Cyfrowy proces składania wniosków o kredyt hipoteczny w PKO Banku Polskim ma być rozszerzany, a w lutym będą mogły skorzystać z niego również pary - poinformował w środę dyrektor Centrum Bankowości Hipotecznej w PKO Banku Polskim Mariusz Dymowski.


"Cyfrowa hipoteka", czyli całkowicie cyfrowy, zdalny proces rozpatrywania wniosków o kredyt hipoteczny w PKO Banku Polskim został uruchomiony we wrześniu, ale dotąd mogli z niego korzystać wyłącznie single z umową o pracę, którzy planowali zakup mieszkania na rynku wtórnym, bądź przeprowadzenie remontu. Od lutego "cyfrowa hipoteka" będzie również dostępna dla par starających się o kredyt - poinformował Dymowski podczas środowej konferencji.
W marcu możliwości cyfrowej hipoteki mają być z kolei rozszerzone o wnioskowanie o kredyt na zakup mieszkania na rynku wtórnym. W kolejnych miesiącach do procesu mają być włączone następne funkcjonalności - wnioskowanie o kredyt przy pomocy pośredników finansowych, rozszerzenie rodzajów dochodów branych przy ocenie zdolności kredytowej wnioskodawcy (np. o dochody z diet czy dywidend). Z "cyfrowej hipoteki" będą mogli również skorzystać klienci planujący budowę domu.
Jak wskazał Dymowski, obecnie przez proces "cyfrowej hipoteki" przechodzi 7 proc. wniosków o kredyt hipoteczny składanych w PKO BP. "Planujemy za pół roku rozpatrywać większość wniosków w nowym systemie. Chcemy, żeby do końca roku było to 90 proc. wniosków. Stary system zostanie wycofany" - stwierdził.
Dymowski zaznaczył, że dla klienta starającego się o kredyt hipoteczny kluczową korzyścią z "cyfrowej hipoteki" jest oszczędność czasu, jaki zabiera rozpatrzenie wniosku przez bank. Wszystkie potrzebne dokumenty można zdalnie dołączyć do wniosku. Jest też ich mniej niż jest to wymagane w przypadku procedur "analogowych". "Do tej pory klient przynosił do oddziału całą teczkę z dokumentami, które następnie były wysyłane do analizy, co zabierało wiele czasu. Teraz tego nie ma, na koniec potrzebny jest tylko akt notarialny" - zauważył Dymowski.
Wniosek o kredyt w ramach "cyfrowej hipoteki" można składać w serwisie internetowym iPKO. Na każdym etapie klient może sprawdzić status wniosku. Klient w każdej chwili może też zrezygnować z samodzielnego przechodzenia przez proces i poprosić o pomoc doradcy online lub skorzystać z jego pomocy w oddziale banku. Z procesu mogą również skorzystać osoby, które nie mają konta w PKO Banku Polskim.
Jak zapewnili przedstawiciele banku, cyfrowy proces składania wniosku jest bezpieczny i intuicyjny. Klient podpisuje umowę podpisem kwalifikowanym. W serwisie internetowym iPKO klient otrzymuje komplet informacji na każdym etapie procesu. (PAP)
gkc/ malk/