Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Znów podwoiła się liczba „elektryków” na polskich drogach. Ładowarek przybywa wolniej

Znów podwoiła się liczba „elektryków” na polskich drogach. Ładowarek przybywa wolniej

W 2021 r. liczba samochodów na prąd jeżdżących po polskich drogach podwoiła się – wynika z „Licznika elektromobilności” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Udział „elektryków” w rynku nowych aut w Polsce wzrósł tym samym w ciągu roku z 2 proc. do 4,3 proc.

W 2021 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło 19 408 samochodów zasilanych prądem, czyli zarówno aut w pełni elektrycznych, jak i hybryd typu plug-in. Tym samym ich liczba wzrosła do 38 001 sztuk. Jak wynika z „Licznika elektromobilności”, liczba rejestracji względem 2020 r. była wyższa o 93 proc. Ze wzrostem na podobnym poziomie mieliśmy do czynienia także w poprzednim roku.

Hybrydy popularniejsze od „elektryków”

Nieco większą popularnością od nowych aut w pełni elektrycznych, których w 2021 r. przybyło w bazie CEP 8938 szt. (+91 proc. r/r) , cieszą się hybrydy typu plug-in. W 2021 r. w Polsce zarejestrowano 10 470 aut z takim napędem – o 120 proc. więcej niż w 2020 r. Tym samym na koniec 2021 r. w Polsce zarejestrowanych było 19 206 hybryd typu plug-in i 18 795 aut w pełni elektrycznych.

Biorąc pod uwagę cały rynek sprzedaży nowych aut w 2021 r., samochody napędzane prądem miały w nim 4,3 proc. udziałów – o ponad 2 pp. więcej niż przed rokiem. Choć wzrost może cieszyć, sytuację w Polsce trudno porównywać z liczbą rejestracji „elektryków” w Norwegii. Auta zasilane prądem stanowiły tam w 2021 r. ok. 65 proc. wszystkich nowych kupionych aut.

Podwojeniu względem 2020 r. uległ także park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. Pod koniec 2021 r. w bazie CEP było ich 1657 szt.

– W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia składała się z 10 650 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 325 136 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 651 szt. Od stycznia do grudnia 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 220 zeroemisyjnych pojazdów – czytamy w raporcie PSPA i PZPM.

Ładowarek przybywa wolniej niż aut

Wolniej od rynku nowych aut elektrycznych rozwija się infrastruktura pozwalająca kupione samochody ładować. Na koniec 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1932 ogólnodostępne stacje ładowania „elektryków” – o 42 proc. więcej niż pod koniec 2020 r. Były one wyposażone w 3784 ładowarki. Co trzecia oferowała szybkie ładowanie prądem stałym (DC).

– Końcówka roku, zgodnie z naszymi oczekiwaniami, zakończyła się mocnym akcentem. Biorąc pod uwagę dane z ostatnich dwunastu miesięcy, w grudniu zarejestrowano prawie jedną piątą osobowych samochodów elektrycznych i oddano do użytku 21 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania. Mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników w rok 2022 wchodzimy z dużą dawką optymizmu – komentuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Tematy
Komentarze
Znów podwoiła się liczba „elektryków” na polskich drogach. Ładowarek przybywa wolniej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się