Koniec z nadużyciami przy SMS-ach premium

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w Prawie telekomunikacyjnym przygotowany przez resort cyfryzacji. Zakłada on z kompleksową ochronę konsumentów m.in. przed nieprzewidzianymi rachunkami o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami premium. 

(fot. stevanovicigor / YAY Foto)

Jak podaje resort Anny Streżyńskiej, Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt zmian, który ma ukrócić nieuczciwe praktyki związane z SMS-ami premium. "To zdarzyło się niemal każdemu z nas: SMS z życzeniami, horoskopem, promocją lub konkursem, a w nim… zachęta do odpowiedzi. Płatnej. Nie każdy z nas, choć wielu, nabiera się na to. O tym, że zostali naciągnięci często dowiadują się z rachunku za telefon – zdecydowanie wyższego niż zwykle" - czytamy na stronie resortu. 

W zakresie najważniejszych zmian w prawie telekomunikacyjnym, resort proponuje: 

Ochronę abonenta przed nieprzewidzianymi rachunkami za usługi o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami:

  • Wzmocnienie regulacje dotyczące progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate,czyli drogich, dodatkowo płatnych SMS-ów. Do dotychczasowych trzech progów: 35, 100 i 200 zł zostanie dodany próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług),

  • Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi SMS-ów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu - progiem domyślnym będzie 35 zł,

  • Przekroczenie progu poskutkuje koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery Premium. Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu,

  • Zwiększenie świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają - abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie usług bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia, co zwiększy świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – np. świadczenie cyklicznej, powtarzalnej usługi SMS Premium (np. dowcip dnia),

  • Wprowadzamy możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę głównie dzieci przed nieprzeznaczonymi dla nich treściami,

  • Zobowiązujemy dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy gdzie kierować reklamację,

  • Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.

Uporządkowanie rejestru usług o podwyższonej opłacie, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (regulator rynku telekomunikacyjnego):

  • Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie (czyli treść, a nie usługę telekomunikacyjną) będzie musiał podać więcej informacji w zgłoszeniu, m.in. wskazać adres poczty elektronicznej i numer telefonu, które umożliwią skuteczny kontakt z dostawcą usługi,

  • Zgłoszenie będzie zawierać oświadczenie o prawdziwości danych w zgłoszeniu – odpowiedzialność karna za podanie nieprawdziwych danych – obecnie brak jest takiej sankcji,

  • Nowy termin zgłoszenia usługi do rejestru – 14 a nie 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia,

  • Na dostawcach dodatkowego świadczenia ciążyć będzie obowiązek stałej aktualizacji danych zawartych w rejestrze, aby rejestr zawierał tylko aktualne dane o faktycznie oferowanych na rynku usługach,

  • Operator (a zatem podmiot, na czyjego infrastrukturze oferowane będą usługi – może być niezależny od dostawcy usługi o podwyższonej opłacie) będzie miał obowiązek blokować usługi niewpisane do rejestru, co wymusi na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.

Nowe narzędzia Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej:

Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać:

  • Przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu - zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi Premium,
  • Podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie - zaprzestanie świadczenia usługi,
  • Usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) - usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług Premium,
  • Wprowadzenie kar za brak blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym zostały na tę chwilę zaakceptowane przez Radę Ministrów. 

WSZ

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 pozyczkabez

Oświadczenie i ostrzeżenie

Informujemy, że nasz firma prowadząc stronę internetowa www.pozyczka-prywatna.pl nie ma NIC wspólnego z stronami pozyczki-prywatne.com i prywatna.eu oraz ich fanpage facebook.com/bezbikk/. Osoby poszkodowane, które wysłały sms premium za 30,75 zł mogą zgłaszać to:
– bezpośrednio kontakt@pozyczki-prywatne.com,
– organom ścigania,
– i/lub do UOKiK pod adresem: uokik@uokik.gov.pl.
Publikowany do nie dawna na w/w stronach adres email kontakt@pozyczka-prywatna.pl (świadomie lub nie) wprowadzał w błąd użytkowników.
UOKiK i policja zajmuje się już podobną sprawą więc warto zgłaszać: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=13227

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 7 niepelnosprawny_org

no super, szkoda, ze dopiero teraz, ale lepiej pozno niz wcale, pani Sterezynskiej ciagle kibicuje...

! Odpowiedz
0 27 kaczka-po-smolensku

10 lat za późno ..... ale lepiej pózniej niz wogole.

! Odpowiedz
1 20 karbinadel

Zdaje się, że resort cyfryzacji właśnie został zlikwidowany. Miejmy nadzieję, że projekt nie trafi do kosza

! Odpowiedz
2 39 jer65

Wreszcie no i można ,można jak się chce . Brawo!

! Odpowiedz

Do rozliczenia PIT 2018 zostało:

WCZYTAJ TWÓJ E-PIT