REKLAMA

UOKiK na tropie kryptoreklam w mediach społecznościowych influencerów

2021-09-29 12:07
publikacja
2021-09-29 12:07
UOKiK na tropie kryptoreklam w mediach społecznościowych influencerów
UOKiK na tropie kryptoreklam w mediach społecznościowych influencerów
fot. Rawpixel.com / / Shutterstock

UOKiK sprawdzi, czy reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych influencerów są właściwie oznaczane, że są reklamami - poinformował Urząd. Chce on uporządkować rynek treści sponsorowanych, by internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co recenzją produktu.

Cytowany w środowym komunikacie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny podkreślił, że wobec gwałtownie rosnącego rynku usług reklamowych oferowanych przez influencerów działających w social mediach i stosowanej przez nich kryptoreklamy konieczne jest przyjrzenie się zasadom ich współpracy z markami i agencjami reklamowymi, a także weryfikacja przejrzystości i transparentności przekazu dla innych użytkowników sieci.

"Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały" - wyjaśnił szef Urzędu.

UOKiK przypomniał, że odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach 0 również czyn nieuczciwej konkurencji. Wskazano, że dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych.

"Brylujący w social mediach influencerzy mają ogromny wpływ na internautów, szczególnie młodych. Jeśli zachwalają jakiś produkt, jest duża szansa, że fani będą chcieli ich naśladować i go kupić. Sytuacja gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko – zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani" - tłumaczy Chróstny.

Urząd zbada relacje gwiazd internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami. "Weźmiemy pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów. Będziemy sprawdzać, czy treści reklamowe są w ogóle oznaczane, a jeśli tak – to czy wystarczająco jasno i wyraźnie, czy nie jest to widoczne np. dopiero po przewinięciu strony lub ukryte pod jakimś skrótem. Zamierzamy też weryfikować, z czego wynikają zaniedbania influencerów, np. czy nie jest to wymagane przez sponsorów" - poinformowano.

Szef UOKiK dodał, że działania Urzędu mają uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. "Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd. Po zakończeniu postępowania nie wykluczamy opublikowania wytycznych dla osób promujących produkty w internecie. Liczymy na ich dobrą wolę i samoregulację. Mamy nadzieję, że nie będzie konieczne sięgnięcie po bardziej drastyczne środki, np. kary finansowe względem tych, którzy wprowadzając konsumentów w błąd naruszaliby ich zbiorowe interesy" - podsumował prezes.

Urząd zaznaczył, że postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Badanie obejmie wiele podmiotów z branży, które w najbliższym czasie mogą się one spodziewać wezwań z Urzędu. Zgodnie z przepisaniem za nieudzielenie informacji żądanych przez Prezesa UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro. (PAP)

autor: Michał Boroń

mick/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Otwórz konto w mBanku i zgarnij do 300 zł

Otwórz konto w mBanku i zgarnij do 300 zł

Komentarze (5)

dodaj komentarz
hal9ooo
o ...tutaj znalazłem jedna stronę z kryptoreklamą:
https://www.bankier.pl/wiadomosc/ranking-kredytow-gotowkowych

właściwie z tego żyje ten portal

trzeba też zgłosić.
grab
Bardzo dobra decyzja i działanie, potrzebna nie tylko na tym rynku ale też w przypadku innych dziedzin, choćby sprzedaży dzieł sztuki. Tam oszukuje się odbiorców tym, że niby artyści podają nieprawdziwe dane swojego wykształcenia.
xiven
że jak? to samo dzieło może być gorsze lub lepsze zależnie od wykształcenia twórcy?
and00 odpowiada xiven
W PRL to miało znaczenie
fiat126p
UOKiK się nudzi, teraz zabrał się za wpływaczy (po polsku influencerów?).
Bardzo zła decyzja, ja np. nikogo nie zmuszam do oglądania filmików ze mną ani czytania moich wypocin. A za chwilę jakiś urzędas może oskarżyć o kryptoreklamę normalności...

Powiązane: Popkultura i pieniądze

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki