Na początku przyszłego roku Rzecznik Finansowy i Rzecznik Praw Obywatelskich rozpoczną kampanię informacyjną skierowaną do klientów instytucji finansowych. Specjaliści z obu instytucji będą dostępni w biurach terenowych i punktach konsultacyjnych RPO i będą udzielać porad dotyczących m.in. kwestii rozstrzygania sporów dotyczących kredytów w sądach.
27 października w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich spotkali się przedstawiciele instytucji nadzorujących rynek finansowy i strzegących praw konsumentów. W spotkaniu wzięli udział Aleksandra Wiktorow - Rzecznik Finansowy, Wojciech Kwaśniak - zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego oraz przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie, a także zastępczyni RPO Sylwia Spurek i pracownicy Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego w Biurze RPO.

Specjaliści dyskutowali przede wszystkim o sytuacji osób, które zaciągnęły zobowiązania powiązane z kursem franka szwajcarskiego. Jak informuje Rzecznik Praw Obywatelskich, analizowano propozycje legislacyjne oraz najważniejsze postępowania sądowe dotyczące frankowców. Rzecznik Finansowy i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wskazywały na wydane ostatnio przez te instytucje istotne poglądy w sprawie, które trafiły do sądów rozpatrujących pozwy kredytobiorców.
„Szczególną uwagę należy poświęcić sytuacji osób, które nie zawsze mają dostęp do profesjonalnej pomocy prawnej. W przypadku zobowiązań, jakimi są np. długoletnie kredyty, jest to wyjątkowo niebezpieczne dla ich bezpieczeństwa finansowego, a obecne rozwiązania w tym zakresie wydają się niewystarczające” – wskazano w informacji opublikowanej przez Rzecznika Praw Obywatelskich.
Rzecznik Finansowy i Rzecznik Praw Obywatelskich podjęli decyzję o rozpoczęciu wspólnej akcji informacyjnej. W styczniu i lutym 2017 r. specjaliści z tych instytucji będą spotykać się w biurach terenowych z obywatelami i wesprą ich poradami dotyczącymi m.in. kwestii odpowiedzialności przed sądami.
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich otrzymuje skargi konsumentów dotyczące umów kredytowych powiązanych z walutami obcymi. Rzecznik we wrześniu tego roku informował, że dotyczą one najczęściej występowania klauzul niedozwolonych, braku możliwości skorzystania z umów ubezpieczenia towarzyszących kredytom oraz trudności w negocjowaniu z kredytodawcami warunków restrukturyzacji zadłużenia.
MK
