Koniec z nadużyciami przy SMS-ach premium

2018-01-09 09:40
publikacja
2018-01-09 09:40

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w Prawie telekomunikacyjnym przygotowany przez resort cyfryzacji. Zakłada on z kompleksową ochronę konsumentów m.in. przed nieprzewidzianymi rachunkami o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami premium. 

/ fot. stevanovicigor / YAY Foto

Jak podaje resort Anny Streżyńskiej, Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt zmian, który ma ukrócić nieuczciwe praktyki związane z SMS-ami premium. "To zdarzyło się niemal każdemu z nas: SMS z życzeniami, horoskopem, promocją lub konkursem, a w nim… zachęta do odpowiedzi. Płatnej. Nie każdy z nas, choć wielu, nabiera się na to. O tym, że zostali naciągnięci często dowiadują się z rachunku za telefon – zdecydowanie wyższego niż zwykle" - czytamy na stronie resortu. 

W zakresie najważniejszych zmian w prawie telekomunikacyjnym, resort proponuje: 

Ochronę abonenta przed nieprzewidzianymi rachunkami za usługi o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami:

  • Wzmocnienie regulacje dotyczące progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate,czyli drogich, dodatkowo płatnych SMS-ów. Do dotychczasowych trzech progów: 35, 100 i 200 zł zostanie dodany próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług),

  • Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi SMS-ów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu - progiem domyślnym będzie 35 zł,

  • Przekroczenie progu poskutkuje koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery Premium. Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu,

  • Zwiększenie świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają - abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie usług bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia, co zwiększy świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – np. świadczenie cyklicznej, powtarzalnej usługi SMS Premium (np. dowcip dnia),

  • Wprowadzamy możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę głównie dzieci przed nieprzeznaczonymi dla nich treściami,

  • Zobowiązujemy dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy gdzie kierować reklamację,

  • Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.

Uporządkowanie rejestru usług o podwyższonej opłacie, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (regulator rynku telekomunikacyjnego):

  • Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie (czyli treść, a nie usługę telekomunikacyjną) będzie musiał podać więcej informacji w zgłoszeniu, m.in. wskazać adres poczty elektronicznej i numer telefonu, które umożliwią skuteczny kontakt z dostawcą usługi,

  • Zgłoszenie będzie zawierać oświadczenie o prawdziwości danych w zgłoszeniu – odpowiedzialność karna za podanie nieprawdziwych danych – obecnie brak jest takiej sankcji,

  • Nowy termin zgłoszenia usługi do rejestru – 14 a nie 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia,

  • Na dostawcach dodatkowego świadczenia ciążyć będzie obowiązek stałej aktualizacji danych zawartych w rejestrze, aby rejestr zawierał tylko aktualne dane o faktycznie oferowanych na rynku usługach,

  • Operator (a zatem podmiot, na czyjego infrastrukturze oferowane będą usługi – może być niezależny od dostawcy usługi o podwyższonej opłacie) będzie miał obowiązek blokować usługi niewpisane do rejestru, co wymusi na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.

Nowe narzędzia Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej:

Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać:

  • Przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu - zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi Premium,
  • Podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie - zaprzestanie świadczenia usługi,
  • Usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) - usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług Premium,
  • Wprowadzenie kar za brak blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym zostały na tę chwilę zaakceptowane przez Radę Ministrów. 

WSZ

Źródło:
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (6)

dodaj komentarz
pozyczkabez
Oświadczenie i ostrzeżenie

Informujemy, że nasz firma prowadząc stronę internetowa www.pozyczka-prywatna.pl nie ma NIC wspólnego z stronami pozyczki-prywatne.com i prywatna.eu oraz ich fanpage facebook.com/bezbikk/. Osoby poszkodowane, które wysłały sms premium za 30,75 zł mogą zgłaszać to:
– bezpośrednio
Oświadczenie i ostrzeżenie

Informujemy, że nasz firma prowadząc stronę internetowa www.pozyczka-prywatna.pl nie ma NIC wspólnego z stronami pozyczki-prywatne.com i prywatna.eu oraz ich fanpage facebook.com/bezbikk/. Osoby poszkodowane, które wysłały sms premium za 30,75 zł mogą zgłaszać to:
– bezpośrednio kontakt@pozyczki-prywatne.com,
– organom ścigania,
– i/lub do UOKiK pod adresem: uokik@uokik.gov.pl.
Publikowany do nie dawna na w/w stronach adres email kontakt@pozyczka-prywatna.pl (świadomie lub nie) wprowadzał w błąd użytkowników.
UOKiK i policja zajmuje się już podobną sprawą więc warto zgłaszać: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=13227
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
niepelnosprawny_org
no super, szkoda, ze dopiero teraz, ale lepiej pozno niz wcale, pani Sterezynskiej ciagle kibicuje...
kaczka-po-smolensku
10 lat za późno ..... ale lepiej pózniej niz wogole.
karbinadel
Zdaje się, że resort cyfryzacji właśnie został zlikwidowany. Miejmy nadzieję, że projekt nie trafi do kosza
jer65
Wreszcie no i można ,można jak się chce . Brawo!

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki