Prepaid przegrywa z abonamentem. Telekomy zacierają ręce

Spada liczba tzw. prepaidów, rośnie zaś liczba abonamentów - wyliczył Bankier.pl na podstawie raportów opublikowanych przez telekomy. W branży zacierają jednocześnie ręce, licząc na coraz wyższe wpływy z usług telekomunikacyjnych.

Czwórka głównych telekomów zaprezentowała już wyniki za III kwartał 2019 roku. Z przedstawionych raportów wynika, że liderem pod względem liczby klientów jest Cyfrowy Polsat, w ramach którego działa Plus. Spółka miała 14,6 mln klientów abonamentowych (wzrost o 3,8 proc. rok do roku) i 2,7 mln w usługach przedpłaconych, czyli tzw. "prepaid" (wzrost o 2,6 proc.). Warto jednak pamiętać, że Cyfrowy Polsat to także telewizja i inne usługi poboczne niesprzedawane pod marką Plusa. Sama telefonia komórkowa to 10,2 mln z 17,3 mln klientów Cyfrowego. Telewizja to zaś aż 5,2 mln klientów.

Cyfrowy Polsat jednak właśnie z łączenia różnych usług uczynił podstawę swojej strategii. Z 14,6 mln klientów abonamentowych niemal 2 mln to oferty łączone. – Tak skuteczna realizacja strategii multiplay, czyli dosprzedaży kolejnych usług naszym klientom, przełożyła się na nieco szybszy niż ostatnim razem wzrost średniego przychodu od klienta, o 1% do 84,8 zł, oraz kolejny raz rekordowo niski wskaźnik rezygnacji klientów: wynoszący zaledwie 6,8% w skali roku - tłumaczy Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowy Polsat SA i Polkomtel sp. z o.o.

Klienci telekomów - jako karty SIM - na koniec września (w mln)

Klienci abonamentowi Klienci prepaid Klienci łącznie
2019 2018 Zmiana 2019 2018 Zmiana 2019 2018 Zmiana
T-Mobile 7,43 7,15 3,9% 3,47 3,54 -2,0% 10,90 10,69 2,0%
Orange 10,13 9,85 2,8% 5,01 4,76 5,3% 15,14 14,61 3,6%
Play 9,95 9,77 1,8% 5,16 5,25 -1,8% 15,11 15,02 0,6%
Cyfrowy Polsat* 14,59 14,06 3,8% 2,69 2,79 -3,6% 17,28 16,85 2,6%
-sama telefonia  (Cyfrowy Polsat) 7,75 7,21 7,5% 2,44 2,56 -4,7% 10,19 9,77 4,3%
SUMA** 35,26 33,98 3,8% 16,08 16,11 -0,2% 51,34 50,09 2,4%
*Plus jest częścią Cyfrowego Polsatu **Tylko telefonia komórkowa z Cyfrowego Polsatu 
Źródło: Bankier.pl na podstawie raportów finansowych spółek za III kwartał 2019

Za plecami Cyfrowego Polsatu znajduje się Orange z 15,14 mln klientów (wzrost o 3,6 proc.) - to zatem wynik wyższy niż Cyfrowy pomniejszony o telewizję. Kolejne miejsce przypada Play 15,11 mln, spółka ta jednak najsłabiej poradziła sobie z powiększaniem bazy (wzrosła jedynie o 0,6 proc. rok do roku). Najmniejszą bazę posiada T-Mobile - 10,9 mln. Rok do roku spółka poprawiła się jednak o 2 proc.

Abonamenty wypierają prepaid

Porównując wyniki telekomów można dostrzec wyraźny trend wzrostu po stronie abonamentów i spowolnienia na prepaidach. Jedynie Orange z całej czwórki powiększyło bazę klientów przedpłaconych. Warto wspomnieć, że spółka w międzyczasie dokonał modyfikacji cenników na tym polu. W szczególności rozszerzył swoją taryfę nielimitowaną na kartę przy jednoczesnym podniesieniu miesięcznej opłaty. Podwyżka dotyczy jedynie nowych klientów, aktywujących pakiet po raz pierwszy. Ponadto Orange podniósł również ceny za usługę przedłużenia ważności bonusowych pakietów danych.

Zmiany cenników miały także miejsce na polu abonamentowym, gdzie za najważniejszy punkt należy uznać drugi kwartał 2019 roku. W górę poszły wówczas progi opłat abonamentowych w zamian za zwiększone pakiety transmisji danych (strategia cenowa more-for-more). - Zmiany o takim charakterze zostały wprowadzone przez Orange Polska oraz Play, podczas gdy T-Mobile Polska zdecydował się podnieść opłaty za wybrane taryfy głosowe oraz wybrane taryfy mobilnego Internetu. Należy odnotować, iż wprowadzane na moment obecny zmiany taryf postpaid dotyczą klientów, którzy zdecydują się podpisać nową bądź przedłużyć dotychczasową umowę ze swoim operatorem na nowych warunkach - tłumaczy Cyfrowy Polsat w raporcie. Sam Polsat dopiero przygotowuje się do zmian, ale ruch w górę cenników sugerował już w czerwcu Zygmunt Solorz-Żak.

Telekomy liczą na podwyżki

Opisane powyżej zmiany, zdaniem przedstawicieli Cyfrowego Polsatu, powinny w średniej i dłuższej perspektywie przełożyć się na wzrost wartości polskiego rynku telefonii mobilnej. Jeszcze mocniej swoje oczekiwania zarysował prezes Play, Jean-Marc Harion. - Jesteśmy pewni, że w dłuższej perspektywie ceny będą stopniowo rosnąć z dwóch powodów: coraz większego zużycia danych i ewolucji otoczenia gospodarczego" - powiedział prezes podczas telekonferencji dla analityków. - Polscy klienci są gotowi płacić nieco więcej za komunikację mobilną - dodał.

Przypomnijmy, że wcześniej telekomy raczej szły na noże walcząc cenowo o klientów. Zmiana optyki sprawia, że na rynku zaczęto mówić o końcu wojny cenowej. I o ile rozczarowani takim biegiem wydarzeń mogą być klienci, o tyle spodobał się on np. inwestorom. Między majem, a lipcem indeks branżowy WIG-Telekomunikacja notował gwałtowne wzrosty i nadal utrzymuje się 35 proc. powyżej poziomów z początku roku. Inwestorzy liczą na wyższe zyski.

Wyniki telekomów w okresie styczeń-wrzesień (w mld zł)
EBITDA* Przychody Marża
2019 2018 Zmiana 2019 2018 Zmiana 2019 2018 Zmiana
Play 1,85 1,62 14,2% 5,24 5,03 4,2% 35,3% 32,2% 9,6%
Orange** 2,30 2,12 8,5% 8,41 8,17 2,9% 27,3% 25,9% 5,4%
Cyfrowy Polsat 3,14 2,77 13,4% 8,61 7,68 12,1% 36,5% 36,1% 1,1%
T-Mobile 1,40 1,24 12,9% 4,67 4,85 -3,7% 30,0% 25,6% 17,3%
SUMA 8,69 7,75 12,1% 26,93 25,73 4,7% 32,3% 30,1% 7,1%
*Spółki raportują EBITDA według różnych standardów ** EBITDAaL

Te zresztą i tak rosną. Na poziomie skorygowanej EBITDA cała czwórka wzrosła w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku o 12,9 proc. (do 8,7 mld zł) względem analogicznego okresu poprzedniego roku. Jednocześnie przychody wzrosły "tylko" o 4,7 proc. do 27 mld zł. Oznacza to, że spółki już teraz generują coraz wyższe marże. Najlepiej radzi sobie tutaj Cyfrowy Polsat z marżą na poziomie 36,5 proc., choć po mocnej poprawie w tym roku niewiele odstaje od niego Play (35,3 proc.). Spory skok zaliczyło także najsłabsze w zeszłym roku T-Mobile (do 30 proc.), w efekcie najniższą marżę EBITDA zaraportowało w okresie pierwszych trzech kwartałów 2019 roku Orange - 27,3 proc.

Adam Torchała

35,26
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 23 33karol33

Te podkręcone wyniki to puste liczby, konsultanci wciskają klientom dodatkowe, nieużywane potem SIMy żeby tylko wyrobić korpo"target".

! Odpowiedz
2 12 prosto-o-pieniadzach

prywatny + służbowy

! Odpowiedz
0 15 prosto-o-pieniadzach

+ możliwe że podali karty sim dla internetu mobilnego

! Odpowiedz
8 9 dziki_losos

Mnie zastanawia w tych tabelkach jedno: suma liczby klientów wszystkich sieci wynosi 51,34 miliona. Mamy około 38 mln obywateli. Wychodzi ~1,35 umowy na osobę, łącznie z noworodkami i emerytami pamiętającymi czasy sprzed elektryfikacji wsi.

Jaki z tego wniosek? Do końca nie wiem - albo Polacy masowo nakupowali pre- paidy, albo jest dużo dwu-SIMowców, albo też miliony Polaków ma firmowe telefony.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 24 grzegorz_marek

Ja mam 4 karty / numery

! Odpowiedz
0 18 pongo2

a co w tym dziwnego? Ja mam na siebie zarejestrowanych kilkanaście numerów. Czemu? Na kazdym starterze ( operator na V.) jest do wykorzystania 10 GB internetu w cenie startera 5zł. Gdy jestem na wyjeździe korzystam z rodziną w laptopie tylko z takiego internetu. Po wykorzystaniu internetu starter idzie do kosza a ja jesli mi potrzebny kupuję następny. Bez abonamentu, bez problemu, bez umów na jakikolwiek okres czasowy, akoszt śmieszny-5zł

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 50 grzegorz_marek

Abonament to obecnie telefon na kredyt. Jak chcesz mieć ładny / modny telefon a nie masz grosza przy du...ie to bierzesz abonament i nowy telefon na "krechę". Ludzie lubią lans na kredyt.
Obecne rozwiązania prepaid są prawie jak abonament. Wpłacam 300 zł, włączam odpowiednie pakiety i mam komfort abonamentu na all inclusive na okres roku i tylko jedną fakturę do zaksięgowania (za doładowanie).

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 106 dziki_losos

> Polscy klienci są gotowi płacić nieco więcej za komunikację mobilną - dodał.

Ja tam nie jestem gotów płacić więcej za nic.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.