Bankowość mobilna cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Banki mają już 9 mln mobilnych klientów, z czego 5 mln korzysta z aplikacji zainstalowanej w smartfonie. Co więcej, rośnie grono klientów, którzy porzucili bankowość internetową na rzecz mobilnej. Jest ich już 2 mln.
Na koniec III kwartału 2017 roku banki o profilu uniwersalnym obsługiwały już ponad 9 mln mobilnych klientów, czyli o 2 mln więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Są to osoby, które regularnie logują się do swojego konta za pomocą smartfona lub tabletu. Korzystają nie tylko z aplikacji natywnych instalowanych w telefonie, ale także z serwisów lite, RWD, a nawet wchodzą do standardowych systemów bankowości internetowej z poziomu tabletu.
Najwięcej użytkowników bankowości mobilnej ma PKO Bank Polski – ponad 2 mln. Na drugim miejscu jest Bank Pekao (1,7 mln), a na trzecim mBank (1,5 mln). W ciągu ostatniego roku najwięcej klientów obsługujących swoje finanse mobilnie przybyło PKO Bankowi Polskiemu (553 tys.), ING Bankowi Śląskiemu (493 tys.) i Bankowi Pekao (312 tys.).
Liczba użytkowników bankowości mobilnej w poszczególnych bankach na koniec III kw. 2017 r.
Jeśli zawęzimy definicję użytkownika bankowości mobilnej tylko do klientów, którzy korzystają z aplikacji w telefonach, to liczba użytkowników będzie niższa – 5 mln. Jest to o 352 tys. użytkowników więcej niż kwartał wcześniej. Najwięcej mają mBank, PKO Bank Polski i ING Bank Śląski. Dwa pierwsze banki z tabeli przekroczyły symboliczną granicę miliona aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej. Śląski powoli się do niej zbliża – ma już 9,5 mln użytkowników aplikacji.
Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych na koniec III kw. 2017 r.
Coraz większej grupie klientów do obsługi finansów wystarcza jedynie telefon komórkowy. Jak wynika z danych udostępnionych przez banki, już około 2 mln osób korzysta z bankowości w stylu „mobile only”. W żargonie bankowym terminem tym określa się osoby, które z bankowości elektronicznej korzystają wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Najwięcej takich klientów ma PKO BP – ponad pół miliona.
Liczba klientów mobile only w poszczególnych bankach na koniec III kw. 2017 r.
Swoich danych niestety nie podał Bank Pekao. Wiadomo jedynie, że z jego aplikacji korzysta 650 tys. klientów. Prawdopodobnie część tych osób preferuje obsługę konta wyłącznie w swoim smartfonie.
Bankowość mobilna stała się już standardem, a liczba użytkowników zaczyna powoli doganiać liczbę osób korzystających z bankowości internetowej. Tych jest 16 mln, więc różnica wynosi już „tylko” 7 mln. Warto jednak zwrócić uwagę na dynamikę przyrostu użytkowników bankowości mobilnej – trzy lata temu z usługi korzystało zaledwie 3 mln osób. Bankowości mobilnej nie udostępniają wciąż Volkswagen Bank, Toyota Bank i Bank Pocztowy.


























































