REKLAMA

Polska po zakupowej rewolucji. 10 zmian w sklepach, które zawdzięczamy pandemii

Dominika Florek2021-05-26 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2021-05-26 06:00
Polska po zakupowej rewolucji. 10 zmian w sklepach, które zawdzięczamy pandemii
Polska po zakupowej rewolucji. 10 zmian w sklepach, które zawdzięczamy pandemii
fot. archiwum prywatne / / Bankier.pl

Testy na COVID-19 w sklepach, dostawy zakupów spożywczych do domu, zamówienia dostarczane dronem, coraz więcej maszyn do odbioru paczek. Dodatkowo wydłużone godziny otwarcia sklepów przed weekendami i świętami. Pandemia spowodowała, że konsumenci w Polsce robią zakupy inaczej niż wcześniej.

Przypominamy zmiany, które od początku pandemii pojawiły się w dyskontach spożywczych, sklepach sportowych oraz firmach kurierskich.

1. Boom na dostawę "spożywki" do domów

Zakupowa rewolucja zaczęła się od wprowadzenia nowego formatu dostarczania produktów spożywczych. Na samym początku pandemii COVID-19 miał miejsce wielki wyścig – kto szybciej umożliwi zakupy spożywcze online? Przed pandemią niewiele sklepów spożywczych posiadało opcje zamówienia produktów z dostawą do domu, było to m.in. Tesco. Można powiedzieć, że koronawirus przyśpieszył cyfrową transformację zakupów.

Zanim jednak pojawiły się dostawy za pomocą m.in. aplikacji mobilnej Glovo, już w kwietniu ub. roku markety zaproponowały możliwość zamówienia pakietu spożywczego z wybranymi artykułami i odbioru go na parkingu przy sklepie lub w specjalnie wydzielonej strefie. Nie tylko dyskonty spożywcze, ale również sklepy meblowe (np. Castorama) oferowały możliwość odbioru zakupów na parkingu. W ten sposób firmy chciały zapewnić większe bezpieczeństwo przy kupowaniu towarów.

Potem przyszedł czas na zakupy online za pomocą aplikacji mobilnych z dostawą do domu. Sklepy nawiązywały współpracę m.in. z Glovo i umożliwiały zamówienie produktów przez internet. Dyskonty zachęcały pierwszą darmową dostawą do skorzystania z nowej opcji. Jednocześnie część marketów uruchomiła własne dowozy np. Auchan. Aktualnie niektóre sklepy wciąż oferują zamówienie  produktów przez internet i dostarczenie ich "pod drzwi".

Warto również przypomnieć, że przez kilka pierwszych miesięcy pandemii koronawirusa w części marketów m.in. Biedronce i Aldi – funkcjonowały przerwy techniczne, podczas których pracownicy sklepów dokonywali zmiany.

2. Kasy samoobsługowe sklepach spożywczych i drogeriach

W czasie pandemii jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się kasy samoobsługowe w sklepach spożywczych oraz drogeriach. Oczywiście testy kas samoobsługowych oraz ich wdrażanie miały miejsce już przed pandemią koronawirusa. Część marketów np. Kaufland, czy Biedronka była już wyposażona w takie rozwiązania przed informacją o pierwszej osobie zarażonej wirusem SARS-CoV-2. Natomiast w czasie pandemii rewolucja kasowa nabrała tempa.

Dodatkowo na początku marca tego roku sieć drogerii Hebe poinformowała, że wyposaży wszystkie swoje placówki w kasy samoobsługowe. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już od kilku lat w sklepach sieci Rossmann. Klienci liczą na przyśpieszenie procesów automatyzacji. 66,1 proc. Polaków oczekuje, że sieci sklepów wprowadzą jeszcze więcej kas samoobsługowych w swoich punktach, wynika z badania UCE RESEARCH i SYNO Poland przeprowadzonego na zlecenie AdRetail.

3. Dłuższe godziny otwarcia przed świętami i długim weekendem

Część marketów rozszerzyła ofertę produktową, natomiast w trakcie pandemii prawie wszystkie sklepy decydowały się na wydłużenie godzin otwarcia przed świętami lub długimi weekendami. Przed Wielkanocą oraz świętami Bożego Narodzenia część marketów była otwarta nawet przez całą dobę. Na stronach internetowych sklepów można było znaleźć listy wszystkich dyskontów oraz godziny, w których pracują.

Z pierwszą "akcją" wydłużonego czasu pracy sklepów spożywczych można było się spotkać pod koniec marca ubiegłego roku tuż przed Wielkanocą. Dłuższe godziny otwarcia mają umożliwić zachowanie odpowiedniego dystansu w trakcie wzmożonych zakupów przed świętami oraz dłuższymi weekendami. Natomiast wraz z jesienną falą wzmożonych zachorować na koronawirusa część sklepów na stałe wydłużyła czas pracy.

4. Koniec nadawania przesyłek bezpośrednio z paczkomatu

W połowie marca rewolucyjną zmianę w sposobie nadawania przesyłek bezpośrednio w paczkomatach ogłosił InPost. Firma kurierska 1 kwietnia usunęła możliwość nadawania paczek bezpośredniow w maszynach. W praktyce oznacza to, że klienci mogą dopełnić wszystkich formalności z poziomu aplikacji mobilnej w smartfonie. Następnie przesyłkę trzeba umieścić w paczkomacie, jak miało to miejsce do tej pory. Zniknęła natomiast opcja wprowadzania danych bezpośrednio na panelu obsługowym automatu.

5. Coraz więcej paczkomatów

Pozostając w temacie przesyłek nadawanych w paczkomatach, nie sposób nie wspomnieć o rosnącej liczbie sklepów, które oferują dostawę do maszyn firmy InPost. To wymusza na operatorze zwiększenie liczby paczkomatów w całej Polsce. W połowie maja sieć Lidl ogłosiła, że kończy testy usługi click&collect, które rozpoczęła na początku pandemii koronawirusa, na wiosnę ubiegłego roku. Jedna usługa zostaje wygaszona, ale w zamian za to rusza kolejna, podaje Lidl. Klienci zamawiający artykuły w internetowym sklepie Lidl będą mogli wybrać dostawę do paczkomatów. Do tej pory kupujący mieli opcję zamówienia z dostawą za pośrednictwem kuriera.

Rośnie też konkurencja dla firmy kurierskiej InPost, która jest zdecydowanym graczem numer jeden na "rynku automatów paczkowych". Na początku marca w Warszawie stanęła pierwsza maszyna do odbierania zakupów z AliExpress. Własną sieć automatów paczkowych planuje również uruchomić Allegro - według doniesień medialnych pierwsze automaty do odbioru zakupów mają pojawić się jeszcze w tym roku.

Na początku pandemii COVID-19 paczkomaty były mocno obciążone. Liczba osób, korzystających z tego typu dostawy gwałtownie wzrosła. W związku z tym firma InPost zachęcała do odbioru przesyłki w ciągu 2 godzin, w zamian oferując rabaty oraz m.in. darmowy miesięczny abonament do serwisu muzycznego.

6. Przesyłki dostarczy dron

Kontynuując przegląd nowości związanych ze sposobem transportowania zamówień i ich odbiorem, trzeba zatrzymać się w Lublinie. Tam prawdziwą rewolucję testuje sieć Decathlon. Firma 6 maja dostarczyła pierwsze zamówienie za pomocą drona Hermes 2. Pilotaż dronowego systemu transportowego pomiędzy sklepami Decathlon trwa w stolicy województwa lubelskiego, gdzie sieć posiada dwa punkty.

7. Medyczne testy w marketach

Mówiąc o zmianach, jakie miały miejsce w ostatnim czasie w sklepach spożywczych, nie sposób nie wspomnieć o testach na COVID-19. Część marketów wprowadziła do swojej oferty testy na obecność przeciwciał COVID-19. Pierwszym w nich była Biedronka, a potem już poszło - kolejne sklepy m.in. Lidl, Dino, czy Kaufland również poinformowały o możliwości zakupienia testów.

Testy na obecność przeciwciał COVID-19 w marketach spożywczych nie wzbudziły entuzjazmu rzecznika Ministerstwa Zdrowia, którego przedstawiciele podkreślali, iż "dyskonty to nie są miejsca, gdzie powinni przychodzić ludzie chorzy po testy; możemy mieć tam nowe ogniska choroby".

8. Sprzęty AGD, ubrania i akcesoria w marketach

W marketach można spotkać już nie tylko produkty spożywcze. Dyskonty testują nowe rozwiązania. Carrefour na terenie swojej placówki przygotował specjalne strefy, w których klienci mogą kupić tanią odnowioną używaną elektronikę – m.in. telefony, laptopy czy telewizory. Nowy format Carrefour Okazje działa pilotażowo w jednej z warszawskich galerii handlowych.

Lidl jest kolejną siecią, która testuje sklepy typu outlet. Przeceny sięgają 80 proc., a klienci mogą wybierać wśród końcówek serii ubrań, obuwia, artykułów domowych, mebli, dekoracji oraz sprzętów RTV i AGD. To nie koniec zmian w marketach. Sieć Auchan otwiera strefy z odzieżą używaną. Klienci będą mogli zakupić odnowione ubrania znanych marek tj. Tommy Hilfiger, Calvin Klein, H&M, Nike, czy Adidas.

Z kolei na całkiem nietuzinkowym pomysł wpadła Biedronka. Na początku maja w trasę wyjechały mobilne outlety. Wyprzedażowe punkty zlokalizowane w naczepach pojawią się w 14 miastach w Polsce. Klienci będą mogli kupić m.in. meble, drobne sprzęty AGD oraz akcesoria.

Dostępność odzieży, elektroniki, czy produktów AGD i RTV nie jest nowością w hipermarketach spożywczych. Jednak z reguły dostęp do tego typu artykułów oferowały z reguły największe sklepy m.in. Tesco oraz E.Leclerc. W ostatnim czasie widoczne jest, że coraz więcej sklepów o mniejszej powierzchni testuje sprzedaż elektroniki, sprzętów AGD i RTV oraz odzieży.

9. Zielone zmiany w sklepach

Wszystko wskazuje również na to, że markety idą w stronę "zielonych zmian". Świadczą o tym m.in. specjalne półki z żywnością o kończącej się dacie ważności. Produkty sprzedawane są po niższych cenach można je spotkać w Auchan, Lidlu oraz Carrefour.

Troskę i działania związane z przedłużeniem "życia" artykułów wyraża także Ikea. Szwedzka firma planuje wprowadzić do oferty części zamienne do mebli. Klienci będą mogli samodzielnie dokonać modernizacji.

10. Jeszcze szybsze dostawy zakupów

Nowości także w branży obuwniczej. Pod koniec ubiegłego roku spółka CCC rozszerzyła opcję „dostawa tego samego dnia” o kolejne siedem miast. Klienci, którzy wybiorą tę usługę otrzymają zamówienie w ciągu 60 minut. Łącznie z nowego formatu zakupów online skorzystają mieszkańcy ośmiu polskich miast.

"Wyścig z czasem" trwa również wśród platform dostarczających zakupy spożywcze. Wkrótce w Polsce pojawi się firma Jokr, która obiecuje dostawę zamówienia w ciągu 15 minut. Jeszcze szybciej zakupy dostarcza Glovo w Madrycie. Nowa opcja gwarantuje otrzymanie produktów w ciągu 10 minut.

Źródło:
Dominika Florek
Dominika Florek
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zajmuje się tematyką konsumencką, śledzi także nowości w sektorze MSP. Monitoruje ofertę produktów bankowych dla firm, przygotowując rankingi kont dla przedsiębiorców.

Tematy
Woda pod Twoją marką i stojąca za nią historia

Woda pod Twoją marką i stojąca za nią historia

Advertisement

Powiązane: Zakupy w sieci

Komentarze (7)

dodaj komentarz
jacekkalimowski4
U nas na Woli Jokr już działa, kilka razy zamawialiśmy i fajnie się to sprawdza. Nie czekaliśmy dłużej niż 15 minut, nie obowiązuje minimalna kwota zamówienia.
qwertas
Szkoda, że Tesco się zwinęło bo mieli jeden z najlepszych systemów dostawy żywności do domu.
demeryt_69
Kasy samoobsługowe pojawiły się przez chiński wirus? LITOŚCI :)
innowierca
Pani Dominika przeciez zaznaczyla ze to wprowadzanie kas samoobslugowych bylo juz przed pandemia, ale zgadzam sie ze mogla sobie odpuscic ten punkt programu bo pandemia nie rozpoczela ani specjalnie nie przyspieszyla tego trendu. To normalna kolej rzeczy. W krajach zachodnich od 2000r. wymiotlo okolo polowe obslugi w supermarketach Pani Dominika przeciez zaznaczyla ze to wprowadzanie kas samoobslugowych bylo juz przed pandemia, ale zgadzam sie ze mogla sobie odpuscic ten punkt programu bo pandemia nie rozpoczela ani specjalnie nie przyspieszyla tego trendu. To normalna kolej rzeczy. W krajach zachodnich od 2000r. wymiotlo okolo polowe obslugi w supermarketach wlasnie poprzez wprowadzanie automatyzacji w obsludze.W Polsce panowala taka niepisana umowa zeby sie z wprowadzaniem samoobslugowych kas nie spieszyc bo handel wielkopowierzchniowy to jednak masowy pracodawca a zarobki kasjera chocby Biedronki nie sa najgorsze jak na warunki panujace w Polsce. Niestety trend jest nieublagany i opoznien we wprowadzanie automatow kasowych juz nie bedzie.Za 10 lat okolo 30 % dzisiejszych kasjerow w supermarketach nie bedzie mialo tam zajecia. Oczywiscie pandemia "odwazyla" sieci do przyspieszenia tego procesu ::)) Jak na ironie przypomina mi sie wczorajszy artykul red. Kisiela w ktorym obwieszcza ze wlasnie kasjerce i jej partnerowi dla przykladu kierowcy banki nawet 700 000 PLN kredytu dadza przy zarobku 3000 netto jednej osoby. Oj bedzie ciekawie.
pozhoga
Toć przecie napisali:
,,Oczywiście testy kas samoobsługowych oraz ich wdrażanie miały miejsce już przed pandemią koronawirusa. Część marketów np. Kaufland, czy Biedronka była już wyposażona w takie rozwiązania przed informacją o pierwszej osobie zarażonej wirusem SARS-CoV-2. Natomiast w czasie pandemii rewolucja
Toć przecie napisali:
,,Oczywiście testy kas samoobsługowych oraz ich wdrażanie miały miejsce już przed pandemią koronawirusa. Część marketów np. Kaufland, czy Biedronka była już wyposażona w takie rozwiązania przed informacją o pierwszej osobie zarażonej wirusem SARS-CoV-2. Natomiast w czasie pandemii rewolucja kasowa nabrała tempa."
innowierca odpowiada pozhoga
Zgadza sie dlatego Demerytowi napisalem. Ale ogolnie pandemie uzywa sie teraz czesto-gesto do tlumaczenie wielu trendow w podcastach, blogach.... temat rzeka.
Ale co interesujace pandemia ukryla jeden z cyklicznych kryzysow finansowych ktory
"wisial juz na wlosku" okolo 6 miesiecy zanim dowiedzielusmy sie o Covid
Zgadza sie dlatego Demerytowi napisalem. Ale ogolnie pandemie uzywa sie teraz czesto-gesto do tlumaczenie wielu trendow w podcastach, blogach.... temat rzeka.
Ale co interesujace pandemia ukryla jeden z cyklicznych kryzysow finansowych ktory
"wisial juz na wlosku" okolo 6 miesiecy zanim dowiedzielusmy sie o Covid - 19 bo sytuacja ogolna byla gorsza niz podczas ostatniego kryzysu 2008, ale tym razem winnym zalamania swiatowej gospodarki byl Covid ::)) Ale o tym mniej slychac co prawda. Co do innych trendow to elity swiatowe jak nigdy dotad ze strachu przed smiercia Covidova spotykaly sie jak szalone zeby przyspieszyc wdrazaniu przepisow o zakazie szyfrowania dla obywateli, wdrazaniu cyfrowego pieniadza i ciaglym zapewnianiu jak nigdy dotad o tym ze fizyczna gotowka nie bedzie likwidowana na razie jeszcze jakby ktos ich o to pytal ::)) To ze strachu i dla ratowania przed choroba przyspieszyly te pandemiczno trendy he he
demeryt_69
Dostawy zakupów spożywczych do domu, hehe - bezcenne!

For everything else is ... Doktorantka Florek :)

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki