No Fluff Jobs przedstawił raport ilustrujący sytuację kobiet w IT w 2021 roku. Jak wynika z badania, najczęściej zatrudnione są w testingu, specjalizują się w Javie i JavaScripcie i przed podjęciem zatrudnienia studiowały kierunki informatyczne.


Kobiety w IT najczęściej pracują jako testerki. "Na początku 2021 roku to testing stał się najpopularniejszą specjalizacją, w której działają kobiety w IT, natomiast frontend i backend spadły odpowiednio na drugą i trzecią pozycję w zestawieniu. Tuż za "wielką trójką" znalazły się fullstack i UX/UI (...)", podają autorzy raportu.
Juniorki w IT zarabiają od 3 do 4 tys. zł netto, a oczekiwałyby kwoty wyższej od 5 do 6 tys. zł. Mocno oczekiwania różnią się w przypadku średniego doświadczenia, gdzie realnymi stawkami jest 5-6 tys. zł netto, a oczekiwanymi - 10-15 tys. zł netto.
Zarobki kobiet w IT względem ich poziomu doświadczenia (kwota netto) | ||
---|---|---|
Poziom doświadczenia | Realne zarobki | Oczekiwane zarobki |
Stażysta | 2000-3000 zł | 4001-5000 zł |
Junior | 3001-4000 zł | 5001-6000 zł |
MID | 5001-6000 zł | 10 001-15 000 zł |
Senior | 10 001-15 000 zł | 10 001-15 00 zł |
Expert | 10 001-15 000 zł | >20 000 zł |
Źródło: Raport No Fluff Jobs "Kobiety w IT 2021" |
Jeśli chodzi o najpopularniejsze technologie i frameworki to najczęściej kobiety wykazywały znajomość Javy (15 proc.). Na drugim miejscu uplasował się JavaScript (12 proc.), a za nimi Python (11 proc.) i SQL (11 proc.).
Z kolei na pytanie "co jest dla ciebie ważne w pracy" nie od razu padała odpowiedź "zarobki". Okazuje się, że specjalistki IT cenią przede wszystkim dobrą atmosferę (66 proc.), a następnie wysoką wypłatę)(65 proc.). Równie ważna jest możliwość rozwoju oraz możliwość pracy zdalnej.
"Co demotywuje kobiety podczas pracy? Niemal co 3. kobieta w IT deklarowała, że odeszła z pracy ze względu na brak nowych wyzwań (29 proc.). Znamienne, że respondentki, które chcą znaleźć zatrudnienie w branży, liczą na to, że w IT czekają na nie nowe wyzwania zapewniające osobisty rozwój. Nowe wyzwania i rozwój osobisty dla jednej i dla drugiej grupy badanych kobiet zdają się być gwarantem dobrej przyszłości zawodowej", komentuje Marta Steiner Head od Product&Marketing No Fluff Jobs.
WS