Marże obrazują, jak dobrze firmy potrafią przełożyć na zysk każdą złotówkę, która pojawiła się na ich koncie w wyniku sprzedaży dóbr i usług. Oto spółki, które na GPW są obecnie w tej dziedzinie najlepsze.


Złośliwi mawiają, że marża pokazuje, jak sprawnie przedsiębiorstwo wyciska z klienta pieniądze. W ekonomii rozumie się ją jednak jako nagrodę, swego rodzaju premię za ryzyko, zaufanie, wiedzę, doświadczenie, a czasami po prostu za świetną lokalizację czy pozycję monopolisty. Dzięki temu spółka może sprzedać za więcej coś, co kosztowało mniej i w ten sposób zarabiać.
O tym, że marża może w znaczącym stopniu przełożyć się na notowania spółki wiedzą np. akcjonariusze Orlenu. Dzięki taniejącej ropie, a co za tym idzie rosnących marżach rafineryjnych, spółka zanotowała w tym roku wielką hossę, która wywindowała ją na historyczne maksima.
W analizie finansowej dwoma najbardziej podstawowymi wskaźnikami z tego zakresu są marża netto i marża brutto. Na Bankier.pl postanowiliśmy przyjrzeć się, które spółki w drugim kwartale 2015 roku radziły sobie na tych dwóch polach najlepiej. Aby ranking nie był zaburzany przez "spółki widma", pod uwagę wzięliśmy tylko te podmioty, których kapitalizacja na koniec drugiego kwartału przekraczała 0,7 mld zł. Z racji różnic w sprawozdawczości wykluczyliśmy także banki i ubezpieczycieli. Taką selekcję przetrwało 79 spółek. Które okazały się najlepsze? Zapraszamy do lektury.
Kto wygenerował największą marżę brutto? >>
Marża brutto jest to stosunek zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży. Oblicza się ją według następującego wzoru:
marża brutto = (przychody – koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów)/przychody*100%;
Znajduje się ona na samym szczycie rachunku zysków i strat. Pokazuje, jak na sprzedażowe zyski spółki przekłada się każda złotówka przychodów. Wskaźnik ten skupia się więc na głównej działalności spółki, nie wchodząc np. w koszty finansowe czy podatki dochodowe.
Oczywiście im wyższy wskaźnik tym lepiej, lecz ciężko określić zadowalający jego poziom, ponieważ standardy różnią się dla poszczególnych branż. Budzącą podejrzenia rzadkością są jednak wartości przekraczające 100%. Z racji swej budowy powinien on mieścić się w przedziale pomiędzy 0% a 100%. Wartość ujemna zazwyczaj oznacza stratę na sprzedaży.
Spółki z największą marżą brutto za 2Q 2015 | ||
---|---|---|
1 | Livechat Software | 85,5% |
2 | CD Projekt | 76,3% |
3 | Stalexport Autostrady | 68,3% |
4 | Globe Trade Centre | 66,2% |
5 | CCC | 52,4% |
6 | LPP | 52,1% |
7 | Grupa Żywiec | 49,7% |
8 | TVN | 46,9% |
9 | Polski Holding Nieruchomosci |
44,4% |
10 | Echo Investment |
44,3% |
Źródło: Notoria StockGround |
W drugim kwartale liderem pod tym względem w sporządzonym przez Bankier.pl rankingu wcale nie był wspominany Orlen. Spółka z Płocka nie zmieściła się nawet w pierwszej dziesiątce, zajmując w naszym rankingu ledwie 50. miejsce z wartością 15,7%. Dominatorem okazał się Livechat, który zanotował wynik na poziomie 85,5%. Spółka czasami nazywana małą perłą GPW, dobrze radzi sobie nie tylko na papierze, w ciągu ostatnich 12 miesięcy jej kapitalizacja podwoiła się. Hossę oraz marże spółce napędza innowacyjny produkt, zajmuje się ona bowiem sprzedażą oprogramowania służącego do komunikacji w biznesie. Niedawno spółka otrzymała nominację do rynkowych European Small and Mid-Cap Awards.
W czołówce znalazł się także CD Projekt. Drugie miejsce producenta "Wiedźmina", to jednak póki co jednorazowa przygoda, za którą stoją rekordowe wyniki sprzedaży trzeciej części gry o Geralcie z Rivii. Nadzieją na zmianę tej sytuacji są częstsze premiery, którym gotówka zarobiona na "Wiedźminie" może pomóc. Spółka już zapowiedziała wielki program zatrudnień, który ma umożliwić powstanie czterech zespołów.
Do osiągania wysokich marż nie potrzeba jednak innowacyjnego biznesu. Aż trzech przedstawicieli w pierwszej dziesiątce ma branża deweloperska. Warto dodać, że dla GTC, Echo czy PHN nie jest to jednorazowy sukces - spółki te notowały podobne marże już wcześniej - a tuż za pierwszą dziesiątką dodatkowo uplasowali się jeszcze LC Corp oraz Atal.
Drugą mało innowacyjną branżą jest sprzedaż detaliczna ubrań i obuwia. W TOP10 znalazły się miejsca dla dwóch liderów tego sektora w Polsce: CCC oraz LPP. Wprawdzie spółki te w ostatnim czasie nie rosną tak dynamicznie i notują raczej spadki marż, jednak obecny ich poziom nadal wystarcza do utrzymania się w czołówce.
Kto wygenerował największą marżę netto? >>
Wysoka marża brutto nie gwarantuje jednak końcowego sukcesu, jakim dla spółki powinien być zysk netto. Pozycja ta w przeciwieństwie do sprzedaży znajduje się na samym dole rachunku wyników i wpływa na nią wiele istotnych elementów, które nie są ujmowane w marży brutto. Dlatego też w celu uzupełnienia analizy warto spojrzeć także na ten wskaźnik, który pokazuje, ile groszy zysku generuje każda pojawiająca się w przychodach ze sprzedaży złotówka. Oblicza się go w następujący sposób:
marża netto = zysk netto/przychody ze sprzedaży*100%.
Analizuje się ją podobnie do marży brutto. Jako że uwzględnia ona więcej elementów, zazwyczaj jest nieco niższa.
Spółki z największą marżą netto za 2Q 2015 | ||
---|---|---|
1 | Livechat Software |
52,4% |
2 | CD Projekt |
49,6% |
3 | Polski Holding Nieruchomosci |
47,2% |
4 | Medicalgorithmics |
42,6% |
5 | Stalexport Autostrady |
40,3% |
6 | Kruk |
37,2% |
7 | GPW |
35,0% |
8 | LC Corp |
21,2% |
9 | Orbis |
20,9% |
10 | CCC |
17,3% |
Źródło: Notoria StockGround |
Wiele podobieństw sprawia, że w obu rankingach część spółek się powtarza. W najlepszej dziesiątce pod względem marży netto znalazły się znane ze wskaźnika brutto CCC, PHN, CD Projekt czy Livechat. W czołówce ponownie uplasował się także Stalexport, który uzyskał marżę netto na poziomie 40,3%. Swoją cegiełkę do tego wyniku dołożył każdy z 34,3 tysięcy kierowców przejeżdżających codziennie autostradą A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami, spółka jest bowiem jej operatorem i wykonawcą.
W rankingu marż netto jeszcze większą rolę niż w przypadku marż brutto odgrywają branże uznawane za bardziej nowoczesne. Poza wspomnianymi Livechatem i CD Projektem w pierwszej czwórce zameldowało się Medicalgorithmics, czyli producent i dostawca innowacyjnych technologii pomagających kardiologom. W spółce każda złotówka przychodu generuje 42,6 grosza zysku netto. Jeszcze lepiej spółka wypadła pod tym względem przed kwartałem, kiedy osiągnęła wynik na poziomie 46 groszy. Obecnie jednak dynamika zysków nie dorównała dynamice przychodów.
Stawkę uzupełnili windykatorzy z Kruka, zarabiający na turystyce Orbis, kolejny deweloper - LC Corp oraz sama GPW. Mimo że spółki działające w branżach bliskich nowym technologiom okupują czołowe miejsca w obu rankingach, to jednak ilościowo zdecydowanie przeważają biznesy konwencjonalne, szczególnie deweloperzy, co może być dowodem na ciągłe zacofanie mieszkaniowego rynku pierwotnego w Polsce. Warto także pamiętać, że siły rynkowe działające na rynku nieruchomości są mocno zaburzane przez państwo pod postacią programu "Mieszkanie dla młodych" czy wcześniej "Rodzina na swoim".