REKLAMA

Mandat za brak biletu nie obciąży portfela pasażera. Pod warunkiem awarii biletomatu

2021-11-29 10:25
publikacja
2021-11-29 10:25
Mandat za brak biletu nie obciąży portfela pasażera. Pod warunkiem awarii biletomatu
Mandat za brak biletu nie obciąży portfela pasażera. Pod warunkiem awarii biletomatu
fot. Michal Kazmierczak / / FORUM

Sąd zniósł mandat w wysokości 150 zł za brak biletu w komunikacji miejskiej. Pasażer nie mógł go kupić z powodu awarii biletomatu.

Wrocławski pasażer nie zapłaci mandatu w wysokości 150 zł za przejazd bez biletu spowodowany awarią systemu urządzenia wydającego bilety. Sąd Rejonowy dla Wrocławia Śródmieście uznał, że pasażer powinien zapłacić tylko 3,40 zł, czyli tyle ile kosztował bilet na przejazd komunikacją miejską w okresie, w którym wystąpiło zdarzenie - czerwcu 2020 r.

Pasażer po otrzymaniu mandatu odwołał się od decyzji o nałożeniu kary - motywując sytuacje brakiem możliwości zakupu biletu z powodu awarii urządzenia, w którym można go nabyć. Sprawę do sądu skierowała Gmina Wrocław oraz MPK. Sąd Rejonowy Wrocław Śródmieście uznał, że pasażer nie ma obowiązku nabywania biletu za pośrednictwem aplikacji mobilnej, jeżeli w pojeździe nie działa biletomat.

– Co istotne, przewoźnik (i wykonujący na jego zlecenie pobór opłat operator systemu płatniczego – Mennica Polska) nie przewidział w ogóle możliwości udokumentowania przez pasażera tego typu problemów technicznych przy zakupie biletu - biletomat w razie niepowodzenia transakcji nie drukuje żadnej informacji zwrotnej dla klienta. Pasażer świadomie i celowo został pozbawiony przez przewoźnika możliwości uzyskania trwałego potwierdzenia w formie papierowej, że podjął próbę zakupu biletu. Co więcej, w razie niepowodzenia transakcji pasażer nie jest w ogóle informowany o tym, czy do jego transakcji przypisany został prawidłowo token, jak również nie jest informowany o numerze tokenu. Nie jest też informowany o przyczynach niepowodzenia transakcji - w szczególności nie ma możliwości ustalenia, czy odmowa sprzedaży biletu wynika z awarii samego urządzenia, awarii systemu operatora płatności, braku połączenia urządzenia z siecią, opóźnienia w przekazaniu informacji przez bank, nieważności karty płatniczej czy wreszcie odmowy autoryzacji transakcji zbliżeniowej przez – czytamy w uzasadnieniu wyroku z 4 listopada.

DF

Źródło:
Tematy
Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Komentarze (6)

dodaj komentarz
forfun
tytuł na głównej wprowadzający w błąd- nie idzcie drogą faktu
forfun
dobrze że czytacie komentarze i poprawiacie błędy.
antek10
To chyba normalne. Dziwie sie że przed takim czymś trzeba sie w sądzie bronić.
lorelie
a u nas, Trzaskowski ma kasę na flagi LPG w transporcie publicznym a na biletomaty już nie..
potiomkin
Sprawa pewnie ciągnęła się latami, kara dla jednego pasażera umorzona ale oszuści nie ponieśli żadnych konsekwencji. Co więcej, pewnie wyłudzili kolejne setki mandatów. Te urządzenia są zaprogramowane, żeby się psuły i przynosiły dodatkowy dochód.
mkx
Sprawa nie została umorzona, jak napisano. Pasażer został zobowiązany do zapłaty tylko za bilet.

Powiązane: O tym mówią ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki