Branża leasingowa hamuje

Dominika Florek2019-07-31 13:30redaktor Bankier.pl
publikacja
2019-07-31 13:30
fot. Piotr Guzik / FORUM

Po sześciu latach dynamicznego wzrostu polska branża leasingowa wyraźnie wyhamowała. W I półroczu wartość nowych umów spadła w porównaniu do ubiegłego roku o 0,6% - wynika z
raportu Związku Polskiego Leasingu. Branża wierzy jednak, że rok uda się zamknąć na plusie.

Spadek wśród pojazdów osobowych

Całkowita wartość portfela branży leasingowej wzrosła o 15% do kwoty 157,1 mld zł w I połowie 2019 roku. Jednak wartość zawartych nowych umów w porównaniu do 2018 roku spadła o 0,6%. Znaczący wpływ na wynik miało zmniejszenie się o 6,8% wartości kontraktów leasingowych na pojazdy lekkie.

Struktura finansowa klientów firm leasingowych / fot. ZPL /

Pojazdy stanowią 70,80% wszystkich przedmiotów oddawanych w leasing w 2019 roku. Najczęściej są to pojazdy osobowe – 45,6%. Wśród klientów przedsiębiorstw leasingowych 71,10% stanowią mikro- i małe firmy o obrotach nieprzekraczających 20 mln zł.

Struktura finansowa klientów firm leasingowych / ZPL

W strukturze leasingowej 27,6% stanowią maszyny, urządzenia i sprzęt IT. W porównaniu do pożyczek inwestycyjnych grupa ta obejmuje aż 56,1% struktury finansowej przedmiotów, na które zaciągane są zobowiązania. Przedsiębiorcy niechętnie biorą pożyczki – wskazują na to wielkości kwotowe. Grupa maszyn i urządzeń to aktywa w wysokości 7,94 mld zł w porównaniu do 2,75 mld zł aktywów pożyczek inwestycyjnych.

Nastroje konsumentów są zaskakująco optymistyczne, w ciągu ostatniego roku liczba bezrobotnych spadła o 1 mln osób, a wydatki konsumpcyjne stymulowane poprawą na rynku pracy, wzrostem wynagrodzeń oraz transferami socjalnymi przyczyniają się do utrzymania wzrastającego popytu na leasing. Pomimo to wartość umów na pojazdy lekkie spadła w odniesieniu do I połowy 2018 roku. Wpływ na to miały zmiany w prawie podatkowym. - Wprowadzone pod koniec ubiegłego roku zmiany nie stanowiły co prawda czynnika decydującego, ale znacznie przyspieszyły decyzje przedsiębiorców o zakupie aut jeszcze w 2018 roku. W efekcie przesunęło to znaczną część tegorocznego popytu inwestycyjnego na końcówkę 2018 r. - wyjaśnia Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

25 lat leasingu w Polsce

Leasing w Polsce pojawił się na początku lat 90. XX wieku. Od 1995 roku ciągle rozwija się i wzrasta, z roku na rok coraz większa liczba osób decyduje się na skorzystanie z usług leasingowych.

Struktura finansowa przedmiotów leasingu / ZLP

Od 2016 roku wśród przedmiotów leasingu dominują pojazdy osobowe, natomiast systematycznie spada udział nieruchomości w strukturze. W Polsce w sektorze MŚP finansowanie za pomocą leasingu jest bardziej popularne od zaciągania pożyczek. Przedsiębiorcy wybierają go jako źródło finansowania częściej niż podmioty z państw UE.  

Leasing uznany jako elastyczna forma finansowania / Indicator

Na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Indicator wynika, że w opinii małych przedsiębiorców leasing jest tańszą, bardziej elastyczną i bezpieczniejszą opcją finansowania niż pożyczka inwestycyjna. Natomiast wśród czynników wpływających na wybór firmy leasingowej wskazywana jest cena usług.

Czynniki wpływające na wybór firmy leasingowej / ZPL

- Przedsiębiorcy wybierając leasingodawcę, kierują się ofertą cenową (81% - zsumowane odpowiedzi „miało duży” i „bardzo duży wpływ”), szybkością podejmowania decyzji (76%), otwartością na negocjacje (71%) oraz jakością obsługi klienta (68%) – powiedział Wojciech Terlikowski z CBM Indicator, koordynator projektu badawczego.

Zmiany na lepsze

Rynek leasingowy rozkwitł w porównaniu do pozycji sprzed 25 lat. Branża w znaczącym stopniu kształtuje sytuację w sektorach polskiej gospodarki, stymuluje inwestycje i rozwój polskich przedsiębiorstw.

Prognoza wyników pokazuje istotne wyhamowanie po 6 latach intensywnego rozwoju rynku. Dynamika sektora leasingowego w 2019 r. na poziomie 2,4% będzie zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego w Polsce. W 2019 r. branża może udzielić łącznego finansowania o wartości przekraczającej 84,6 mld zł.

Przed firmami leasingowymi w Polsce pojawiają się nowe wyzwania związane z dostosowaniem się do szybko zmieniającej się rzeczywistości. Być może już niedługo umowę leasingową będzie można zawrzeć bez wychodzenia z domu.

Źródło:
Dominika Florek
Dominika Florek
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką konsumencką, śledzi także nowości w sektorze MSP. Monitoruje ofertę produktów bankowych dla firm, przygotowując rankingi kont osobistych dla przedsiębiorców. Studiuje finanse i rachunkowości na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.

Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (10)

dodaj komentarz
eagleeye
@karbinadel wlaśnie zmieniam trzeci samochód w salonie i nie jest to salon grupy VAG bo tam sprzedają samochody z późniejszymi w eksploatacji problemami
karbinadel
Czyli albo kłamiesz teraz, albo kłamałeś przedtem :)
kvrobel
W zeszłym roku producenci samochodów wyprzedawali auta do września z bardzo dużymi rabatami. Od września zaczęły obowiązywać nowe zasady autoryzowania samochodów i ich spalania. Wszystkie auta wyprodukowane według starych norm musiały być sprzedane. To jest powód bardzo dużego wzrostu zawieranych leasingów w zeszłym W zeszłym roku producenci samochodów wyprzedawali auta do września z bardzo dużymi rabatami. Od września zaczęły obowiązywać nowe zasady autoryzowania samochodów i ich spalania. Wszystkie auta wyprodukowane według starych norm musiały być sprzedane. To jest powód bardzo dużego wzrostu zawieranych leasingów w zeszłym roku do września. Ceny do września były niższe niż na koniec roku kalendarzowego 2018. Utrzymanie takiego wyniki dzisiaj bez rabatów i wyprzedawania aut, należny uznać za duży sukces.
Ale oczywiście trzeba czekać na dalsze wyniki. Jeśli czwarty kwartał będzie na minusie, to będzie wyglądało na początek recesji w tej branży.
eagleeye
Wreszcie bo jako klient idywidualny w salonie samochodów nowych jestem z rególy zlewany bo indywidual moze kupic najlepiej z niemiec lub polizingowe zajechane
karbinadel
Informuję uprzejmie, że leasing jest dostępny również dla klientów indywidualnych. Zapewne byś o tym wiedział, gdybyś rzeczywiście odwiedził jakiś salon samochodowy :)
ruser
Witam,
Wg mnie ulamek % to zadna tam prognoza. Jestem zainteresowany kolejnym BAR-em z tego histogramu. Jezeli bedzie nizszy znaczaco to wtedy zmienia sie dystrybucja.
Mam pytanie: Jakiej platformy urzywanie do analizy takich danych? Czy sa w PL jakies odpowiedniki Trading View?
obronca_przebraza
70% samochody osobowe, mam pisać dalej? Wożą się brykami i jeszcze rżną głupa na mój koszt!!!
karbinadel
Masz chyba na myśli rządzących, bo klienci firm leasingowych wożą się na swój koszt
karbinadel
Skoro rząd znacząco pogorszył opłacalność leasingu aut dla przedsiębiorców, to nie należy się dziwić, że wartość umów spadła. A jeśli już, to że spadła w tak niewielkim stopniu
33karol33
Jeszcze rok, może dwa i nadejdzie re-ce-sja!

Powiązane: Leasing

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki