Kontrola może być prowadzona zarówno przez Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej (kontrola skarbowa), jak również Naczelników Urzędów Skarbowych (kontrola podatkowa). W odniesieniu np. do podatku akcyzowego lub ceł kontrolę prowadzić może także Naczelnik Urzędu Celnego.

Warto również wskazać na dwoistość regulacji uprawniających do kontroli. Kontrola skarbowa oparta jest bowiem o ustawę o kontroli skarbowej, podczas gdy kontrola podatkowa regulowana jest przepisami Ordynacji podatkowej (art. 281-292). Mimo takiego stanu prawnego sam tok postępowania kontrolnego jest bardzo zbliżony i można go na wysokim poziomie ogólności podzielić na następujące etapy:
- zawiadomienie o kontroli, które co do zasady powinno poprzedzać każdą kontrolę i dostarcza się je kontrolowanemu na co najmniej siedem dni przed dniem jej rozpoczęcia;
- czynności kontrolne, w ramach których weryfikowane są czynności podatników i zbierane są materiały dowodowe;
- zakończenie kontroli, które następuje w formie protokołu, zaleceń pokontrolnych lub decyzji;
- możliwość złożenia korekty deklaracji za okres objęty kontrolą.
Masz problem prawny lub finansowy? Napisz do ekspertów Bankier.pl![]() |
Pozostałe środki ochrony procesowej określone są przede wszystkim w przepisach Ordynacji. Zgodnie z art. 31 ust 1 UoKS do postępowania kontrolnego stosuje się bowiem przepisy Ordynacji zarówno w zakresie postępowania podatkowego, jak również kontroli podatkowej. Zgodnie natomiast z art. 292 Ordynacji w zakresie kontroli podatkowej stosuje się większość przepisów o postępowaniu podatkowym. W konsekwencji środki ochrony procesowej wymienione w Dziale IV Ordynacji, dotyczącym postępowania podatkowego, stosować można zarówno w kontroli podatkowej, jak również kontroli skarbowej.
Wśród tych instrumentów warto zwróć uwagę na żądania kontrolowanego do przeprowadzenia przez kontrolujących dowodu (art. 188 Ordynacji w związku z wymienionymi wyżej przepisami). W praktyce umożliwia to zebranie materiału dowodowego szerszego niż dane zawarte w księgach podatkowych kontrolowanego, co ma istotne znaczenie przy niemożności udowodnienia na podstawie samych dokumentów dokonania określonych czynności. Jako przykład można wskazać oględziny inwestycji prowadzonej przez podatnika.
Potrzebujesz rzetelnego źródła informacji podatkowej? www.PIT.pl Kompendium praktycznych narzędzi i informacji podatkowych skierowane do osób fizycznych i firm sektora MSP. | ![]() |
Po zebraniu materiałów dowodowych, a przed zakończeniem kontroli, kontrolowany ma prawo ustosunkować się do wstępnej opinii wyrażonej przez kontrolujących. Przy kontroli skarbowej organ wyznacza kontrolowanemu siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie materiału dowodowego przed wydaniem decyzji (art. 24 ust 4 UoKS). Natomiast kontrola podatkowa kończy się protokołem, w stosunku do którego kontrolowany ma w terminie 14 dni prawo zgłoszenia zastrzeżeń lub wyjaśnień co do jego treści (art. 291 ust 1 Ordynacji). W obu przypadkach jest to realizacja zasady czynnego udziału kontrolowanego podatnika w postępowaniu, która w przypadku jej niewykorzystania może w ramach postępowania odwoławczego być podnoszona jako swoistego rodzaju „przyznanie” przez podatnika do ustaleń organu kontrolującego. Warto zatem z tej możliwości korzystać.
Zakończenie kontroli przy braku korekty deklaracji przez podatnika skutkuje najczęściej wydaniem decyzji przez organ podatkowy, która niesie ryzyko egzekucji administracyjnej określonej w jej treści zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę. Stąd też o postępowaniu egzekucyjnym w stosunku do zobowiązań podatkowych będzie mowa w kolejnym opracowaniu.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. Nr 100, poz. 442 ze zm., dalej jako UoKS)
- Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm., dalej jako Ordynacja)
- Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 ze zm., dalej jako UoSDG)
Dr Krzysztof Biernacki
doradca podatkowy