Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Ruch w komisach znowu rośnie, ale wolniej niż w salonach. Ranking modeli lutego

Ruch w komisach znowu rośnie, ale wolniej niż w salonach. Ranking modeli lutego

Import używanych aut do Polski, choć wciąż niższy niż przed rokiem, powoli budzi się z zimowego snu – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Od początku roku Polacy do Polski sprowadzono jednak o blisko 17 proc. mniej używanych aut niż przed rokiem.

W lutym 2021 r. do polskich komisów trafiło 71 275 używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 r., które sprowadzono z zagranicy. To o 8,7 proc. więcej niż w styczniu, ale jednocześnie o 13 proc. mniej niż przed rokiem. Dla porównania, wzrost sprzedaży nowych aut w lutym w relacji do stycznia wyniósł 18 proc.

Na dwucyfrowy spadek rejestracji używanych aut z zagranicy w relacji rocznej wpływ miał m.in. wysoki wynik wygenerowany przez importerów aut w lutym 2020 r.

Import używanych aut odradza się wolniej od sprzedaży nowych

W pierwszych dwóch miesiącach 2021 r. do polskich komisów trafiło 136 817 używanych aut z zagranicy – o 16,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2020 r. W tym samym czasie sprzedaż nowych aut spadła względem 2020 r. o 7,6 proc.

Jak jednak wynika z raportu IBRM Samar, spadek rejestracji używanych aut z zagranicy mógłby być jednak mniej znaczący, gdyby nie przestoje w wydziałach komunikacji związane z powrotem przepisów nakazujących rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni, a nie 180 jak w 2020 r.

Astra wyprzedza golfa

Najczęściej sprowadzanym modelem w lutym 2021 r. było audi a4 (2134 szt.). Na drugie miejsce wskoczył opel astra (2029 szt.). Astra, dzięki wzrostowi liczby rejestracji w relacji miesięcznej o blisko 15 proc., w rankingu popularności wyprzedziła volkswagena golfa (1809 szt.). Próg 1 tys. zarejestrowanych egzemplarzy przekroczyło dziesięć modeli.

Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze modele (luty 2021 r.)

Lp. Model Liczba sprowadzonych egzemplarzy Zmiana m/m [w proc.]
1. audi a4 2134 +2,4
2. opel astra 2029 +14,6
3. volkswagen golf 1809 +1,9
4. bmw serii 3 1518 +8,4
5. audi a3 1340 +8,9
6. ford focus 1175 +9,2
7. opel corsa 1136 +4,8
8. volkswagen passat 1122 +1,3
9. ford fiesta 1019 +5,1
10. audi a6 1014 +6,8

Źródło: IBRM Samar

Tylko Norwegia i Japonia na plusie

Tradycyjnie blisko 60 proc. sprowadzonych do Polski aut pochodziło z Niemiec. Od początku roku do polskich komisów trafiło już ponad 80 tys. samochodów zza naszej zachodniej granicy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. przybyło ich jednak o blisko 14 proc. mniej.

Najmocniej, od 12 do 15 proc. wzrósł względem stycznia import aut z Holandii, Belgii oraz Francji. W porównaniu z lutym 2020 r. wzrosła jedynie liczba aut sprowadzonych z Norwegii (400 szt. i +1,0 proc. r/r) oraz Japonii (162 szt. i +5,9 proc. r/r). Najmocniej w relacji rocznej spadł import używanych samochodów z Wielkiej Brytanii (2126 szt. i -33,7 proc. r/r).

Samochody, które w lutym 2021 r. trafiały do polskich komisów zza granicy miały średnio 11 lat i 10 miesięcy, przy czym średni wiek aut z silnikami benzynowymi wyniósł 13 lat i 2 miesiące. Średnio poniżej 11 lat miały, z kolei, samochody z silnikami diesla. Zainteresowanie samochodami wyposażonymi w silniki wysokoprężne maleje jednak z miesiąca na miesiąc. Biorąc pod uwagę ostatnie 12 miesięcy, diesle stanowiły 42,4 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski używanych aut. To najniższy wskaźnik od maja 2018 r.

Tematy
Komentarze
Ruch w komisach znowu rośnie, ale wolniej niż w salonach. Ranking modeli lutego
Marcin Kaźmierczak
Podziel się