REKLAMA
TYLKO U NAS

Kontrola podatkowa i skarbowa

2011-11-28 08:00
publikacja
2011-11-28 08:00
Struktury kontroli zobowiązań podatkowych są w Polsce relatywnie rozbudowane. Uzasadnia to metoda powstawania zobowiązań podatkowych, która w przeważającej mierze oparta jest na samonaliczaniu podatku przez podatników lub płatników. Pozostawienie tym podmiotom samodzielności w określeniu kwoty zobowiązań podatkowych dla zapewnienia wpływów do budżetu wymaga kontroli prawidłowości ich naliczana i terminowości wpłat.

Kontrola może być prowadzona zarówno przez Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej (kontrola skarbowa), jak również Naczelników Urzędów Skarbowych (kontrola podatkowa). W odniesieniu np. do podatku akcyzowego lub ceł kontrolę prowadzić może także Naczelnik Urzędu Celnego.



Warto również wskazać na dwoistość regulacji uprawniających do kontroli. Kontrola skarbowa oparta jest bowiem o ustawę o kontroli skarbowej,  podczas gdy kontrola podatkowa regulowana jest przepisami Ordynacji podatkowej (art. 281-292). Mimo takiego stanu prawnego sam tok postępowania kontrolnego jest bardzo zbliżony i można go na wysokim poziomie ogólności podzielić na następujące etapy:
  • zawiadomienie o kontroli, które co do zasady powinno poprzedzać każdą kontrolę i dostarcza się je kontrolowanemu na co najmniej siedem dni przed dniem jej rozpoczęcia;
  • czynności kontrolne, w ramach których weryfikowane są czynności podatników i zbierane są materiały dowodowe;
  • zakończenie kontroli, które następuje w formie protokołu, zaleceń pokontrolnych lub decyzji;
  • możliwość złożenia korekty deklaracji za okres objęty kontrolą.
W szczególności należy zwrócić uwagę na ostatni punkt, który uprawnia do skorygowania przez podatnika błędów stwierdzonych w postępowaniu kontrolnym. Jeżeli podatnik zgadza się z ustaleniami kontroli, wówczas złożenie korekty deklaracji nie zwalnia go wprawdzie od zapłaty kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, ale wyłącza jego odpowiedzialność karną skarbową. Odmiennie jest przy zakończeniu kontroli (lub wszczętego po kontroli postępowania podatkowego) decyzją. Wówczas, mimo obowiązku zapłaty kwoty wynikającej z decyzji, organ podatkowy może pociągnąć podatnika do odpowiedzialności karnej skarbowej.

Masz problem prawny lub finansowy?
Napisz do ekspertów Bankier.pl
Z uwagi na to że kontrola jest zespołem czynności relatywnie dolegliwych dla podatnika, przepisy prawa wprowadzają szereg instrumentów, które z jednej strony pozwalają chronić ich prawa, z drugiej natomiast ograniczać zakres ingerencji organu podatkowego. Jedna z ostatnich nowelizacji przepisów o swobodzie działalności gospodarczej wprowadziła możliwość złożenia przez kontrolowanego sprzeciwu wobec czynności prowadzonych z naruszeniem przepisów prawa (art. 84c UoSDG). Wnosi się go do organu prowadzącego kontrolę, informując jednoczenie o tym kontrolującego. Istotny jest fakt, iż wniesienie takiego sprzeciwu wstrzymuje czynności kontrolne. Organ, do którego taki sprzeciw wniesiono, rozpatruje go w terminie trzech dni i postanawia bądź odstąpić od czynności kontrolnych lub o ich kontynuowaniu. Przekroczenie tego terminu oznacza dla kontrolowanego wydanie przez organ domniemanego postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych. Jeżeli postanowienie to jednak prowadzić będzie do kontynuacji czynności kontrolnych, wówczas możliwe jest złożenie zażalenia, które do momentu jego rozpatrzenia także wstrzymuje dalsze czynności kontrolne.

Pozostałe środki ochrony procesowej określone są przede wszystkim w przepisach Ordynacji. Zgodnie z art. 31 ust 1 UoKS do postępowania kontrolnego stosuje się bowiem przepisy Ordynacji zarówno w zakresie postępowania podatkowego, jak również kontroli podatkowej. Zgodnie natomiast z art. 292 Ordynacji w zakresie kontroli podatkowej stosuje się większość przepisów o postępowaniu podatkowym. W konsekwencji środki ochrony procesowej wymienione w Dziale IV Ordynacji, dotyczącym postępowania podatkowego, stosować można zarówno w kontroli podatkowej, jak również kontroli skarbowej.

Wśród tych instrumentów warto zwróć uwagę na żądania kontrolowanego do przeprowadzenia przez kontrolujących dowodu (art. 188 Ordynacji w związku z wymienionymi wyżej przepisami). W praktyce umożliwia to zebranie materiału dowodowego szerszego niż dane zawarte w księgach podatkowych kontrolowanego, co ma istotne znaczenie przy niemożności udowodnienia na podstawie samych dokumentów dokonania określonych czynności. Jako przykład można wskazać oględziny inwestycji prowadzonej przez podatnika.

Potrzebujesz rzetelnego źródła informacji podatkowej?

www.PIT.pl

Kompendium praktycznych narzędzi i informacji podatkowych skierowane do osób fizycznych i firm sektora MSP.


 
Po zebraniu materiałów dowodowych, a przed zakończeniem kontroli, kontrolowany ma prawo ustosunkować się do wstępnej opinii wyrażonej przez kontrolujących. Przy kontroli skarbowej organ wyznacza kontrolowanemu siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie materiału dowodowego przed wydaniem decyzji (art. 24 ust 4 UoKS). Natomiast kontrola podatkowa kończy się protokołem, w stosunku do którego kontrolowany ma w terminie 14 dni prawo zgłoszenia zastrzeżeń lub wyjaśnień co do jego treści (art. 291 ust 1 Ordynacji). W obu przypadkach jest to realizacja zasady czynnego udziału kontrolowanego podatnika w postępowaniu, która w przypadku jej niewykorzystania może w ramach postępowania odwoławczego być podnoszona jako swoistego rodzaju „przyznanie” przez podatnika do ustaleń organu kontrolującego. Warto zatem z tej możliwości korzystać.

Zakończenie kontroli przy braku korekty deklaracji przez podatnika skutkuje najczęściej wydaniem decyzji przez organ podatkowy, która niesie ryzyko egzekucji administracyjnej określonej w jej treści zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę. Stąd też o postępowaniu egzekucyjnym w stosunku do zobowiązań podatkowych będzie mowa w kolejnym opracowaniu.  
     
Podstawa prawna:
  • Ustawa z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. Nr 100, poz. 442 ze zm., dalej jako UoKS)
  • Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm., dalej jako Ordynacja)
  • Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 ze zm., dalej jako UoSDG)


Dr Krzysztof Biernacki   
doradca podatkowy
Źródło:
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (5)

dodaj komentarz
~Dzery
Poprzednik ma rację. Wybierz najlepiej spośród opti, wfirmy czy infaktu
~jokai
Najlepiej byłoby prowadzić księgowość online. Przynajmniej w Twoim wypadku. Zresztą tam są różne opcje, myślę, że nie byłoby Ci trudno się w tym połapać
~Artur
Jestem w trakcie procedur. Czytaj zawalony papierami i wnioskami. Ale jestem dość młody, przy czym ambitny, więc długa droga przede mną.
~ciekawski
Są różne rozwiązania. Niektórzy zagospodarowują fundusze na stanowisko księgowej w firmie, ale jak na małą firmę, może to niestety znacznie obciążyć budżet. Biuro rachunkowe też nietania sprawa. Ale są też różne programy na własną rękę i szereg internetowych. Interesujesz się tą tematyką, czy zakładasz własną firmę?
~Artur
W jaki sposób mała firma może prowadzić efektywną księgowość? Jest to ostatnimi czasy bardzo modny temat i opisywany w wielu artykułach, jednak pytam jakie są wasze doświadczenia?

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki