REKLAMA

„Luksus” na polskich drogach traci impet. Sprzedaż aut popularnych rośnie szybciej

Marcin Kaźmierczak2025-09-24 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-09-24 06:00

W sierpniu w Polsce zarejestrowano 8,7 tys. aut z segmentu premium – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. I choć segment ten nieustannie rośnie, to inaczej niż w poprzednich latach czyni to wolniej od całego rynku nowych aut.

„Luksus” na polskich drogach traci impet. Sprzedaż aut popularnych rośnie szybciej
„Luksus” na polskich drogach traci impet. Sprzedaż aut popularnych rośnie szybciej
fot. RenineR / / Shutterstock

Od początku roku do końca sierpnia w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło nieco ponad 88 tys. aut z segmentu premium. Był to wynik o 5,6 proc. wyższy od zanotowanego w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Dla porównania cały rynek nowych aut osobowych w Polsce wzrósł w tym czasie o 5,8 proc. r/r do ponad 378 tys. zarejestrowanych egzemplarzy, co jest najlepszym wynikiem w historii i daje realne szanse na dowiezienie rekordowego wyniku do końca roku. Udział aut z segmentu premium w rynku nowych aut pozostał na poziomie 23 proc.

Przejdźmy jednak do sierpniowego wyniku, który stworzył wyrwę we wzrostowym murze segmentu premium. W ostatnim miesiącu wakacji w Polsce zarejestrowano 8689 aut premium. Zgodnie z danymi zawartymi w bazie CEPiK był to wynik o 25,5 proc. niższy od czerwcowego i przede wszystkim o 0,8 proc. słabszy względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku.

Bankier.pl

Udział aut premium w całym rynku nowych aut osobowych wyniósł 20,5 proc., co było najniższym rezultatem od trzech lat.

Volvo nie dojechało

Do spadku całego rynku wydatnie przyczyniło się Volvo. W sierpniu do bazy CEPiK trafiło 586 kojarzonych ze Szwecją aut. Tymczasem przeciętny wynik notowany przez należącą do koncernu Geely markę w poprzednich miesiącach to ponad 1,5 tys. sztuk. Najczęściej rejestrowane volvo – model xc40 – w sierpniu uplasowało się dopiero na 14. miejscu w rankingu popularności.

Wśród najczęściej rejestrowanych modeli próżno było szukać przede wszystkim volvo xc60, czyli najpopularniejszego od lat modelu premium w Polsce. Bez problemu znajdziemy je, jeśli spojrzymy na ranking uwzględniający pierwsze osiem miesięcy 2025 r. W tym okresie volvo xc60 – podobnie jak w poprzednich latach – jest najpopularniejszym modelem z 5950 zarejestrowanymi egzemplarzami. Co więcej, volvo xc60 jest także dziewiątym najczęściej rejestrowanym nowym autem osobowym w Polsce, bez względu na segment oraz szóstym wśród firm.

Rejestracje aut premium w Polsce (I-VIII 2025) – najpopularniejsze modele

Lp.

Model

Liczba rejestracji

1.

volvo xc60

5950

2.

lexus nx

4116

3.

volvo xc40

3510

4.

audi q5

3355

5.

audi a3

3237

6.

audi a5

2921

7.

bmw serii 5

2767

8.

bmw x3

2650

9.

bmw x1

2543

10.

bmw serii 3

2463

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Podium uzupełnia lexus nx (4116 szt. w I-VIII 2025) oraz volvo xc40 (3510 szt.). Pozostałe miejsca w pierwszej dziesiątce zestawienia okupują tłumnie auta produkowane przez Audi oraz BMW. Ceny najczęściej obecnie rejestrowanych w Polsce aut premium wahają się od niespełna 177 tys. zł w przypadku volvo xc40 do ok. 262 tys. zł w przypadku bmw serii 5 oraz bmw x3.

Obie marki, razem z innym niemieckim gigantem – Mercedesem – przewodzą i wyraźnie górują nad resztą stawki.

Próg 1 tys. zarejestrowanych egzemplarzy od początku roku przekroczyło także wspomniane już Volvo (12 676 szt.), Lexus (9991 szt.), Porsche (2367 szt.), Mini (2308 szt.), Land Rover (1841 szt.) oraz Alfa Romeo (1452 szt.).

Spośród droższych aut, Polacy zarejestrowali także 64 samochody wyprodukowane przez Ferrari, 66 bentleyów, 40 aston martiny, 34 lamborghini, 22 maserati czy 13 rolls royce’ów.

Hybryda = auto premium?

Większość aut premium, które od początku roku pojawiły się na polskich drogach, to hybrydy. Najwyższy współczynnik hybryd (86,7 proc.) – zarówno klasycznych HEV, jak i tzw. miękkich MHEV – zanotowano w przypadku Lexusa. Spośród 9991 zarejestrowanych japońskich aut premium, 8661 było hybrydami.

Hybrydami było także blisko cztery na pięć zarejestrowanych aut z logo Volvo. Co drugie hybrydowe volvo było z kolei modelem xc60, co dało temu modelowi ósme miejsce w gronie najpopularniejszych hybryd w Polsce.

Jeszcze lepszy wynik zarówno Volvo, jak i sam model xc60 zanotowało w przypadku hybryd umożliwiających ładowanie z gniazdka, czyli plug-in. Do bazy CEPiK w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku trafiło 1215 egzemplarzy volvo xc60 z tym napędem. Więcej hybryd plug-in zanotowano jedynie w przypadku toyoty c-hr oraz chińskiego byd seal u.

W przypadku trzech najpopularniejszych marek współczynnik hybryd wyniósł pomiędzy 54 proc. (Audi), a 72 proc. (Mercedes-Benz). Z kolei najczęściej po elektryki sięgano w salonach BMW (1743 szt.). Na rynku aut w pełni elektrycznych bawarski koncern ustąpił pola jedynie Tesli.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki