280% wzrostu, ale tylko na chwilę...

Planowana na początek przyszłego roku likwidacja przepisu pozwalającego odliczać podatek VAT od tzw. aut z kratką i paliwa do nich napędza tegoroczną sprzedaż takich pojazdów. Szybko na czoło peletonu równych marek wyszła grupa liderów.

Zostało już tylko kilka miesięcy, żeby przy zakupie auta osobowego zaoszczędzić nieco ponad 1/5 jego wartości. VAT od sprzedaży aut z kratką będzie można odliczać tylko do końca tego roku. Przedsiębiorcy zatem spieszą się, a sprzedaż takich pojazdów rośnie.

Sprzedaż rośnie…

W lipcu 2010 r. sprzedano 6124 auta osobowe z homologacją ciężarową czy tzw. samochodów z kratką, co oznacza, że pojazdy takie stanowiły jedną czwartą całej lipcowej sprzedaży. Co prawda w porównaniu do czerwca auta z kratką znalazły nieco mniej nabywców (-14,74%), ale wpływ na to może mieć okres wakacyjny oraz – jak tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar – fakt, że wiele małych i średnich firm zamawiało samochody z kratką z gwarantowanym terminem dostawy do końca pierwszej połowy roku, obawiając się znacznie szybciej niekorzystnych zmian w przepisach.

W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku sprzedało się 41 949 samochodów osobowych z homologacją ciężarowych. Liczba to stanowi niemal 23% ogólnej sprzedaży w tym czasie. W porównaniu do analogicznego okresu 2009 roku sprzedaż takich aut wzrosła aż o 280%.

… i będzie rosnąć

Zapowiedź ograniczenia od przyszłego roku korzystnych przepisów o odliczeniu VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową sprawia, że popyt na tego typu auta zwiększy się pod koniec tego roku. Teraz średnia wartość sprzedanego auta z kratką wynosi ponad 90 tys. zł, co przekłada się na średnie oszczędności dla kupującego na poziomie ok. 20 tys. zł. Im droższe auto, tym bardziej opłaca się pospieszyć z zakupem. Auta luksusowe z kratką stanowią zatem bardzo atrakcyjną ofertę. Przedsiębiorcy chcą więc zdążyć przed niekorzystną dla nich zmianą przepisów i często przyspieszają wymianę aut, aby zdążyć jeszcze w tym roku.



Potem rynek się załamie


Tegoroczna spodziewana wyższa sprzedaż wcale nie cieszy jednak dealerów, ponieważ wiedzą oni, że tak naprawdę jest to zassanie przyszłorocznego popytu i rok 2011 będzie najprawdopodobniej bardzo kiepski na rynku aut. Aut z kratką oczywiście nie będzie się już opłacało wówczas rejestrować i praktycznie znikną one z oferty, a przedsiębiorcy, którzy przyspieszyli zakup aut, nie kupią ich już w przyszłym roku.

– Część z przedsiębiorców zdecyduje się na pewno na zakup zwykłych samochodów osobowych. Jednak jeżeli na rynku nie zmieni się sytuacja po stronie klientów kupujących auta do prywatnego użytku, to można się spodziewać, że zanotujemy spory spadek sprzedaży. Jak wielki, trudno na razie wyrokować – prognozuje Wojciech Drzewiecki.
Takie wahania na rynku aut spowodowane częstymi zmianami przepisów nie wpływają korzystnie na rynek, ponieważ nie może się on w naturalny sposób rozwijać. Trudno przewidzieć, czy w tym roku wszystkim importerom wystarczy aut, aby zaspokoić zwiększony popyt na kratki. W przyszłym roku z kolei dealerzy będą mieli trudności, żeby poradzić sobie ze spełnieniem zbyt wysokich celów sprzedażowych, bo ustalonych w oparciu o tegoroczną zawyżoną sprzedaż.

Liderzy wśród kratek

Niekwestionowanym liderem sprzedaży aut z kratką jest Skoda, która w okresie od stycznia do lipca sprzedała 7764 takie auta. Jednocześnie wyprzedziła ona zajmującego drugie miejsce Forda aż o 3466 samochodów, czyli więcej niż w tym okresie sprzedał plasujący się na trzecim miejscu Opel (3278).

W rankingu modeli również najlepiej wypada Skoda z modelem Octavia. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku sprzedano 4156 takich aut. Octavia wyprzedziła inny model czeskiego producenta – Fabię, która uzyskała wynik 2201 sprzedanych aut z kratką. Ostatnie miejsce podium należy do Forda Focusa, który w wersji z homologacją ciężarową znalazł w omawianym okresie 2083 nabywców.

Marki sprzedające najwięcej aut z kratką

 

Marka

Lipiec

Czerwiec

Zmiana

Styczeń - Lipiec

 

Zmiana

 

 

 

2010

2010

 

2010

2009

 

 

 

 

[Sztuki]

[Sztuki]

[%]

[Sztuki]

 

[Sztuk]

[%]

1

Skoda

1028

1187

-13,4

7764

1931

5833

302,1

2

Ford

541

855

-36,73

4298

1752

2546

145,3

3

Opel

557

677

-17,73

3278

812

2466

303,7

4

Toyota

343

413

-16,95

2743

1323

1420

107,3

5

Kia

256

419

-38,9

2478

835

1643

196,8

6

Citroen

284

381

-25,46

2264

535

1729

323,2

7

Peugeot

397

421

-5,701

2172

336

1836

546,4

8

Renault

356

393

-9,415

2092

87

2005

2305

9

Volkswagen

302

287

5,226

2048

360

1688

468,9

10

Mitsubishi

177

190

-6,842

1418

895

523

58,44

Źródło: IBRM Samar

20 najlepiej sprzedających się modeli z kratką


 

Model

Lipiec

Czerwiec

Zmiana

Styczeń - Lipiec

 

 

Zmiana

 

 

2010

2010

 

2010

2009

 

 

 

 

[Sztuki]

[Sztuki]

[%]

[Sztuki]

 

szt

[%]

1

Skoda Octavia

472

558

-15,4122

4156

1632

2524

154,65686

2

Skoda Fabia

374

396

-5,55556

2201

68

2133

3136,7647

3

Ford Focus

230

460

-50

2083

666

1417

212,76276

4

Kia Ceed

121

180

-32,7778

1459

374

1085

290,10695

5

Citroen Berlingo

191

250

-23,6

1440

260

1180

453,84615

6

Opel Astra

262

286

-8,39161

1250

174

1076

618,3908

7

Ford Mondeo

148

204

-27,451

1204

702

502

71,509972

8

Opel Insignia

173

217

-20,2765

1203

214

989

462,14953

9

Peugeot Partner

191

256

-25,3906

1167

192

975

507,8125

10

Mitsubishi Outlander

102

119

-14,2857

1043

709

334

47,108604

11

Volkswagen Caddy

147

121

21,4876

915

352

563

159,94318

12

Nissan Qashqai

133

182

-26,9231

888

224

664

296,42857

13

Honda CR-V

98

124

-20,9677

759

289

470

162,62976

14

Toyota Avensis

91

147

-38,0952

737

454

283

62,334802

15

Renault Megane

149

147

1,360544

726

1

725

72500

16

Toyota Yaris

61

54

12,96296

719

49

670

1367,3469

17

Volvo XC60

139

57

143,8596

718

1

717

71700

18

Skoda Superb

68

148

-54,0541

692

0

692

0

19

Hyundai i30

104

65

60

681

308

373

121,1039

20

Opel Corsa

84

99

-15,1515

609

303

306

100,9901

Źródło: IBRM Samar

Przedsiębiorcy chętnie też decydują się na modele luksusowe z homologacją ciężarową. Na jedenastym miejscu zestawienia najpopularniejszych marek z kratką znalazło się BMW, które w lipcu sprzedało 143 samochody z kratką, a w okresie od stycznia do lica tego roku 1350. Dwa miejsca za bawarskim producentem uplasowało się Volvo – 189 aut z kratką sprzedanych w lipcu i 1138 w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy. Na 17. miejscu znajduje się Mercedes (odpowiednio 117 i 908 aut), wyprzedzając Audi (122 i 802 auta). Samochody z homologacją ciężarową sprzedaje nawet Porsche, które zajęło 27. pozycję (34 i 99 aut).

Komentuje Grzegorz Korczyński, doradca zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego :

Zmieniające się wciąż przepisy prawa przekładają się na ciągłe zmiany popytu i stanowią zmorę zarówno dla producentów, jak i sprzedawców samochodów. Powodują bowiem albo spiętrzenie zamówień i długie listy oczekujących, lub też kompletny zastój. Z falą masowych zamówień mieliśmy do czynienia w II połowie 2009 r., kiedy to resort finansów zapowiadał rychłe wprowadzenie (jeszcze w 2010 r.) nowelizacji zapisów w kwestii odzyskiwania VAT od samochodów z „kratką”. Dziś w związku z ponownymi zapowiedziami Ministerstwa Finansów dotyczącymi wprowadzenia nowych zasad odliczania podatku VAT, pojazdy osobowe z homologacją ciężarową należą do najczęściej wybieranych aut w salonach dealerskich. Duże zainteresowanie wymianą aut zauważalne jest również w branży CFM. Najwięksi klienci tego rynku mają floty składające się z kilkudziesięciu, a nawet kilkuset aut. Większość z nich rozpatruje możliwość skrócenia obecnie obowiązujących umów i skorzystania jeszcze w tym roku z możliwości odliczenia VAT, które wiąże się z dużymi oszczędnościami.


Skoro auta z kratką cieszą się tak dużą popularnością, a tym samym skoro przedsiębiorcy kupują tak wiele aut, rząd postanowił sięgnąć do ich kieszeni, aby podreperować państwowy budżet. Ministerstwo Finansów spodziewa się, że nowe przepisy, zabraniające odliczeń pozwolą zatrzymać w budżecie dodatkowe 1,8 mld zł, jednak eksperci rynku motoryzacyjnego uważają, że to nazbyt optymistyczne prognozy. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, który zrzesza producentów i importerów samochodów, tłumaczy że aby osiągnąć takie oszczędności, sprzedaż aut musiałaby wzrosnąć do 450 tys. sztuk, co jest nierealne, bo sprzedaż prawie na pewno spadnie.

Komentuje Tomasz Piasny, kierownik zespołu PR Skoda Auto Polska:

Znaczący wzrost popytu na samochody z tzw. kratką zauważyliśmy już blisko trzy miesiące temu. W praktyce może oznaczać to, że w najbliższym czasie mogą pojawić się problemy podażowe. Jesteśmy przekonani, że wszystkie dostępne auta wyposażone w kratkę sprzedamy przed zakończeniem 2010 roku. W kontekście przyszłego roku zakładamy spadek wolumenu aut flotowych. W szczególności spadek ten będzie dotyczył małych i średnich przedsiębiorstw, które w tym roku postanowiły zakupić auta z kratką.

 

Komentuje Sebastian Cyborowski, szef sprzedaży flotowej w Ford Polska :

Obecnie nie obserwujemy zwiększonego zainteresowania samochodami z kratkami, ale jest to specyfika letnich miesięcy, kiedy ruch w salonach ogólnie jest mniejszy. Pod koniec roku spodziewamy się niewielkiego wzrostu zainteresowania autami z kratkami, przy czym będzie to dotyczyło raczej samochodów droższych. Z uwagi na wciąż niezatwierdzone zmiany w opodatkowaniu trudno jest obecnie przewidywać, co się będzie działo na rynku w 2011 r.


Magdalena Czarkowska
 
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 efl_doradca_online

Witam,
W obecnym 2010 roku istniała możliwość odliczenia 100% podatku VAT przy zakupie samochodu z "kratką" (czyli z homologacją ciężarową). Przy zakupie bądź podjęciu samochodu osobowego w leasing, można maksymalnie odliczyć 60% podatku VAT (ale nie więcej niż 6 tyś zł).

Wg projektu ustawy od nowego roku przepisy te jednak mają ulec zmianie. I możliwość odliczenia 100% podatku VAT przy zakupie samochodu z "kratką" nie będzie już możliwa.
W chwili obecnej pojawiają się już problemu z zakupem takich pojazdów z uwagi na duże zainteresowanie nimi.

Z dniem dzisiejszym pozostało 34dni, kiedy można jeszcze odliczyć 100% VAT. Warto się tym zainteresować planując zakup samochodu do firmy.

pozdrawiam
__________________
Paweł

Doradca online Europejskiego Funduszu Leasingowego

Pokaż cały komentarz !
Polecane
Najnowsze
Popularne