MasterCard pozwany – stawką 14 mld funtów dla konsumentów

analityk Bankier.pl

Sprawa wytoczona organizacji płatniczej MasterCard jest największym pozwem w historii brytyjskiego sądownictwa. Były rzecznik praw konsumenta usług finansowych zarzuca firmie, że zawyżając opłaty interchange naraziła na straty 46 mln klientów posługujących się kartami.

Pozew jest pokłosiem długotrwałej batalii prawnej pomiędzy MasterCard a Komisją Europejską. W 2014 roku zakończyła się ona uznaniem, że firma stosowała zawyżone stawki opłaty interchange w transakcjach transgranicznych.

MasterCard pozwany – stawką 14 mld funtów dla konsumentów
MasterCard pozwany – stawką 14 mld funtów dla konsumentów (Mastercard)

Korzystając z nowych uregulowań prawnych dotyczących sporów zbiorowych kancelaria Quinn Emanuel wytoczyła kartowemu gigantowi sprawę dotyczącą wyrównania szkód, jakie ponieśli konsumenci. Pozywający wskazują, że chociaż opłata interchange nie obciąża bezpośrednio płatników posługujących się plastikiem, to jest odzwierciedlana w cenach towarów.

Jak donoszą brytyjskie media, prawnicy złożyli w Competition Appeals Tribunal (sądzie konkurencji) ponad 600 stron dokumentów. Przedstawiono w nich m.in. zasady wyliczenia rekompensat i propozycję sposobu ich dystrybucji. Konsumenci mieliby zostać poinformowani o prawie do odzyskania pieniędzy za pomocą specjalnego serwisu internetowego oraz mediów masowych i społecznościowych.

MasterCard poinformował w oficjalnym stanowisku, że dokona dokładnego przeglądu zgromadzonej dokumentacji, ale „stanowczo nie zgadza się z żądaniami” i ma zamiar energicznie dowodzić swych racji. Jednocześnie na stronie internetowej firmy opublikowano wypowiedź Marka Barnetta (szefa brytyjskiego oddziału MasterCard), w której przypomina on o zaletach płatności bezgotówkowych i wartości dostarczanej przez organizacje płatnicze. Barnett wskazuje również, że podobne sprawy dotyczące szkód odniesionych przez konsumentów w wyniku stosowania opłat interchange w Stanach Zjednoczonych zostały oddalone przez sądy.

Michał Kisiel

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 ~niepelnosprawny_org

kart nie mam już od lat, płacę blikiem i wypłacam z bankomatu blikiem,
karta - kolejny przedmiot przy sobie, łatwo ukrasc, ciezko odzyskać pieniadze, reklamacja sie ciagnie....

! Odpowiedz
0 4 ~informatyk

WYCOFAĆ KARTY PŁATNICZE Z PASKIEM MAGNETYCZNYM, oni oszczędzają a nas okradają! dajemy sie robić w ch... wszyscy równo

! Odpowiedz
0 4 ~Michał

Rżnąć jankesow dalej . W Ameryce oddalony pozwy hehe w Europie oddalono pozwy VW a w ameryce musiał płacić. Niech Bedzie po równo

! Odpowiedz
2 1 ~sdsd

CZEMU banki nie płacą kar za podnoszenie marży na kredytach gdy wibor poszedł w dół albo wprowadzanie opłat za wszelkie usługi jak wprowadzili podatek bankowy ? jak wibor pojdzie w góre to jakoś marży nie obniża wtedy

! Odpowiedz
5 8 ~donav

Akurat zawyżanie opłat nie jest kradzieżą, czemu nie pozwą banku o dawanie kredytów kiedy nie mają pieniędzy na te pożyczki? To jest dopiero złodziejstwo i to takie, który każdy odczuwa, bo zmienia się wartość pieniądza. Tak jakby sobie dodrukowali...

! Odpowiedz
2 4 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,4% I 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% I 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 282,8 zł I 2020
Produkcja przemysłowa rdr 3,8% XII 2019

Znajdź profil