REKLAMA

Najcenniejsze marki świata zyskały w ciągu roku na wartości średnio o 42 proc. [Ranking Kantar BrandZ]

2021-06-21 21:42
publikacja
2021-06-21 21:42
Najcenniejsze marki świata zyskały w ciągu roku na wartości średnio o 42 proc. [Ranking Kantar BrandZ]
Najcenniejsze marki świata zyskały w ciągu roku na wartości średnio o 42 proc. [Ranking Kantar BrandZ]
/ Shutterstock

Łączna wartość najcenniejszych marek sięgnęła 7,1 biliona dolarów, co stanowi równowartość połączonego PKB Francji i Niemiec - poinformowała firma badawcza Kantar. Zaznaczono, że w ciągu roku zyskały one na wartości średnio o ok. 42 proc.

Jak wynika z najnowszego rankingu najcenniejszych marek świata Kantar BrandZ za rok 2021, najcenniejsze marki świata odnotowały rekordowy wzrost, a łączna wartość marek uwzględnionych w rankingu sięgnęła 7,1 biliona dolarów, co stanowi równowartość połączonego PKB Francji i Niemiec. Napisano, że wzrost o 42 proc., wynika z optymizmu konsumenckiego, który pojawił się dzięki dostępności szczepionek, pakietom pomocowym dla gospodarki i coraz lepszym prognozom dynamiki PKB.

Wskazano, że w pierwszej setce znalazło się aż 56 marek amerykańskich, a liderami rankingu są Amazon i Apple. Wyliczono, że każda z tych marek warta jest obecnie ponad pół biliona dol. Najszybciej rosnącą marką jest Tesla, która jednocześnie zdobyła laur najcenniejszej marki w świecie motoryzacji, zwiększając swoją wartość o 275 proc. rok do roku i osiągając wartość 42,6 mld dol.

Z informacji wynika, aż pięć marek zwiększyło swoją wartość ponad dwukrotnie. Są to: Pinduoduo, Meituan, Moutai i TikTok z Chin oraz amerykańska Tesla. Zaznaczono, że wartość całej listy rankingowej wzrosła za sprawą 69 marek, które od 2020 roku zwiększyły swoją wartość o co najmniej 5 proc., a także 13 debiutantów w tym gronie, wśród których znalazły się: Zoom, Nvidia i AMD oraz Spotify.

Na szczytach rankingu Kantar BrandZ - jak napisano - dominują marki technologiczne. Zaznaczono, że nowe technologie umożliwiły osiągnięcie znaczącego wzrostu również markom z innych branż, czego przykładem jest Gucci, który umiejętnie wykorzystał siłę TikToka w czasie pandemii, a także Domino’s, czyli marka, która skorzystała na połączeniu usług online i dostaw jedzenia. "Na chwilę obecną wartość 10 najcenniejszych marek ocenia się na 3,3 biliona dol., podczas gdy pierwsza dziesiątka w 2011 roku byłą warta 800 mld dol. " - czytamy. Wyliczono, że w 2021 roku marki amerykańskie zwiększyły swoją wartość średnio o 46 proc. w ujęciu rok do roku, co - jak czytamy - oznacza, że na Stany Zjednoczone przypada obecnie 74 proc. łącznej wartości Top 100, mimo że udział tego kraju w globalnym PKB wynosi zaledwie 24 proc.

Jak zerowe stopy procentowe czynią bogatych jeszcze bogatszymi

Współczesny rynek finansowy z wolnym rynkiem nie ma zbyt wiele wspólnego. Albowiem najważniejszą cenę – czyli stopę procentową – ustalają mianowani przez polityków bankierzy centralni, pokroju Powella, Lagarde czy Glapińskiego. Bank centralny według własnego uznania kształtuje krótkoterminowe stopy procentowe. Ale za pomocą programu skupu aktywów (QE) oraz słownych deklaracji (np. o utrzymaniu zerowych stóp procentowych w określonym okresie) usiłuje manipulować także długoterminowymi stopami procentowymi, zwykle wyznaczanymi przez rentowności obligacji skarbowych.

 

Wskazano też, że Chiny umocniły swoją przewagę nad Europą. Udział marek chińskich wzrósł z 11 proc. wartości Top 100 rankingu w 2011 roku do 14 proc. w tym roku. Z kolei na marki europejskie przypada obecnie 8 proc. wartości rankingu, podczas gdy w 2011 roku było to 20 proc.

„Okres 2020/2021 był rekordowy pod względem wzrostu marek i chociaż wiele z nich stanęło w tym czasie w obliczu trudności, nasze badania po raz kolejny dowiodły, że silne marki przynoszą znacząco wyższe zyski dla akcjonariuszy, są bardziej odporne na trudności i szybciej z nich wychodzą” – wskazał cytowany w informacji dyrektor marketingu firmy Kantar Nathalie Burdet. Zauważył, że w 2020 roku udział handlu elektronicznego wzrósł z 12 proc. do 15 proc. łącznej globalnej sprzedaży, co oznacza, że był to pozytywny rok dla marek uczestniczących w tym łańcuchu wartości – od detalistów po firmy kurierskie takie jak FedEx czy UPS. "Wzrost odnotowano również w branżach, którym na początku pandemii wróżono trudności. Przykładowo łączny wzrost marek odzieżowych z rankingu okazał się nawet większy niż w przypadku branży mediów i rozrywki, a marki luksusowe – mimo ograniczeń w podróżowaniu i lockdownów na całym świecie – przeorientowały swoją energię i w rezultacie osiągnęły wzrost” - dodał.

Napisano, że oprócz sukcesu Amazona, znaczący wzrost osiągnęły chińskie marki z branży e-commerce: Alibaba, na miejscu 7 w globalnym rankingu, umocnił swoją pozycję drugiej najcenniejszej marki w handlu detalicznym, a z kolei Pinduoduo było najszybciej rosnącą marką detaliczną. Wskazano, że giganci e-commerce nie są jednak jedynymi zwycięzcami w sektorze detalicznym: Home Depot odnotował wzrost wartości o 22 proc. dzięki zwiększeniu sprzedaży online o 86 proc., podczas gdy Walmart zyskał na wartości 30 proc., a Lowe’s 51 proc.

Zaznaczono, że dla wielu firm istotnym motorem sukcesu okazały się modele subskrypcyjne. Jednym z najlepszych przykładów jest Microsoft (+26 proc.), który zyskał na wartości, wprowadzając innowacyjne oferty ułatwiające użytkownikom dostosowanie się do nowych środowisk pracy i przechodząc na modele subskrypcyjne w celu zwiększenia wygody i skalowalności. Wzrost osiągnęły Xbox (+55 proc.), Disney (+13 proc.) i Netflix (+55 proc.). "Modele oparte na subskrypcji pozwalają zwiększać wartość szerokiej gamie marek także poza sektorem technologii – jako przykłady można tu wymienić marki takie jak Lululemon, Nike, Mercedes-Benz czy Heineken: - czytamy. Wskazano, że sektor napojów alkoholowych utrzymał wzrost przez cały okres pandemii za sprawą marek chińskich napojów alkoholowych typu baijiu. Najcenniejszą marką alkoholową na świecie - jak napisano - jest Moutai (109,3 mld dol), która podwoiła wycenę w ciągu jednego roku i jest obecnie cztery razy cenniejsza od Budweisera (drugiej pod względem wyceny marki alkoholu na świecie: 25,5 mld dol). Najszybciej rosnącą marką piwa okazał się Heineken, osiągając skok wartości o 16 proc. (nr 4 w rankingu sektora alkoholi).

W kategorii dóbr luksusowych odnotowano wzrost wartości marek o 34 proc., głównie za sprawą francuskich i włoskich luksusowych domów mody, takich jak LVMH, które dokonują inwestycji w reputację korporacyjną poprzez inicjatywy związane z pandemią, zrównoważoną transformację czy wsparcie dla ruchów społecznych takich jak Black Lives Matter. Z kolei marka L’Oréal Paris - jak napisano - z powodzeniem poszła pod prąd i wbrew tendencjom panującym wśród marek kosmetycznych w czasie pandemii, zapewniła sobie wzrost dzięki wzmocnieniu swoich atutów oraz promowaniu siły i sprawczości kobiet. (PAP)

autor: Ewa Wesołowska

ewes/ skr/

Źródło:PAP
Tematy
Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 300 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 300 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Komentarze (2)

dodaj komentarz
mooooo
Marka ,,Tesla,,, 14,1 miliarda długu w 79 % dofinansowana z środków rządu federalnego usa ,rząd podniesie podatki skończy się dodruk i skończy się,,tesla,, tak jak ,General Motors,, a samochodowe marki japońskie jada na bilansie dodatnim ale nich w rankingu nie ma,, Amazon,, 99,9% towaru którym operuje Amazon w swoich Marka ,,Tesla,,, 14,1 miliarda długu w 79 % dofinansowana z środków rządu federalnego usa ,rząd podniesie podatki skończy się dodruk i skończy się,,tesla,, tak jak ,General Motors,, a samochodowe marki japońskie jada na bilansie dodatnim ale nich w rankingu nie ma,, Amazon,, 99,9% towaru którym operuje Amazon w swoich magazynach to produkty z Azji szczególnie z Chin dalsze sankcje lub wojny handlowe z Chinami doprowadza do podniesienie cen w tej sieci a tym samym zagłada,,Apple wszystkie fabryki jakie posiada ta marka to są w Chinach i jedna w Wietnami po części kradnie a po części kupuje technologie z samsunga i innych koreanskich marek związanych z produktami elektronicznymi ,, więc szału nie ma jelita nie oberwalo ,,
pstrzezek
Najcenniejsze marki trzymają wartość i płacą minimalne podatki. A gdy ktoś przychodzi z pomysłem minimalnego podatku 15% dla największych graczy, PiS mówi "nie zgadzamy sie". Ktoś wytłumaczy ten brak logiki, czy to już standard w tym dziwnym kraju

Powiązane: Najbogatsi ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki