury nie czytałam!!! Jak nie ta okazja, to inna będzie. Tam jest tyle towaru, że z pocalowaniem w dłoń, jeszcze raz wystawia w tej samej cenie!! Ludzie ale macie problemy? Tylko nonkumato, da sobie bzdury wcisnąć a potem pisze skargi do urzędu, że głupi jest ...
kjx
TEMU to srogi SCAM. Unikam jak ognia.
adamii
Temu ma 15mln uzytkownikow w Polsce.... Ktos w to wierzy?
petrolinvest
Nie wierzę. Allegro niby ma 18mln.
karbinadel odpowiada petrolinvest
Tyle że Allegro działa od ponad 20 lat
helixo
Multikonta bo są bonusy na start, tak jak na Ali i sporo ludzi co kupuję to nowe konto i bonus za pierwszy zakup
adam.1983
Aliexpres nie jest leprze, podawana najniższa cena z ostatnich 30 dni to fikcja, zawsze jest wyższa od obecnej i nigdy nie jest zgodna z tym co było faktycznie w przeszłości, czasem obserwuję cenę jednego produktu i wiem że cena była np. 3000 kilka dni wcześniej, obecna cena to np. 3500 a prezentowana najniższa z 30 dni to 3600, Aliexpres nie jest leprze, podawana najniższa cena z ostatnich 30 dni to fikcja, zawsze jest wyższa od obecnej i nigdy nie jest zgodna z tym co było faktycznie w przeszłości, czasem obserwuję cenę jednego produktu i wiem że cena była np. 3000 kilka dni wcześniej, obecna cena to np. 3500 a prezentowana najniższa z 30 dni to 3600, gdzie wsiąkło te najniższe 3000 sprzed kilku dni. Wszystkie chińskie platformy lecą w kule i nikt im nic nie robi.
wizytator
Nie ma to jak nasze Allegro. Tam zawsze można liczyć na podwyżki wszystkiego i każdy zadowolony.

Powiązane: Zakupy w sieci

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki