Już 10 milionów użytkowników bankowości mobilnej w Polsce

analityk Bankier.pl

Na koniec czerwca 2018 r. swoje konto bankowe z poziomu smartfona obsługiwało aktywnie 10 mln osób – wynika z raportu Bankier.pl i PRNews.pl. Z aplikacji mobilnej korzystało 6,6 mln klientów, a 3 mln były „mobile only”.

Bankowość mobilna już dawno przestała być nowinką dla najbardziej zaawansowanych technologicznie klientów banków. Dziś jest pełnoprawnym kanałem dostępu do produktów bankowych. Świadczą o tym liczby, które co kwartał pozyskujemy bezpośrednio z instytucji. Na koniec czerwca 2018 r. z bankowości mobilnej korzystało aktywnie ponad 10 mln klientów banków tego sektora. Dla porównania z bankowości internetowej, która jest przecież dostępna dłużej - 16 mln.

10 mln użytkowników bankowości mobilnej

Dziś z poziomu smartfona można w zasadzie zrealizować większość operacji na rachunku bankowym. Przelewy czy sprawdzanie salda to już standard. W większości banków można też w ten sposób założyć lokatę, czy złożyć wniosek o kredyt. Bankowość mobilna daje też dostęp do dodatkowych opcji, które wynikają ze specyfiki smartfonów. To m.in. płatności zbliżeniowe, przelewy na numer telefonu, skanowanie kodów QR aparatem czy wskazywanie najbliższych bankomatów.

Z zebranych danych wynika, że na koniec II kwartału 2018 r. z bankowości mobilnej korzystało ogółem już ponad 10 mln klientów. Z tej liczby 6,6 mln używało aplikacji mobilnych. Pozostali obsługiwali swoje finanse za pomocą mobilnych serwisów lite lub RWD. W tej grupie znaleźli się też tacy, którzy logują się ze smartfonów do standardowych systemów transakcyjnych.

Największe banki mobilne

Najwięcej użytkowników bankowości mobilnej ma PKO Bank Polski. Nie jest to zaskoczeniem, bo to największy bank na rynku. Spośród 9,1 mln klientów detalicznych PKO BP z bankowości mobilnej korzysta blisko 2,5 mln, czyli około 27 proc. Na drugim miejscu pod względem liczby użytkowników bankowości mobilnej jest mBank – ma ich 1,75 mln na 3,6 mln klientów (ok. 48 proc.). Trzecie miejsce zajmuje ING Bank Śląski. Ma 4,2 mln klientów, spośród których 1,6 mln korzysta z bankowości mobilnej (38 proc.).

Podobnie wygląda rozkład sił w przypadku użytkowników aplikacji mobilnych. Najwięcej klientów korzystających z programu natywnego ma PKO BP. Z IKO korzysta ponad 1,5 mln osób. W gronie milionerów znajdują się jeszcze mBank (1,2 mln) i ING Bank Śląski (1 mln).

Przybywa klientów, którzy w żargonie bankowym określani są terminem „mobile only”. Są to osoby, które na co dzień nie korzystają z bankowości internetowej rozumianej jako obsługa produktów finansowych przez komputer. W tym celu korzystają wyłącznie ze smartfonów. Na koniec czerwca 2018 r. ankietowane przez nas banki takich klientów miały już blisko 3 mln. Nie jest to jednak pełna liczba, bo danych nie podał nam Bank Pekao, który też zapewne ma kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy użytkowników mobile only.

Liczba użytkowników bankowości mobilnej, którzy minimum raz w miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego
Bank II kw. 2018 I kw. 2018 II kw. 2017 Zmiana kdk Zmiana rdr
PKO BP 2 461 705 2 299 775 1 902 752 161 930 558 953
mBank 1 758 878 1 670 907 1 488 669 87 971 270 209
ING Bank Śląski 1 597 207 1 523 061 1 260 494 74 146 336 713
BZ WBK 1 290 948 1 238 450 1 066 467 52 498 224 481
Bank Pekao 1 125 637 989 000 782 782 136 637 342 855
Bank Millennium 817 000 758 816 615 420 58 184 201 580
Alior Bank 397 157 209 714 174 950 187 443 222 207
eurobank 153 605 147 274 124 672 6 331 28 933
Citi Handlowy 151 948 135 393 109 062 16 555 42 886
TMUB 137 643 65 039 83 930 72 604 53 713
BGŻ BNP Paribas 135 000 108000 58 439 27 000 76 561
Credit Agricole 92 671 79 788 59 299 12 883 33 372
Raiffeisen Polbank 74 260 72752 73 904 1 508 356
Plus Bank* 52 748 52748 36 994 bd. 15 754
Razem: 10 246 407 9 350 717 7 837 834 895 690 2 408 573
* Bank nie podał danych za II kw. 2018 r., przyjęto stan z poprzedniego kwartału
Źródło: PRNews.pl

Bankowość mobilną udostępnia większość banków uniwersalnych w Polsce. Wyjątkami są Bank Pocztowy i Toyota Bank. Pierwszy z nich ma jednak markę dla cyfrowych klientów – Envelo Bank, która posiada aplikację mobilną. Z bankowości mobilnej mogą też korzystać klienci wybranych banków spółdzielczych. Nie wiadomo jednak, ilu spółdzielców korzysta z tego kanału w praktyce, bo banki zrzeszające nie dysponują takimi informacjami.

Czy bankowość mobilna jest bezpieczna?

Popularność bankowości mobilnej rośnie z roku na rok. W połowie 2017 r. z tego kanału korzystało 7,8 mln osób, a dwa lata temu 5,6 mln. Czy korzystanie z niego jest jednak bezpieczne? Tak, jeśli przestrzegamy podstawowych zasad bezpieczeństwa. Standardowo aplikacje są dobrze zabezpieczone - kodami PIN, hasłami lub danymi biometrycznymi (odcisk palca, Face ID). Nawet kiedy telefon wpadnie w niepowołane ręce, są małe szanse na to, że osoba postronna dostanie się do programu bankowego.

Z drugiej jednak strony bankowość mobilna – tak samo jak internetowa – narażona jest na wirusy, które infekują urządzenia użytkownika. Te z kolei dostają się do telefonu zazwyczaj wtedy, gdy klienci instalują programy z niezaufanych źródeł. Dlatego hakerzy atakują przede wszystkim użytkowników smartfonów, zachęcając ich do instalacji fałszywych programów lub podrzucając zainfekowane załączniki. Jeśli użytkownik skorzysta z podstawionego programu, istnieje ryzyko utraty pieniędzy.

 

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 13 zenonn

Banki na każdym kroku ostrzegają przed utratą pieniędzy w telefonie.
"24.07.2018 Uwaga na aplikacje mobilne, które mogą Cię okraść (więcej)
22.06.2018 Uważaj na mejlowe ataki hakerów! (więcej)"
Miliony niefrasobliwych są nieprawdopodobne.
Wielu zainstalowało i nie używa lub sprawdza tym jedynie saldo, transakcje mając wyłączone.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 19 ricozez

Te 10 mln to zwykli idioci,którzy bezkrytycznie zaakceptowali system bezgotówkowy.

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl