Potentat na rynku oprogramowania koncern Salesforce zwolnił 4 tys. osób, czyli 44 proc. działu obsługi klienta. Zastąpił ich wirtualnymi agentami. To dotychczasowy rekord w zastępowaniu pracowników sztuczną inteligencją – ujawnił w podcaście "The Logan Bartlett Show", dyrektor generalny firmy - Marc Benioff.


Amerykańska firma technologiczna Salesforce, która jest światowym potentatem w dziedzinie systemów CRM, postanowiła zastąpić dużą część swojej załogi botami sztucznej inteligencji. Z tego powodu zespół działu obsługi klienta zmniejszył się z 9 tys. do 5 tys. osób. To największe tak duże cięcia, których powodem jest sztuczna inteligencja.
Połowę pracy przejęła AI
Marc Benioff, dyrektor generalny Salesforce, poinformował w podcaście „The Logan Bartlett Show”, że tak duże zredukowanie załogi było możliwe dzięki wdrożeniu zaawansowanych agentów AI. To spowodowało, że aktualnie połowa kontaktów z klientami firmy jest obsługiwana przez boty. Pracownicy zajmują się wyłącznie bardziej skomplikowanymi zapytaniami kontrahentów, które są do nich przekazywane, gdy sztuczna inteligencja napotyka problem, z którym nie może sobie poradzić. Cały proces jest koordynowany przez specjalny system, płynnie przekazujący te zadania między człowiekiem a maszyną.
Według Marca Benioffa firma od dawna borykała się z brakiem pracowników, którzy oddzwanialiby do potencjalnych klientów, wstępnie zainteresowanych jej ofertą. Teraz ten problem został rozwiązany dzięki autonomicznym agentom sprzedażowym.
Prawie 100 tys. osób straciło zatrudnienie
Według „Rzeczpospolitej” w tym roku firmy technologiczne zlikwidowały ponad 97 tys. miejsc pracy. Wśród firm, które mają w planach redukcję zatrudnienia z powodu AI, jest również Microsoft. Tam pracę ma stracić kilka tysięcy osób. Od ubiegłego roku konsekwentnie zmniejsza swoją załogę również Duolingo, wprowadzając podejście „AI-first” i zastępując ludzi generatywną sztuczną inteligencją.
Zdaniem analityków Goldman Sachs sztuczna inteligencja może pozbawić pracy nawet 6–7 proc. wszystkich pracowników w Stanach Zjednoczonych. Dotyczy to zwłaszcza osób z najmniejszym doświadczeniem zawodowym.
KW