Asbis, dystrybutor, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT zakłada, że uda mu się zrealizować prognozy zysku netto i przychodów na 2023 r. - poinformowali przedstawiciele spółki na konferencji prasowej. Spółka przewiduje dalszy wzrost w przyszłym roku.


"Ze względu na sezonowość, ale nie tylko, spodziewamy się bardzo dobrego IV kwartału. Zawsze tak jest, że IV kwartał jest dla nas najlepszy – pod kątem przychodów, ale też zysków. W samym IV kwartale najlepszym miesiącem jest listopad i już teraz, na początku tego miesiąca widzimy bardzo dobry trend. Wprowadziliśmy nowe produkty, co jeszcze dodatkowo nam wzmocni wyniki IV kwartału" - powiedział na konferencji prasowej dyrektor finansowy Asbisu, Marios Christou.
Zgodnie z prognozą na 2023 r., Asbis zakłada osiągnięcie zysku netto w przedziale 78-82 mln dolarów, a przychodów w przedziale 3-3,2 mln dolarów.
"Za 9 miesięcy, w oparciu o wyniki, widzimy, że mamy osiągnięty już poziom 69 proc. zaplanowanych przychodów, natomiast jeśli chodzi o zysk netto zrealizowaliśmy już 62 proc. założonego celu. Stąd też zakładamy z dużą pewnością, że osiągniemy zakładany poziom zysku i przychodów" - powiedział Marios Christou.
"Bez zmian zakładamy, że mamy przesłanki by w przyszłym roku odnotować dalszy wzrost. W naszych rozmowach z dostawcami, jak Apple, przewidujemy wzrost w przyszłym roku. Mamy pewność, że także sprzedaż produktów własnych będzie rosnąć. Dążymy do wchodzenia na nowe rynki, szczególnie w Afryce, co też wiąże się ze wzrostem" - dodał.
W trzecim kwartale 2023 roku, pomimo presji inflacyjnej, słabszego popytu i niepewnego otoczenia geopolitycznego, Asbis zwiększył przychody na wszystkich głównych rynkach swojej działalności, w tym na rynkach Kaukazu, Europy Zachodniej i Afryki.
"W pewnym stopniu dalej dywersyfikujemy naszą działalność operacyjną w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka - przyp. PAP). Otworzyliśmy nowy ośrodek dystrybucji w Gruzji, to będzie wspierać naszą sprzedaż do krajów Azji Środkowej. Otworzyliśmy również nowy ośrodek dystrybucji w RPA, to z kolei będzie wspierać naszą działalność w Afryce Subsaharyjskiej i w innych krajach, bo planujemy dalsze kontrakty z vendorami" - powiedział Marios Christou.
Jak wskazał dyrektor, odnośnie podziału przychodów ze względu na kraje, na pierwszym miejscu pozostał Kazachstan (wzrost o 21 proc. rdr). Na drugim miejscu jest Ukraina, drugi co do wielkości rynek działalności spółki, który wzrósł o 37 proc. za 9 miesięcy 2023 r. - pomimo wojny.
Do najważniejszych krajów o największym wzroście sprzedaży w III kwartale 2023 r. należały Polska – wzrost o 43,4 proc., Słowacja – wzrost o 39,3 proc. oraz Niemcy – wzrost o 37,3 proc.
"W przypadku kosztów operacyjnych odnotowaliśmy lekki wzrost, co jest związane z tym, że nasza sprzedaż i zysk brutto także rosną. Jednocześnie inwestowaliśmy w nowe jednostki biznesowe, ich przygotowanie i uruchomienie wymagało znaczących nakładów" - powiedział Marios Christou.
"W naszej ocenie poziom kosztów operacyjnych w świetle rozwoju naszej działalności, dynamiki wzrostu jest stanowczo pod kontrolą" - dodał.
Odnośnie kapitału obrotowego, Marios Christou wskazał, że spółka domyka ujemne saldo gotówki netto z działalności operacyjnej i nadal dąży do tego, żeby za cały 2023 r. wykazać dodatni poziom środków pieniężnych z działalności operacyjnej.
Asbis zanotował w trzecim kwartale 2023 r. rekordowe przychody i rentowność netto mimo presji inflacyjnej i słabszego popytu. Wyniki są jednak poniżej oczekiwań analityków na poziomie EBITDA i zysku operacyjnego.
Przychody grupy wyniosły 771,8 mln USD (wzrost o 10,5 proc. w porównaniu do III kwartału 2022 roku). Oczekiwania rynku mieściły się w przedziale 768,5-781 mln USD.
Marża zysku brutto wyniosła 7,99 proc. wobec 8,01 proc. rok wcześniej.
EBITDA wyniosła w trzecim kwartale 29,7 mln USD, a rynek liczył na 33,3-35,2 mln USD.
Zysk operacyjny spadł o 4,8 proc. i wyniósł 27,8 mln USD. Analitycy spodziewali się wyniku EBIT w przedziale 31,9-33,3 mln USD.
Zysk netto wyniósł 22,2 USD mln USD, co oznacza wzrost o 10,6 proc. rok do roku. Analitycy spodziewali się zysku netto w przedziale 20,1-21,3 mln USD.
W okresie 9 miesięcy 2023 r. Asbis wygenerował przychody na poziomie 2.167,9 mln USD (wzrost o 13,5 proc. rdr) i wypracował zysk netto w wysokości 50,9 mln USD, co oznacza wzrost o 7,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r.
W III kwartale 2023 r. wiele linii produktowych odnotowało znaczny wzrost rok do roku. Liderem sprzedaży spółki pozostały smartfony, a następnie procesory i laptopy.
alk/ ana/