REKLAMA
TYLKO U NAS

Stalexport zarabia coraz więcej na A4

2015-03-09 14:08
publikacja
2015-03-09 14:08

Wzrost natężenia ruchu na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków i spadek poziomu zadłużenia oraz kontynuacja ważnych inwestycji – podsumowanie 2014 roku w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady.

W minionym roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady osiągnęła przychody ze sprzedaży wynoszące 222,5 mln zł (o ok. 8 proc. wyższe niż w roku 2013) oraz zysk netto w wysokości 65,4 mln zł. EBITDA wyniosła ok. 178,9 mln zł.

Poprawa przychodów Grupy Kapitałowej, w porównaniu z 2013 rokiem, jest efektem m.in. wzrostu poziomu ruchu na odcinku A4 Katowice-Kraków. W minionym roku koncesyjnym odcinkiem A4 przejechało o 7,4 proc. pojazdów więcej niż rok wcześniej. Wzrost ten dotyczy zarówno samochodów osobowych (7,2 proc.), jak i ciężarowych (8,7 proc.).

Lepsze wyniki na działalności finansowej Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w 2014 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim, to również efekt zmniejszenia zadłużenia netto Grupy (spadek o ok. 83 proc.) dzięki dalszej spłacie kredytu na realizację projektu A4 Katowice-Kraków.

Najistotniejszy wpływ na skonsolidowany wynik finansowy Grupy Kapitałowej ma działalność polegająca na zarządzaniu i eksploatacji koncesyjnego odcinka autostrady A4, prowadzona przez należącą do Grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska S.A. W ubiegłym roku przychody Grupy Kapitałowej z tytułu poboru opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wyniosły 218,1 mln zł. Aż 44 mln zł zostało przekazanych stronie publicznej w postaci podatków, kolejne 3,5 mln zł (netto) w postaci innych opłat takich jak np. czynsz z tytułu dzierżawy pasa drogowego autostrady.

Stalexport zarabia coraz więcej na A4
Stalexport zarabia coraz więcej na A4
fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / / Bankier.pl

Dla koncesjonariusza autostrady A4 rok 2014 był okresem kontynuacji projektów inwestycyjnych, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżnych, jak również niwelowanie wpływu autostrady na środowisko naturalne. Wartość inwestycji zrealizowanych w 2014 roku, realizowanych w przeważającej mierze w ramach projektu A4 Katowice-Kraków, wyniosła 41 mln zł.

Z uwagi na systematycznie rosnący w ostatnich latach poziom ruchu na A4 Katowice-Kraków, zarządca A4 realizuje długofalowy program zwiększenia przepustowości Placów Poboru Opłat. Po wcześniejszym poszerzeniu placów w Mysłowicach i Balicach o dodatkowe linie (z siedmiu do dziewięciu w każdym kierunku) w 2014 r. zrealizowana została zasadnicza część projektu Wymiany Urządzeń Poboru Opłat, który pozwolił na wprowadzenie nowych, szybszych sposobów wnoszenia opłat.

- Interpretując roczne wyniki spółki prowadzącej taką działalność, jak Stalexport Autostrady S.A., trzeba pamiętać, że kluczowy dla Grupy Kapitałowej projekt zarządzania płatnym odcinkiem autostrady wymaga ponoszenia rozłożonych w czasie nakładów inwestycyjnych. Z tego powodu w Grupie Kapitałowej nie było dotychczas wypłaty dywidendy z tytułu działalności spółki zależnej Stalexport Autostrada Małopolska S.A., będącej koncesjonariuszem autostrady A4 Katowice-Kraków. Cały zysk z jej działalności był przeznaczany na kapitał zapasowy tej spółki m.in. w celu gromadzenia środków na realizację programu remontowego i inwestycyjnego na zarządzanym odcinku autostrady. W 2014 r. najważniejszą inwestycją był ostatni etap projektu Wymiany Urządzeń Poboru Opłat, ukierunkowany na przyspieszenie obsługi podróżnych. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom informatycznym i technicznym pobór opłat przebiega teraz szybciej. Obecnie poza płatnościami gotówkowymi i kartami bankowymi możliwe jest również wnoszenie opłat przy użyciu kart flotowych i paliwowych - stwierdził Emil Wąsacz, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Stalexport Autostrady S.A. oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

- Skupienie na projekcie koncesyjnym i ograniczanie kosztów przez uporządkowanie w 2014 r. struktury Grupy Kapitałowej nie oznacza, że nie jesteśmy zainteresowani dalszą współpracą w obszarze partnerstwa publiczno-prywatnego. Jeśli tylko pojawią się nowe projekty autostradowe i zostaną one przez nas pozytywnie ocenione, zamiarem Grupy jest rozwój w tym segmencie. Nie wykluczamy także zaangażowania kapitałowego w istniejące projekty koncesyjne, o ile zaistnieje taka możliwość - dodał Wąsacz.

Stalexport

Źródło:Informacja prasowa
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
~po
no i wreszcie kulczyk zdechł!!!!
~wolny
Cieszcie się polskie Lemingi bo macie 25 lat wolności jak to często powtarza Bronek, nasi się dobrze nachapali, zostało tylko sprzedać Lasy Państwowe i zapewniam Was jak mnie tylko wybierzecie to zrealizuję to w 100%.
~Gazda
niech nas Bóg chroni przed Stalexportem i chciwością jego prezesa - 20 zł za 60 km
~leszek
Nie mogę się doczekać kiedy zostanie odebrana koncesja temu złodziejskiemu Stalexportowi
za okradanie kierowców i symulowanie kilka razy przekręconych inwestycji.
Gdzie jest NIK, dlaczego WARUNKI KONCESJI NIE SA znane opini publicznej.
~arek
zapytaj SLD, to ich rząd podpisalywal ten kontrakt
~cdn
cdn wikipedi :27 lipca 2005 Sejm większością 363 głosów przyjął wniosek o postawienie Emila Wąsacza przed Trybunałem Stanu. Zarzuty obejmują niedopełnienie obowiązków przy prywatyzacji Domów Towarowych Centrum, Telekomunikacji Polskiej oraz Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń.

Zatrzymany 18 września 2006 przez Centralne Biuro
cdn wikipedi :27 lipca 2005 Sejm większością 363 głosów przyjął wniosek o postawienie Emila Wąsacza przed Trybunałem Stanu. Zarzuty obejmują niedopełnienie obowiązków przy prywatyzacji Domów Towarowych Centrum, Telekomunikacji Polskiej oraz Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń.

Zatrzymany 18 września 2006 przez Centralne Biuro Śledcze w mieszkaniu swojej córki w Dąbrowie Górniczej został następnego dnia zwolniony za poręczeniem majątkowym w wysokości 100 000 złotych, następnie sąd uznał bezpodstawność zatrzymania i zwrócił Emilowi Wąsaczowi poręczenie majątkowe i paszport.

Rozprawa przed Trybunałem Stanu odbyła się dnia 24 listopada 2006 r. Jednak postępowanie zostało umorzone z powodu uchybień formalnych w akcie oskarżenia. W marcu 2007 Trybunał w II instancji uchylił decyzję o umorzeniu i skierował sprawę Wąsacza do ponownego rozpatrzenia. Sprawa nadal się toczy
~abc
20 zł wynika z pozycji monopolistycznej i UOKiK powinien im wlepic kare!
~adik
no tak za panstwowe wybudowane a firma prywatna ma z tego zyski I niejaki Pan Wasacz hmmm a co ten Pan robil wczesniej cytat z wikipedi :W październiku 1997 został powołany na ministra skarbu państwa w rządzie Jerzego Buzka. Jego polityka prywatyzacyjna spotkała się z ciągła krytyką lewicowej opozycji, która wielokrotnie podejmowała no tak za panstwowe wybudowane a firma prywatna ma z tego zyski I niejaki Pan Wasacz hmmm a co ten Pan robil wczesniej cytat z wikipedi :W październiku 1997 został powołany na ministra skarbu państwa w rządzie Jerzego Buzka. Jego polityka prywatyzacyjna spotkała się z ciągła krytyką lewicowej opozycji, która wielokrotnie podejmowała bezskuteczne próby odwołania ministra drogą wotum nieufności. W sierpniu 2000 Wąsacz został odwołany przez premiera ............... dodam ze byly zwiazkowiec
~Wkurzony
Już od dwóch miesięcy nie jeżdżę tym odcinkiem autostrady,bo grubo przesadzają z ceną.Pojadę dopiero jak obniżą na 10zł za obie bramki.

Powiązane: Katowice

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki