REKLAMA

Zestresowany jak Polak w pracy

2015-11-07 08:00
publikacja
2015-11-07 08:00

Polscy pracownicy są jednymi z najbardziej zestresowanych w całej Europie. Według badań OECD ponad połowa Polaków stresuje się wykonując codzienne służbowe zadania. Czynników wywołujących brak komfortu pracy jest bardzo wiele, ale z większością z nich -przy wsparciu pracodawców - można sobie poradzić. Jak podkreśla ekspert Work Service w interesie całego polskiego rynku pracy jest minimalizowanie skutków sytuacji stresowych, co pozytywnie wpłynie na poprawę efektywności pracowników.

/ fot. phovoir / YAY Foto



Z badań OECD wynika, że 53,3% polskich pracowników odczuwa stres w pracy. W Europie wyprzedzają nas pod tym względem tylko Grecy (58%) i Turcy (67,5%). Wyraźnie mniej zestresowanych pracowników znajdziemy wśród naszych sąsiadów: Czechów (43,4%) lub Niemców (42,4%), a daleko nam do Szwedów (14,7%) czy Norwegów (18,2%). Stresogennych sytuacji i czynników, z którymi spotykają się pracownicy w codziennej pracy jest bardzo wiele, począwszy od zbyt dużego obciążenia obowiązkami zawodowymi, przez trudności z porozumieniem się z zespołem i przełożonymi, po brak jasności co do zakresu obowiązków.

Jak zauważa Krzysztof Inglot, Pełnomocnik Zarządu Work Service, źródłem większości tych czynników jest duża konkurencyjność na rynku pracy, a także niewłaściwe angażowanie pracowników w organizację pracy. – Co prawda specyfika niektórych zawodów naturalnie wiąże się ze zwiększonym stresem i podniesioną adrenaliną, jak np. praca na wysokości, czy posiadanie dużej odpowiedzialności za wykonywane zadania. Jednak poza takimi przypadkami znacznie częstszymi źródłami stresu są czynniki związane z odpowiednią organizacją pracy i jasnym wyznaczeniem celów. Jest to szczególnie istotne w świecie, w którym wszystko przyspiesza, więc tempo pracy również rośnie – mówi Inglot.

Rozumieć, badać, minimalizować

Praca w niekomfortowych pod względem fizycznym, czy psychicznym warunkach negatywnie odbija się na efektywności pracownika i jego satysfakcji z pracy.  Ponadto stres może prowadzić do wypalenia zawodowego, a także wielu chorób. Koszty nadmiernego stresu zawodowego ponosi również cała organizacja. To straty nie tylko ekonomiczne wynikające z małej wydajności, ale głównie społeczne, jak utrata niezadowolonych pracowników, czy negatywny wizerunek firmy.

- Ważnym, a nierzadko pomijanym obszarem w firmach jest zapewnienie komfortu psychicznego pracownikom, a nie tylko skupianie się na zasadach BHP. Pierwszym krokiem do wyeliminowania stresogennych sytuacji jest zrozumienie problemu. W tym celu pomocne mogą być badania wewnętrzne, które pozwolą nakreślić skalę i przyczyny stresu pracowników. Kolejny krok to wdrożenie programu zarządzania stresem. Powinien być on dostosowany do specyfiki danej firmy i jej możliwości. Liczą się długotrwałe działania, które wyeliminują źródła stresogennych sytuacji, a więc np. ustabilizowanie tempa pracy poprzez zmniejszenie liczby obowiązków, spotkania integracyjne pracowników, które wprowadzą dobrą atmosferę w zespole i umocnią więzi międzyludzkie czy włączenie pracowników w procesy strategiczne firmy, tak, by bardziej się z nią identyfikowali – wyjaśnia Krzysztof Inglot.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Rozładowywanie stresu pracowników staje się standardem w przedsiębiorstwach na całym świecie. Wiele zachodnich koncernów zatrudnia np. masażystki, które poprzez odpowiednie masaże pozwalają pracownikom zrelaksować się i zniwelować poziom stresu. Ciekawą metodę stosuje się też w Japonii. Wschodni przedsiębiorcy organizują w miejscu pracy tzw. „sale krzyku”, w których pracownicy mogą wykrzyczeć swoje negatywne emocje.  Z kolei amerykańskim trendem jest zatrudnianie tzw. dyrektorów ds. szczęścia. Są oni swego rodzaju opiekunami pracowników, którzy odpowiadają za prowadzenie różnych, kompleksowych działań, mających na celu utrzymywanie komfortu i satysfakcji pracowników z pracy w danej firmie.


– Oczywiście, jak w każdym przypadku tak i tu, sprawdza się teoria, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego najskuteczniejsze są programy tzw. „prewencyjnego zarządzania stresem” opierające się na takiej organizacji pracy, by nie dopuścić do nadmiernego występowania źródeł stresu i ich oddziaływania na pracowników – podsumowuje Krzysztof Inglot.

Work Service

Źródło:Work Service
Tematy
Boom na hipoteki oswoil spoleczenstwo z ubezpieczeniami

Boom na hipoteki oswoil spoleczenstwo z ubezpieczeniami

Komentarze (25)

dodaj komentarz
~-LukASh
pracuje w zagranicznej firmie, i widzę jak podchodzą do codziennych obowiązków Brytyjczycy, Hindusi, Polacy... wszyscy poza Polakami maja wszystko w d. nie przejmują się, oczywiście robią swoje i wywiązują się z zadań ale jak coś się nie uda to... trudno.
Więc się nie stresują, nie zostają po godzinach... nie
pracuje w zagranicznej firmie, i widzę jak podchodzą do codziennych obowiązków Brytyjczycy, Hindusi, Polacy... wszyscy poza Polakami maja wszystko w d. nie przejmują się, oczywiście robią swoje i wywiązują się z zadań ale jak coś się nie uda to... trudno.
Więc się nie stresują, nie zostają po godzinach... nie są niewolnikami jak większość Polaków.

Czy to jeszcze nie pozostałości po komunizmie? Ta polska mentalność być najlepszym być 24/7 być najtańszym?
~Anna
Może to pozostałość po odpowiedzialności? Opiekuję się dzieckiem, osobą starszą, pacjentem to robię to jak najlepiej. Uczę, buduję, remontuję to robię to jak najlepiej. Przygotowują żywność to tak, aby była zdrowa, smaczna i bezpieczna.
~obserwator
Rządy kolesiostwa z POpisu doprowadziły do całkowitego zniewolenuia polskich obywateli... Tusk,Roistowski , Kaczyński i większość kolesiostwa z POpisu powinni trafić pod sąd za zło, które uczynili polskim obywatelom.. Rządy POpisu to hańba !!!!
~autor
Dlatego tak słabo wypadliśmy ponieważ większość pytanych pracowników była zatrudniona przez Work Serwice.
~gienek
Głównym czynnikiem stresogennym w polskich zakładach pracy jest niekompetentna, zawistna i zapatrzona w siebie kadra kierownicza. Od niższej kadry po najwyższe stołki małe hitlerki i polpoty.
~Balsam
Biedaku gdzie ty pracujesz zmień prace. To co piszesz jest straszne kadra kierownicza jest do niczego a personel podstawowy jest super kompetentny to mi wygląda na obóz. Z mojego doświadczenia wygląd to trochę inaczej. Wielu pracowników na każdym poziomie zatrudnienia ma wybujałe mniemanie o swoich umiejętnościach i Biedaku gdzie ty pracujesz zmień prace. To co piszesz jest straszne kadra kierownicza jest do niczego a personel podstawowy jest super kompetentny to mi wygląda na obóz. Z mojego doświadczenia wygląd to trochę inaczej. Wielu pracowników na każdym poziomie zatrudnienia ma wybujałe mniemanie o swoich umiejętnościach i zawyżona samoocenę a jak przyjdzie co do czego to nawet tzw. butów nie umieją zawiązać. Wiele zależy od kierownika kierownik powinien poznać pracownika i przydzielić mu takie zadania, które pracownik będzie potrafił wykonać, pomagać rozwiązywać problemy w wykonywaniu zadań oraz uczyć samodzielności i odpowiedzialności a także umieć nauczyć pracownika samokształcenia. Kierownik powinien umieć ocenić pracownika obiektywnie Wymaga to od niego ogromnego samozaparcia i cierpliwości , ale jeżeli to osiągnie i ma odpowiedni zespół współpracowników to stworzy wspaniały zespół który podoła właściwie każdym zadaniom. Ale co będzie jak dostanie, leniwe gnuśne, nieudaczne , zlosliwe, nastawione roszczeniowo spady z ogromnym ego . Mam to szczęście od kilkunastu lat, że mam wspaniały zespół, który potrafi się uczyć i przystosować
do ciągłych zmian. A rano jak wstaję i wsiadam do samochodu to nie muszę uczyć się od nowa nim czy innym samochodem kierować.









k

~Ktos
To zapraszam do mnie. U mnie możesz się wykazać i porządnie zarobić. Pokaż co potrafisz. Wsparcie szefa 100%.
Odważ się!
Pokaż co potrafisz!
Email: salesmaster@wp.pl
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
~PL
Słowo ekspert coraz częściej kojarzy mi się z bredniami. Tu eksperty mnożą swoje genialne pomysły jak odstresować Polaka w pracy... Będzie stres dopóki będziemy mieli tak wysoką skalę bezrobocia ale nie tę podawaną przez ekspertów tylko rzeczywistą. Niestety utrata pracy w Polsce należy do najbardziej stresujących Słowo ekspert coraz częściej kojarzy mi się z bredniami. Tu eksperty mnożą swoje genialne pomysły jak odstresować Polaka w pracy... Będzie stres dopóki będziemy mieli tak wysoką skalę bezrobocia ale nie tę podawaną przez ekspertów tylko rzeczywistą. Niestety utrata pracy w Polsce należy do najbardziej stresujących sytuacji w życiu gdyż socjal oferowany przez państwo nie pozwala na godną egzystencję.

Powiązane: Praca

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki