

Na rynku nieruchomości widzimy spore ożywienie. Rośnie popyt na powierzchnie biurowe, handlowe, magazynowe. Banki chętniej udzielają kredytów klientom, aniżeli miało to miejsce kilkanaście miesięcy wstecz. Dzięki temu marzenia o zakupie własnego domu, mieszkania czy działki są znowu bardziej realne.
W takich warunkach prowadzenie biura nieruchomości wydaje się być opłacalnym biznesem. O tym, jak założyć biuro pośrednictwa nieruchomości i jak długo czeka się na pierwsze zyski rozmawiamy z Martą Borkowską-Olszewską, właścicielką biura pośrednictwa nieruchomości Templum Fundi Nieruchomości.
Skąd pomysł na biznes związany z nieruchomościami?
Praca zajmuje znaczną część naszego życia, stąd ważne jest, aby znaleźć dla siebie takie miejsce, które nie tylko rokuje szansę na odniesienie sukcesu, ale jest też „polem” działania, na którym możliwa jest samorealizacja i spełnienie. Praca, która sprawia nam przyjemność i w której efekty wierzymy stanowi ogromną szansę na powodzenie. Działalność w branży nieruchomości nie należy do najłatwiejszych, ale jest niewątpliwie bardzo ciekawa i perspektywiczna.
|
Dlaczego zdecydowała się Pani na założenie własnej firmy, a nie na pracę na etacie?
Jestem osobą pełną energii i pomysłów. Codzienna aktywność, nowe cele i wyzwania są dla mnie głównym bodźcem do działania. Myślę, że istotną rolę odgrywają również predyspozycje psychologiczne. Dążenie do samodzielności, niezależności, samorealizacja i skłonność do podejmowania ryzyka to cechy, które pomagają w podejmowaniu takich decyzji. Templum Fundi Nieruchomości to spółka, która powstała z inicjatywy trzech wspólniczek. Wszystkie mamy podobne podejście do biznesu, a posiadając różne predyspozycje personalne świetnie się uzupełniamy. Hołdując dewizie Judy Rosner „Firmy, które w pełni wykorzystują kobiece talenty, będą bardziej innowacyjne, bardziej produktywne i w większym stopniu dochodowe” promujemy też przedsiębiorczość wśród kobiet.
Czy miała Pani jakieś trudności w założeniu firmy?
Pierwszym krokiem w tworzeniu nowego przedsięwzięcia jest biznesplan i strategia marketingowa. Istotnym elementem działania jest uważna obserwacja konkurencji oraz oszacowanie skali działalności. Niestety, konieczne jest załatwienie wielu niezbędnych formalności, które wymagają wielkiej cierpliwości, ale krok po kroku jesteśmy w stanie je załatwić i osiągnąć pożądany efekt. Jeśli w/w założenia zostaną spełnione, nie powinniśmy mieć problemów z założeniem własnej firmy. Dzięki konsekwencji w działaniu nam udało się ich uniknąć.

Jaki jest popyt na świadczone przez Pani biuro usługi? Czy ma Pani wielu klientów?
Na rynku nieruchomości widzimy spore ożywienie. Rośnie popyt na powierzchnie biurowe, handlowe, magazynowe. Banki chętniej udzielają kredytów klientom, aniżeli miało to miejsce kilkanaście miesięcy temu. Dzięki temu marzenia o zakupie własnego domu, mieszkania czy działki są znowu bardziej realne. Naszymi klientami są zarówno osoby fizyczne, jak i klienci instytucjonalni, czy firmy deweloperskie. Zakres naszej oferty jest bardzo szeroki. Istotnym elementem jest też jej kompleksowość. Przykładamy wielką wagę do jakości świadczonych usług. Myślę, że wszystkie wspomniane elementy przyczyniają się do faktu, że baza naszych klientów ciągle rośnie.
Czym Pani oferta wyróżnia się na tle konkurencji?

Istotnym aspektem jest współpraca z szerokim gronem fachowców z różnych dziedzin – z prawnikami, notariuszami, doradcami, rzeczoznawcami, geodetami. Zrzeszamy specjalistów, którzy służą pomocą w wyborze najkorzystniejszego sposobu pomnażania swoich pieniędzy poprzez inwestycje w nieruchomości z uwzględnieniem najważniejszych czynników, takich jak cel inwestowania, horyzont czasowy, tolerancja ryzyka i sytuacja finansowa. Weryfikujemy zamierzenia inwestorów, wskazując możliwości zainwestowania środków w nieruchomości, których wartość rynkowa jest wysoka dzisiaj i bardzo dobrze rokuje na przyszłość.

Ile potrzeba środków na rozkręcenie takiego biznesu? Na co najwięcej trzeba przeznaczyć pieniędzy?
Biuro pośrednictwa nieruchomości nie jest obszarem biznesu wymagającym dużych nakładów finansowych. Największą wartością firmy jest potencjał ludzki. Jest on czynnikiem szczególnie ważnym, jeżeli nie decydującym w budowaniu pozycji firmy i jej przewagi konkurencyjnej. Grono profesjonalistów i ekspertów w dziedzinie nieruchomości to wartość, która pozwala działać i odnosić sukcesy w branży. Istotne jest budowanie wizerunku firmy oraz znajomość marki na rynku. Z moich doświadczeń wynika, iż na początku działalności najwięcej środków finansowych firma potrzebuje na reklamę. Należy tu też podkreślić, że tradycyjny rynek nieruchomości powoli traci swoją magię, wirtualny nabiera wiatru w żagle. Do tej pory wiele firm omijało inwestycje reklamowe w strony internetowe wielkim łukiem, ale coraz więcej przekonuje się do tego jako alternatywy tradycyjnego rynku. Wiąże się to z możliwością redukowania kosztów zarówno na początku, jak na późniejszym etapie działalności firmy.
Czy wiele osób decyduje się teraz na sprzedaż lub zakup nieruchomości?
Miniony rok możemy zaliczyć do spokojnych jeśli chodzi o zmiany na rynku nieruchomości. Nie obserwowaliśmy spektakularnych spadków ani wzrostów cen mieszkań. Bez wątpienia cały czas jest bardzo dobry moment dla łowców okazji. Ceny nieruchomości są jeszcze relatywnie niskie, stąd jest to dobry czas na inwestycje. Ci, którzy chcą inwestować decydują się na dokonanie zakupu. Aktualny poziom cen nie jest jednak zachętą dla sprzedających. Mimo to wiele osób decyduje się również na sprzedaż nieruchomości.
Na jaką pomoc z Państwa strony mogą liczyć klienci?
Naszym celem jest profesjonalne wsparcie klienta przy przeprowadzaniu transakcji kupna, sprzedaży czy wynajmu nieruchomości. Naszą dewizą jest jak najszybsze i najkorzystniejsze dla klienta doprowadzenie do zawarcia transakcji. Kompleksowa i fachowa obsługa prawna, pomoc przy wyborze najlepszego kredytu hipotecznego oraz profesjonalne doradztwo inwestycyjne są naszym znakiem firmowym. Zapewniamy gruntowną znajomość rynku nieruchomości. Kolejnym krokiem jest wyszukiwanie oraz wycena nieruchomości, analiza stanu prawnego oraz przygotowanie transakcji.

Istotnym elementem naszego wsparcia jest obsługa organizacyjna i doradcza przy przeprowadzaniu transakcji i załatwianiu wszelkich formalności, jak i podczas negocjacji i zawierania umów. Na życzenie klienta negocjujemy umowy lub renegocjujemy warunki zawartych już umów. W naszym biurze klient jest obsługiwany kompleksowo. Kierujemy się zasadami i prawami etyki zawodowej. Satysfakcja klienta, szacunek do jego czasu i pieniędzy stanowią wartość nadrzędną w naszych działaniach.
Czy to opłacalny biznes? Długo czekała Pani na pierwsze zyski?
Rozwój gospodarki w Polsce następuje w relatywnie dużym tempie. Mimo faktu, że kryzys gospodarczy wywarł negatywny wpływ na naszą gospodarkę, nadal jest wiele miejsca dla biur na rynku nieruchomości. Działalność w branży nieruchomości zdecydowanie nie należy do najłatwiejszych jednak jest to przyszłościowa gałąź gospodarki. Prawdą jest, że skończyły się czasy, kiedy mieszkania sprzedawały się z dnia na dzień. Dzisiaj o każdego klienta trzeba zabiegać. Uważam jednak, że profesjonalne biuro pośrednictwa nieruchomości nie powinno obawiać się kryzysu. Pośrednik nieruchomości jest dzisiaj przede wszystkim doradcą, który potrafi nie tylko w gąszczu ofert wybrać grupę tych, którym warto się bliżej przyjrzeć, ale również jest w stanie ekonomicznie uzasadnić swoją decyzję. Praca w tym zawodzie wymaga dużej wiedzy i znajomości zasad funkcjonowania rynku nieruchomości. Dzięki takiemu podejściu do biznesu na pierwsze zyski można liczyć już po 6 miesiącach prowadzenia działalności.
Pani plany na przyszłość w związku z biznesem?
Strategia rozwoju firmy zakłada znaczne poszerzenie usługi doradztwa w obrocie nieruchomościami. Koncentrujemy swoją uwagę na doradztwie inwestycyjnym. W przypadku mieszkań czy apartamentów dochodzi jeszcze usługa zarządzania najmem danej nieruchomości. Ponadto mamy w swoich planach znacznie szersze wyjście poza rynek lokalny, poszerzając nasze usługi o możliwość zakupu / sprzedaży nieruchomości na rynkach międzynarodowych. Stabilność pozycji na rynku oraz znaczne zwiększenie udziału w rynku są istotnym elementem planu rozwoju firmy na najbliższe trzy lata.
Jaką radę miałaby Pani dla osób, które wahają się, czy założyć własną firmę?
Kobiety, nie wierząc we własne możliwości ograniczają swoje działania do tych stereotypowych. Tworzą sobie bariery własnych możliwości. Bariery mentalne mają ogromny wpływ na przedsiębiorczość kobiet. Bariery kulturowe, utrwalone tradycje i socjalizowane oczekiwania wobec kobiet sprawiają, że brakuje dobrej atmosfery do podjęcia decyzji o rozpoczęciu przedsięwzięcia gospodarczego. Wiedza, wykształcenie, właściwie sprecyzowane cele i wiara w ich osiągnięcie są wystarczające do podjęcia decyzji o realizacji samodzielnej działalności. Zgodnie z dewizą Helen Fisher kobiety powinny pamiętać, że „Kierunek przemian współczesnego świata faworyzuje wrodzone zdolności kobiece”. Wystarczy uwierzyć we własne siły i możliwości.
Dziękuję za rozmowę.
Jeżeli masz ciekawy pomysł na biznes i go realizujesz - napisz do redakcji i podziel się z czytelnikami swoim doświadczeniem.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
[email protected]
» Kobieta biznesu, czyli sukces w szpilkach
» 8 marca: Święto Kobiet Biznesu
» Kobiecy pomysł na biznes - warsztaty fotografii dziecięcej
