REKLAMA
»

Spyrosoft stawia na dalszą dywersyfikację grupy i kolejne akwizycje

2025-09-05 19:46
publikacja
2025-09-05 19:46

Spyrosoft stawia na dalszą dywersyfikację grupy i kolejne akwizycje - poinformowali przedstawiciele grupy na konferencji prasowej. Spółka widzi potencjał m.in. w obszarze związanym z komunikacją satelitarną.

Spyrosoft stawia na dalszą dywersyfikację grupy i kolejne akwizycje
Spyrosoft stawia na dalszą dywersyfikację grupy i kolejne akwizycje
/ GPW

"Jeżeli chodzi o perspektywę to głównym kierunkiem jest podtrzymanie naszego kluczowego aspektu jakim jest dywersyfikacja. To nam bardzo dobrze wychodzi, a dywersyfikacja grupy dodatkowo bardzo dobrze inkubuje różnego rodzaju zawirowania w poszczególnych branżach" - powiedział Sebastian Łękawa, członek zarządu w Spyrosoft.

Wskazano, że grupa rozwija nowe segmenty działalności: Defence, Security & Aerospace oraz AdTech & MarTech. Zdaniem spółki branże te są dla niej perspektywiczne, a zespół Defence, Security & Aerospace zdobył niedawno pierwszy kontrakt z międzynarodową agencją ENISA.

"W ostatnim czasie podpisaliśmy również niewielką rzecz - ale dla nas bardzo istotną - bo jest to obszar związany z komunikacją satelitarną, to też dotyczy branży Defence. Tutaj widzimy, że jest to bardzo dobry kierunek i zdecydowanie powinniśmy w tym obszarze nadal się rozwijać" - powiedział Sebastian Łękawa.

Grupa zamierza także zwiększyć swoją obecność w USA, m.in. w segmencie Healthcare.

"Kolejna sprawa to są akwizycje. Niezmiennie patrzymy na Azję, Indie oraz bardzo mocno na Stany Zjednoczone, ale oportunistycznie patrzymy także na inne rynki, które są dla nas interesujące" - powiedział Łękawa.

Podał, że w przypadku rynku pracy, sytuacja - jak w poprzednich kwartałach - jest pozytywna dla spółki.

"Nie mamy dużych problemów z pozyskiwaniem ludzi. Jeżeli mówimy o wysokiej jakości specjalistach w obszarze AI, Data - tutaj trzeba się bardziej postarać, ale jeżeli chodzi o typowe kompetencje, to mamy duży wybór specjalistów" - powiedział.

"Jeżeli chodzi o inwestycje i kierunek, w którym je obecnie prowadzimy, to są to działania M&A (...) Natomiast są to też działania, które polegają na tworzeniu nowych spółek - córek. Czasami robimy tak, że budujemy pewien dział u nas wewnętrznie w jednej ze spółek i wyciągamy ten dział potem na zewnątrz jako spółkę-córkę. (...) Obecnie takie działania prowadzimy i to obniży nam marże EBITDA" - wskazał prezes Konrad Weiske.

Dodał, że grupa ma także nowych pracowników w Wielkiej Brytanii, którzy sprawdzają się w branży Health Care and Life Sciences.

"Te osoby oczywiście będą nas też kosztowały. Ale bardzo dobrze to wygląda, mamy już pierwsze oferty, które składamy, natomiast będzie to pewien koszt" - powiedział prezes.

"Podobna sytuacja jest, jeżeli chodzi o konsultantów AI na przykład w Stanach Zjednoczonych. To są koszty osobowe, które wchodzą nam do kosztów operacyjnych i które będą wysokie. To nie jest coś, co teraz robimy szczególnie agresywnie - robiliśmy to cały czas" - dodał.

W I półroczu marża EBITDA wyniosła 10,22 proc. w porównaniu do 10,75 proc. w I półroczu 2024 r.

Grupa Spyrosoft miała w drugim kwartale 2025 roku 145,5 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 40,8 proc. rdr, a zysk netto spadł o 7,8 proc. rdr do 7,9 mln zł.

Na spadek zysku netto w II kwartale wpływ miało zastosowanie niższych niż rok wcześniej ulg podatkowych. Pozytywny wpływ na końcowy wynik w II kw. 2025 r. miały natomiast przychody finansowe na poziomie 1,2 mln zł, osiągnięte głównie z tytułu wyceny kontraktów forward.

EBITDA wyniosła w II kwartale 12,7 mln zł, czyli była 15,2 proc. wyższa rdr.

Jak podano, trwa przegląd opcji strategicznych, a intencją zarządu jest zakończenie tego procesu do końca br.

"Sytuacja na rynku usług IT pozostawała wymagająca, choć w większości obsługiwanych przez nas branż była stabilna. Nie dotyczy to natomiast samego segmentu Automotive, w którym koniunktura – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami – była wyraźnie niekorzystna. W drugim kwartale br. skupiliśmy się na transformacji tego segmentu, polegającej na dostosowaniu zatrudnienia i kompetencji do niższej aktywności w całym sektorze. Okresowo podwyższyło to koszty działalności" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Konrad Weiske.

Udział segmentu Automotive w przychodach grupy spadł w I półroczu 2025 r. do 14 proc., z 27 proc. rok wcześniej.

Prezes wskazał, że spadki przychodów w segmencie Automotive zostały zamortyzowane z nawiązką przez pozostałe segmenty, które w większości zanotowały wyraźne wzrosty.

Podano, że wzrosty przychodów (z kilkunastu raportowanych przez grupę branż) widoczne były przede wszystkim w segmencie Media & Entertainment oraz e-Mobility, Renewables & Energy.

Segment Media & Entertainment zapewnił 21 proc. półrocznych przychodów grupy (wobec 11 proc. w I półroczu 2024), głównie dzięki rozwijanemu od początku 2024 r. kontraktowi z BBC.

Segment e-Mobility, Renewables & Energy to nowa dla grupy specjalizacja, która w minionym półroczu zapewniła 5 proc. przychodów.

Wskazano, że przychody grupy pochodzące bezpośrednio ze sztucznej inteligencji już teraz wynoszą 4 proc., a elementy AI obecne są niemal we wszystkich projektach grupy. (PAP Biznes)

alk/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki